Educação Especial - PPGEEs: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 101-120 of 710
-
Programa motivacional para o desenvolvimento de habilidades leitoras à alunos com baixo rendimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/02/2018)Reading, as a learning tool for new conceptions and inestimable importance in the social context, has been pointed as one of the biggest school challenges., specially with matters in reading comprehensive, because there ... -
Compreensão sobre deficiência narrada por pessoas com cegueira adquirida na idade adulta
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 05/08/2021)Currently there are several studies that describe disability from the biological, legislative, social and historical-cultural perspective; however, there are few who give voice to people with disabilities, talking about ... -
A escola inclusiva na perspectiva de estudantes com surdez público da educação de jovens e adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)The fight for the right to education for the Target Public of Special Education (PAEE) has come a long way and this context encompasses Youth and Adult Education (EJA). Reflecting on the proposal of inclusive schools, ... -
Escola de educação básica na modalidade educação especial: análise da proposta de escolarização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2021)The special-needs program in basic education schools, as proposed and executed in the state of Paraná, is documented by the offer and certification of education to its students. The proposal includes the adjustment of the ... -
Efeitos de um procedimento informatizado e aplicado de forma remota e síncrona na leitura e escrita de sentenças para crianças em idade escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2021)Reading and writing repertoires are fundamental for learning more complex academic skills and enable individuals to be more autonomous. Behavior analysis has demonstrated success in applying the equivalence-based instruction ... -
Aquisição de conceitos e de habilidades sociais por uma criança com cegueira dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/06/2021)Considering the positive relationship between social skills and academic performance, this study aimed to: a) develop, implement and evaluate a thematic project of science concepts based on concrete models for a room in ... -
Desenho universal para aprendizagem na Educação Física: contribuições de uma formação continuada sob a ótica reflexiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/06/2021)Promoting inclusive physical education (PE) classes is a challenge for teachers in the regular school system, an alternative that aims to subsidize the teacher to promote an inclusive class is the Universal Design for ... -
Dupla excepcionalidade: identificação de altas habilidades ou superdotação em adultos com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/04/2021)The giftedness is not an immutable condition. They are also not conditioned by characteristics such as race, gender, ethnicity, age, or social class. Sometimes, giftedness occurs concomitantly with other specificities, ... -
Ensino informatizado de leitura e escrita para alunos dos anos iniciais do ensino fundamental na abordagem da resposta à intervenção no contexto da pandemia do Covid-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/05/2021)The Multi-tier Intervention Response (RTI) model aims to intervene early with children who are at risk (or difficulty) in acquiring academic skills. Thus, the model presents a direction in relation to the service proposal ... -
Avaliação de ações educacionais de educação especial em um município paulista de pequeno porte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2021)In the 21st century, in the Brazilian scenario, the National Education Plan (2014-2024) proposes, among other goals, goals for the educational attendance of the Special Education Target Audience (SETA), without, however, ... -
Formação e atuação em coensino dos egressos de licenciatura em educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/05/2021)This study problematizes the initial training of Special Education teachers and the acting model based on co-teaching or collaborative teaching. The theoretical framework adopted in this study is based on the tripod: legal ... -
Apresentação da música não contingente anterior à iniciação de estereotipias vocais em crianças com Transtorno do Espectro do Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/05/2021)Vocal stereotypies have been described in behavioral literature as repetitive responses to any words or sounds, usually maintained by automatic reinforcement, often presented by individuals within the Autism Spectrum ... -
Atuação docente no atendimento pedagógico domiciliar em casas de apoio para alunos em tratamento de saúde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2021)Home Pedagogical Care (HPC) represents a right to educational care, which is guaranteed by law, since illness may have a transitory or permanent character. For sick children and teenagers, it is possible to carry out the ... -
A criança surda na Educação Infantil: o desenvolvimento de linguagem na perspectiva do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2021)The diversity in the current school context, considering the target audience of Special Education, brought relevant changes to education, especially regarding the inclusive proposal, resulting in different professional ... -
O contexto de prática da política de inclusão na ótica dos estudantes do público-alvo da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/04/2021)The present study is part of the matrix project that aimed to carry out a multidimensional assessment from the perspective of different actors whose policies on schooling of students with special education needs (SEN) ... -
Recursos de tecnologia assistiva para avaliação de hipóteses de escrita de alunos com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/04/2021)The present work focuses on investigating the writing hypotheses of students with Cerebral Palsy who are in the process of literacy, seeking solutions through assistive technology (TA) resources. The objectives were to ... -
Verificação de altas capacidades em crianças e adolescentes em situação de acolhimento no Brasil e na Espanha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2021)Getting to know the places where people in poverty live, under risks, disadvantages and dangers, trying to find some talent for a promising reality is auspicious. To stand out positively in contexts of risk, proves that ... -
Matrículas de estudantes com deficiência na EJA e a oferta do atendimento educacional especializado em municípios paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)Special education in the modality of youth and adult education is part of the process of including people who were doubly excluded from society. In this theme, the analysis of factors that make up this reality, allows ... -
Desempenho de ouvinte e tatos-intraverbais na aquisição de relações espaciais de indivíduos com Transtorno do Espectro do Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2021)The general objective of the present thesis covered two questions: 1. To verify if the stimuli to the abilities of motor perception (proprioception) and of perception of spatial relations (exteroception) favor the acquisition ... -
Covid 19: impactos na oportunidade de participação em lazer de crianças com paralisia cerebral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2021)In 2020, the World Health Organization declared that there was a pandemic due to the SARS-COV-2 virus, which caused social isolation, restricting people's access to community environments. In view of this, the importance ...