• EXPRESSÃO NOMINAL MASSIVA E CONTÁVEL EM PORTUGUÊS BRASILEIRO 

      Bergantin, Lucas Bueno; http://lattes.cnpq.br/8356468870240094 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)
      The objective of this research is to analyse and describe the behavior of nominal expressions in Brazilian Portuguese (BrP) concerning the mass—count distinction. Based on a selection in the literature of psycholinguistic ...
    • Mecanismos enunciativos no ensino de língua : entre o erro e a criatividade 

      Bertolo, Larissa de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/6358351541849570 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 30/09/2009)
      This work falls within the scope of the enunciative-linguistic research. We want to build a relationship between linguistic analysis and practice of teaching and learning of mother language, speeded us on the theoretical ...
    • A avaliação de língua inglesa no ENEM : efeitos de seu impacto social no contexto escolar 

      Blanco, Juliana; http://lattes.cnpq.br/5956499257075926 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 15/02/2013)
      During all life we test and are tested, in many contexts and situations and with many purposes. (MCNAMARA, 2000) One of the most famous tests is the educational one, which can be internal, prepared and applied by the teacher ...
    • Carnavalização e linguagem: o futebol como dramatização da sociedade brasileira 

      Bombonato, Pedro Guilherme Orzari; http://lattes.cnpq.br/4484872576716366 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 13/03/2013)
      More than just the most practiced and admired sport in Brazil, soccer is constituted as one of the most important element of our country s culture. And as any manifestation of the culture sphere, this sport overlaps an ...
    • O boato sob o foco linguístico-discursivo filtrado por lentes bakhtinianas 

      Borges, Sandra Mara Azevedo; http://lattes.cnpq.br/9829917906425885 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 26/02/2010)
      Rumor is an activity of language, which is present in people‟s daily lives, regardless of country, culture, socio-economic and political regime, or time. It is likely to exist in any group of people. Being an object ...
    • Mattoso Câmara : uma experiência de divulgação científica da linguística do/no Brasil 

      Boschilia, Camila Cristina; http://lattes.cnpq.br/7714299323723047 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 23/06/2017)
      This Masters dissertation proposes a study of the linguist Joaquim Mattoso Câmara Júnior, concentrating on the researcher's figure as science communicator. For this study we start from the reflection of language as divulgation ...
    • Exame Celpe-Bras: uma investigação sobre o papel do entrevistador na interação face a face 

      Bottura, Eleonora Bambozzi; http://lattes.cnpq.br/7573267318068355 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 14/02/2014)
      This work aims at investigating interviewer s role in Celpe-Bras second term 2012 edition. We consider that the role of the interviewer can affect positively or negatively the examinee s performance as well as the examinee ...
    • A mídia impressa na promoção de discursos sobre políticas de igualdade racial : o negro e a revista Raça 

      Braga, Amanda Batista; http://lattes.cnpq.br/6466537417099357 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 04/08/2008)
      Notre recherche problématise les discours qui soutiennent la construction de l égalité raciale au Brésil (ou bien, l effort pour), représentés par des énoncés sur les Politiques d Actions Positives transmis par les médias ...
    • Interpretar o enunciado ou dialogar com a enunciação? uma análise sobre processos de leitura no ENEM 

      Branchini, Camila Sabatin; http://lattes.cnpq.br/8640312408255752 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 31/03/2014)
      This paper discusses the reading concepts that are present on the Enem items, specifically on the tests of Languages, Codes and Their Technologies (LCT), in editions from 2009 to 2013. For this, we adopted as the main ...
    • O dialogismo e a construção de sentido nas cartas encíclicas do papa Bento XVI 

      Branco, Nanci Moreira; http://lattes.cnpq.br/8778865168706085 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 27/03/2012)
      This study aims to analyze how the dialogical relationships and construction of meaning are built in current Catholic religious discourse, here represented by the encyclical letters of Pope Benedict XVI. I understand that ...
    • Práticas de letramento na interação em sala de aula : a constituição de uma comunidade de leitores no 5º ano do ensino fundamental 

      Bryan, Kaluana Nunes Bertoluci; http://lattes.cnpq.br/5527045517795015 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)
      The objective of this dissertation which is from Applied Linguistic field was written to discuss about practices of literacy in class interaction trying to analyze how is constituted reader´s community of a fifth grade in ...
    • Descrição e classificação das construções conversas do Português do Brasil 

      Calcia, Nathalia Perussi; http://lattes.cnpq.br/0230905960655088 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 07/04/2016)
      This dissertation proposes an analysis about the relation between pairs of constructions, both with support-verb and predicative name, such as João deu uma ajuda ao Pedro/Pedro recebeu uma ajuda do João. This relation ...
    • A memória de futuro analisada pela linguagem cinematográfica: diálogos entre a teoria do cinema e Mikhail Bakhtin 

      Camargo Júnior, Ivo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 18/02/2009)
      The present study aims to analyze the representations of future in four science fiction movies launched at random during the past thirty years. Blade Runner,by Ridley Scott, Artificial Intelligence, by Steven Spilberg, ...
    • Escrita no espaço digital : criação e atribuição de autoria em fanfictions 

      Camargo, Ana Rosa Leme; http://lattes.cnpq.br/1029796009260218 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 30/07/2015)
      Notre principal objectif est de comprendre les productions de fanfictions qui circulent sur la toile. Nous prétendons, en particulier, comprendre les motifs qui viennent s'établir sur le statut d'auteur, ayant en vue la ...
    • Uma investigação funcional da locução só que não no português brasileiro escrito 

      Camargo, Daniel William Ferreira de; http://lattes.cnpq.br/8560900153891186 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 22/06/2017)
      This work is about the existence of a use of só que não, variant of só que, which, in essence, expresses speaker’s irony with respect to a preceding proposition. Our object of study originated from the internet, as numerous ...
    • Investigação de estratégias de sumarização humana multidocumento 

      Camargo, Renata Tironi de; http://lattes.cnpq.br/4011327590298193 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 30/08/2013)
      The multi-document human summarization (MHS), which is the production of a manual summary from a collection of texts from different sources on the same subject, is a little explored linguistic task. Considering the fact ...
    • Estudo sobre as produções de texto de alunos do ensino fundamental - a influência da internet 

      Camolese, Mariana Ribeiro de Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 25/02/2010)
      It is possible that the written language is influenced by words and/or expressions as well as graphic or semiotic elements, which are present in interactions in virtual environments (relationship sites, instant chats, ...
    • A influência do material didático na motivação de aprendizes da língua inglesa em contexto de ensino público 

      Campos-Gonella, Cristiane Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 12/09/2007)
      The aim of this work is to verify the motivation of students to study English in the beginning of their first year right after primary school (5Th grade in Brazil), as well as to analyze the influence of teaching ...
    • Designação e argumentação em uma ação popular da cidade de São Carlos. 

      Canassa, Marcela Codognatto; http://lattes.cnpq.br/2991827496498503 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, , 05/03/2007)
      This work is developed with the perspective theory and methodology of the Semantics of happening and has the objective to understand how to work the designation of language, more specificaly, to analyze how to work to the ...
    • Elaboração de tarefas comunicativas por professores em formação: aprofundando compreensões, refletindo sobre o processo 

      Carandina, Marina Pereira; http://lattes.cnpq.br/8738337488681332 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 26/03/2019)
      This qualitative research, aims to investigate how teachers in initial and continuing education materialize the principles of Task Based Teaching after designing activities at the end of a course about it. We also sought ...