Navegando Teses e dissertações por título
Itens para a visualização no momento 1183-1202 of 1282
-
"Se podes ver, repara": a (re)educação do olhar em cena
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2021)This research is part of the investigations that focus on the link between cinematographic language and aesthetic formation. Specifically, we part from the critique of the way in which school education promoted by hegemonic ... -
Seleção de supervisor e diretor escolar no município de Piracicaba: racionalidades burocráticas ou tendências patrimonialistas?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/01/2008)This dissertation searched to analyze be the selection of a school principal a supervisor that was implemented after the fundamental teaching municipalization in the 90 s. Therefore, it was taken as empiric base the developed ... -
Os sem terra e a educação: um estudo da tentativa de implantação da proposta pedagógica do MST em escolas de assentamentos no Estado de São Paulo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/11/2002)The present research studies the fight for the land that caused the space (espacialização) and the territory (territorialização) of MST and construction of its agrarian reform project. In this time, MST had a special care ... -
O sentido da qualidade da educação : uma análise a partir do conceito de racionalidade em Habermas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/07/2017)It is a fact the interference of strategic interests in education, in many cases reduced to the ‘middle’ condition for the achievement of political and economic ends. Because of this, the dissertation presents the communicative ... -
O sentido e o significado das práticas de cuidar e educar das educadoras de creche: as condições subjetivas e objetivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/11/2011)This study aims to better understand the taking care and teaching practices of day-care educators, who can be either teaching or non-teaching workers. Qualitative approach was chosen so that the research methodology was ... -
Os sentidos da formação em Pedagogia da Terra: o caso das militantes do MST no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2010)This research aims to analyze the meanings attributed to formation and knowledge usesacquired through the Land Pedagogy, by professionals who have worked with the MST(landless movement) in Sao Paulo State. For that, it was ... -
Sentidos e significados a partir de práticas de geometria na perspectiva lógico-histórica explicitados por estudantes do 6º ano em situações desencadeadoras de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)This research aims to (1) create an environment conducive to the development of Learning Displacement Situations (SDA) in the context of a classroom with 6th grade students and (2) to investigate the meanings and meanings ... -
Sentidos e significados manifestos por licenciandos e pós-graduandos ao produzirem atividades de ensino de matemática na perspectiva lógico-histórica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/02/2015)This current research, of qualitative nature, has been led by the question: which senses and meanings can be produced by undergraduate and graduate students while they experience, study and create teaching activities from ... -
Ser caiçara em Ilhabela: as construções de identidade nas tensões entre o passado e o presente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/08/2008)This survey was conducted with caiçaras of Ilhabela, a city-archipelago located in the northern coast of the State of São Paulo - Brazil. This social group is understood as part of social, economic, cultural and historical ... -
Sexualidade e tabus sexuais: desejo, formação e cicatrizes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/02/2024)This research sought to understand a priori sexual desire and a posteriori taboos. In this trajectory, the concept of enlarged sexuality was evidenced, which, according to Laplanche (2018), was the main discovery of ... -
A significação do conceito de inclusão escolar por professoras.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/10/2006)Departing from a framework that considers man as a cultural and historical being and, therefore, a synthesis of psychic and ideological, social and individual forces, this work aim to apprehend the ocurrence of signification ... -
Significado em práticas matemáticas não escolares: estudo com alunos do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/02/2014)This research has the purpose to analyze the influence of situations in order to deal with mathematics in different social practices. As a specific goal, it investigates the meanings in various school and non-school ... -
Significados construídos por crianças sobre suas experiências no projeto "Construindo o Amanhã"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2014)Researching with children means a meeting with our inner child, our biggest wishes, and also our biggest fears. The concern in listen to what children have to say about their experiences is awaken by the desire to know ... -
Significados das práticas educativas no Centro Socioeducativo de Internação Feminina de Manaus/AM: a perspectiva das meninas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2022)The research seeks to understand the meanings that girls express based on the educational practices at the Social Educational Girl’s Internment Center of Manaus (SEGICM), in Brazil. The specific goals were aligned to the ... -
Significados e sentidos dos processos educativos vivenciados pelos jovens em situação de privação de liberdade no Centro de Atendimento Socioeducativo de Cuiabá/MT
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2019)This study attempts to understand the meaning and the sense of a Socio educative Measures Program, from the arrested teenagers’ perspective, at the Socioeducational Correctional Center in Cuiabá-MT, on males’ confinement, ... -
O sistema de avaliação de rendimento escolar do estado de São Paulo e os alunos negros das escolas estaduais da região de Piracicaba - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2003) -
O Sistema de Avaliação do Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP) e o ensino da língua materna em uma rede particular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)The evaluative act is present in daily actions and cannot be absent from the educational field. In the school institution, it is represented in different dimensions, which must have a dialogue and subsidize reflections on ... -
O Sistema de Ensino Belas-Artes no Curso de Arquitetura da Ècole des Beaux-Arts de Paris em sua tradição e ruptura: legado de saber e de poder
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/03/2010)The Fine-Arts Teaching System, founded by the École des Beaux-Arts of Paris in its Architecture Course, which lasted from 1671 to 1968, is considered to be a supreme asset of cultural and symbolic importance in which the ... -
O sistema sócio-educativo de internação para jovens autores de ato infracional do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/12/2009)In late 90 s, in the State of São Paulo, proposals for reforms and decentralisation of FEBEM were presented and consolidated. In the course of restructuring public policies, the institution acquired the denomination: ... -
A situação escolar na perspectiva do aluno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/04/2004)This work aimed to investigate what vision children in the first grades in urban suburban public school have about the school situation . The goals of this work were: to discover how children describe, analize and qualify ...