Educação Especial - PPGEEs
Submissões recentes
-
Programas internacionais de transição pós-escolar para pessoas com deficiência intelectual desenvolvidos na universidade: uma revisão de escopo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/10/2023)Young people go through the important experience of transitions as they move into independent adulthood. The literature highlights that young people with intellectual disabilities generally perform worse in aspects of adult ... -
Efeitos de ensino de multiplicação por meio do ensino por matriz na emergência de respostas recombinadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/01/2024)With the technological advances present in society, education can take advantage of the benefits that the attractions of virtual environments have and, thus, promote conditions that enhance student learning. The main ... -
Desenvolvimento de crianças com Trissomia 21: relação com o suporte social e a satisfação parental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 05/02/2024)Biological and external factors influence child development. Trisomy 21 is the most common biological alteration in humans, characterized as a genetically determined condition. Its particular characteristics can compromise ... -
Língua exótica: a libras como um dispositivo de condução
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/10/2023)Based on the concept of exoticization as a technique of existence-driving, this thesis analyzes the historical trajectory and discursive practices that shaped linguistic governance in the history of deaf education in Brazil. ... -
Qualificação de Instrumentos para Análise da Política de Inclusão Escolar na Ótica de Professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)The National School Inclusion Policy from the Perspective of Inclusive Education guarantees the teaching of the target audience of Special Education (PAEE) in common class schools and its execution in conjunction with other ... -
Surdez em linhas de fuga: políticas de subjetividades outras na educação inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/10/2023)The various obstacles imposed on the implementation of the inclusive education have made its effective implementation impossible. As a thesis, I assume that the subjecting violence manifests itself in the inclusive context, ... -
Caminhos e possibilidades para a alfabetização de pessoas com surdocegueira congênita: a importância da formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2023)The literacy of congenital Deafblind person is a little addressed topic that is little addressed nationally and internationally. This research intends to present paths and possibilities for the literacy of congenital ... -
A rotina de estudos de dois alunos com deficiência intelectual no contexto do ensino remoto emergencial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/07/2023)In times of social distancing in the COVID-19 pandemic, it is important to reflect on the living conditions of students with intellectual disabilities (ID) and the possible impacts on their schooling. The work has the ... -
Reflexões e possibilidades sobre a quantificação dos surdos sinalizantes nos levantamentos censitários brasileiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/06/2023)Brazilian deaf individuals face a series of challenges in their daily lives, especially regarding the guarantee of their linguistic rights, even after the legal recognition of Brazilian Sign Language in 2002. A relevant ... -
Validação da versão adaptada transculturalmente da Family Impact of Assistive Technology Scale for Augmentative and Alternative Communication (FIATS-AAC-BR)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/05/2023)Considering the importance of searching for assertive methods and procedures in the implementation of Augmentative and Alternative Communication (AAC) systems with children and young people with complex communication needs, ... -
Percepções de uma estudante surda sobre suas vivências no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/05/2023)The aim of this study is to analyze, together with a deaf student who has completed high school, their perceptions regarding accessibility in this educational stage. In light of the bilingual educational proposals outlined ... -
Intérprete educacional e o aprender de alunos surdos: análise do contexto remoto no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/05/2023)Translation and interpretation in Libras in the educational context has specific complexities that result from the model of inclusive education, which has Portuguese as the language of instruction, thus implying the ... -
Programa de formação de professores do ensino médio: concepções e estratégias para a escolarização dos estudantes com deficiências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/12/2022)The schooling of students with disabilities is a recurring subject of research and over time the discussion followed the political, social and economic changes around the theme. Thus, by understanding the schooling of ... -
Estudantes com autismo e a preparação para o mundo do trabalho: um estudo sobre a educação profissional de nível médio no IFBA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/05/2023)The present study aimed to investigate how the professional training of students with ASD at a Federal Institute of Bahia has been consolidating, using information obtained from the students themselves, as well as from ... -
Experiencia de estudiantes con discapacidad en el bachillerato: diálogos para la emancipación
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)La investigación tuvo como objetivo promover el conocimiento consciente de los procesos escolares a través del diálogo colectivo en estudiantes de bachillerato con discapacidad. A partir de insumos teóricos y metodológicos ... -
Nomeação em crianças pequenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/06/2022)The gap left by Skinner's lack of analysis of listener behavior in 1957 led researchers to study listener behavior, its development and its role in verbal behavior. Considering the role of listener as a requirement for ... -
Influência do ensino remoto emergencial na atuação de docentes universitários na área de atividade física adaptada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/10/2022)Among the various consequences resulting from the pandemic triggered by Covid-19 in 2020, it was the interferences in the educational scenario that it was stand out. Significant changes in the university academic routine ... -
A atuação da equipe multiprofissional dos Institutos Federais com os estudantes público-alvo da Educação Especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2023)The diversity of professionals in the Federal Institutes (IFs) enables the composition of multiprofessional teams (EMPs) as a service to support the inclusion of Special Education students (Paee) in these institutions. ... -
Ações colaborativas entre atendimento educacional especializado e educação física: possibilidades para inclusão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)The Specialized Educational Service (SES) is a support service developed by a specialized professional who, in partnership with regular school teachers, verifies the barriers to learning, establishing suitable environments ... -
Avaliação do ensino remoto de comportamentos precorrentes em tarefas de memória em pessoas com deficiência intelectual e autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/12/2022)The present research consists of two studies, each with a systematic review and an experimental study. Both experimental studies were conducted remotely and investigated, using different procedures, remembering and precurrent ...