Navegando Teses e dissertações por título
Itens para a visualização no momento 312-331 of 1283
-
O desenvolvimento tecnológico e o pensamento computacional na educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)This research aims, as a general objective, understand the relation between children’s education and digital technology, and as specific goals to analyze: authors’ contribution, since 2000, which researched technology usage ... -
A desistência da carreira docente na rede Estadual Paulista: precarização, precariedade e frustração
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2020)The goal of this research is to identify the reasons which lead public teachers from the 2010 and 2013 tenures of the State of São Paulo to resign from their positions and give up their teaching career altogether. Based ... -
O despertar do músico para a educação musical: limitações e expectativas de sua atuação na sociedade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/03/2011)The current research was developed at the Post-graduation Program in Education at UFSCar in a Social Practices and Educational Processes research line. This is the master's thesis in which was conducted a qualitative study ... -
Desvelando para ressignificar: processos educativos decorrentes de uma práxis musical dialógica intercultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The aim of this study was to identify and understand the educational processes originated from the construction-reconstruction of an intercultural dialogical musical practice together with a participating community (students, ... -
Deus e o Diabo na terra da cerca: a educação como expressão da luta pela terra no Assentamento Santa Helena
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2019)In this research, we discuss the struggle for land as a social practice that generates educational processes, situating it in the specific context of the farmers’ experiences living in Santa Helena settlement, located in ... -
Dia de visita: processos educativos emergentes na perspectiva de educadoras de um centro socioeducativo do estado de São Paulo - Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/12/2021)This study aimed to analyze the educational processes emerging from the social practice of Visitation Day from the perspective of educators of a Socio-Educational Center in the state of São Paulo. The involvement with the ... -
A dialética da produção e da reprodução na educação escolar: contributos para uma transformação pela vida cotidiana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)In addition to the concern of work and production conditions, criticism of capitalist social formation must turn to the reproduction of the relations of production, as there is no mode of production that can dispense with ... -
Dialética negativa, teoria estética e educação: experiência formativa e racionalidade estética em Theodor W. Adorno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)This study aims at analyzing the links between philosophy and art in the development of an emancipatory education. This theme is justified by the need to promote in society an education that, in fact, leads to emancipation, ... -
O diálogo em Paulo Freire: uma análise a partir da Pedagogia do Oprimido e da Pedagogia da Esperança
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2015)Paulo Freire is an important thinker in the education sector and brings many contributions to reflect the possibility of transformation of society and individuals. The dialogue is central in his theory and plays an important ... -
O diálogo entre aspectos da cultura científica com as culturas infantis na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/03/2012)This research is the result of concerns about different ways of thinking and approaching the natural sciences in early childhood education. Assumes that before children go to school already have contact with the scientific ... -
Diálogo sobre relações de gênero com crianças do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2012)The aim of this study was to demonstrate that many gender prejudices in society has been played by children as a natural action. Confronted with the situation, this research has shown that overcoming of such prejudices is ... -
Diálogos e tensões: o olhar de professoras negras e brancas sobre a constituição da identidade negra no contexto escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2014)In this research, entitled Dialogues and tensions: the perception of black and white teachers about the formation of black identity in the school context, we seek to understand, from the dialogue between black and white ... -
Diferentes aprendizagens na perspectiva de alunos de um Curso Pré-Vestibular Comunitário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2009)The basis for this thesis is a research conducted at Prodam, a communal preparatory course for entrance exams of Brazilian Universities, in São Carlos-SP, Brazil. The research question in the students point of view, ... -
“Dificuldades de aprendizagem”: uma análise a partir da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/08/2021)This theoretical research aimed to explain and analyze the conceptual bases of the Cultural-Historical Theory that allow to present a historical-dialectical materialistic explanation for what has been spread in the educational ... -
Dilemas vividos por duas professoras da escola pública ao ensinarem ciências em uma perspectiva de formação para a cidadania
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/03/2010)The present investigation was guided by the question, which are the dilemmas faced by public school teachers whilst indicating public policies sacred stories considering education for citizenship? The term sacred story ... -
Dinâmicas do reconhecimento: a (re) constituição do habitus do professor universitário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/02/2013)This study is the result of a field research theme of "social dynamics of recognition and the establishment of the university teacher habitus", made from semi-structured interviews that focused on family and school career ... -
Direito à educação e ampliação da escolaridade obrigatória em Ponta Grossa (2001 – 2008)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/12/2010)The work presented here analyses the impact that the process whereby the compulsory education period was extended from 8 to 9 years had on the state of Paraná, focusing on the political and educational conditions of the ... -
Direito é luta: o legado do Pronera para uma educação socialmente referenciada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/10/2019)This thesis deals with the right of the rural population to education, especially the access to higher education in law courses, through the public policy called Pronera - National Program of Education in Agrarian Reform. ... -
Direito: mitos, invenções e perspectivas para o ensino jurídico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2015)A theoretical and conceptual research of, based on historical survey data, the establishment of theoretical frameworks and the building of a line of arguments that allows the analysis of the circumstances of legal education ... -
O diretor de escola e a elaboração do projeto políticopedagógico : o pensar e o agir.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/03/2003)This work has objective to examine the conceptions of de school directors how much the elaboration of the political-pedagogical projects in these schools. When examining its conceptions, search to understand and to reflect ...