Listar Teses e dissertações por título
Mostrando ítems 1183-1202 de 1265
-
O Sistema de Ensino Belas-Artes no Curso de Arquitetura da Ècole des Beaux-Arts de Paris em sua tradição e ruptura: legado de saber e de poder
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/03/2010)The Fine-Arts Teaching System, founded by the École des Beaux-Arts of Paris in its Architecture Course, which lasted from 1671 to 1968, is considered to be a supreme asset of cultural and symbolic importance in which the ... -
O sistema sócio-educativo de internação para jovens autores de ato infracional do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/12/2009)In late 90 s, in the State of São Paulo, proposals for reforms and decentralisation of FEBEM were presented and consolidated. In the course of restructuring public policies, the institution acquired the denomination: ... -
A situação escolar na perspectiva do aluno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/04/2004)This work aimed to investigate what vision children in the first grades in urban suburban public school have about the school situation . The goals of this work were: to discover how children describe, analize and qualify ... -
Sofrimento e prazer no trabalho : um estudo sobre os processos de saúde-doença de professores da educação municipal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)The present research aims to understand and analyze the suffering in the work from the perspective of the teacher of Basic Education. As suffering and pleasure are not incompatible, but a contradictory and inseparable pair, ... -
Softwares educativos no contexto da alfabetização e do letramento nos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/02/2015)In recent years we observed an increase in the number of computers, internet, software and other technologies and technological resources of information and communication in school environments (ALONSO, 2008; KENSKI, 2007; ... -
O sonho feminino de Ícaro : a educação das pioneiras da aviação militar brasileira na Academia da Força Aérea
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/10/2008)The present project has as objective present the educational process of militaries aviators graduation in the Air Force Academy (AFA), articulating to this questions that appeared from first feminine participation in a ... -
"Só vencem os fortes": a barbárie do trote na educação agrícola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2015)SILVA, R.M. “Only the Strong Win”: The Hazing Barbarism in Agricultural Education. Dissertation (Doctorate in Education) - Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar, Federal University of São Carlos, São Carlos, ... -
O stress no trabalho do docente da Pós-Graduação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/09/2021)The general objetive was to investigate psychodynamics of stress and possible implications for the health and subjetivity of professors in a Graduate Program at renowned public university. We started the hypothesis and the ... -
Subjetivação em Queda Livre: imagens da cibercultura em Black Mirror
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)The aim of the research was to discuss and analyze aspects of subjectivation in cyberculture through the logic of the production of desire placed in the acts of sharing and liking images on virtual platforms. For this ... -
Subsídios para a história da educação no Brasil: um estudo da revista do Instituto Histórico e Geográfico de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/12/2013)This thesis aims to analyze the contributions of the Journal of the Institute of History and Geography of São Paulo (RIHGSP) for history of Brazilian education through an analysis of articles published in this journal ... -
Tarefas exploratório-investigativas para o ensino de álgebra na 6ª série do ensino fundamental : indícios de formação e desenvolvimento da linguagem e do pensamento algébricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2008)The following research, qualitative in nature, originated with the practice of teacher researcher, the challenges encountered in teaching algebra and studies undertaken in respect of investigations mathematical as a ... -
As TDICs na EJA: contribuições em teses e dissertações da CAPES
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)This investigation had as its central theme the Information and Communication Technologies and Mobile Technologies at EJA: Contribution to Capes theses and dissertations. As a research question, we proposed to investigate: ... -
Tecendo os fios entre educação e saúde : a formação profissional na residência multiprofissional em saúde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2012) -
Tecnociência e as mudanças na organização do trabalho docente na educação superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2022)This study is intended to rationalize what technoscience is and how this new episteme has changed faculty work in higher education. This work was conducted during the Covid-19 pandemic, a historical time that forced education ... -
Tecnocracia capitalista: fundamentos e implicações para a educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)The central objective of this study is to clarify the technocratic formulations used by capitalism through the use of technical and scientific knowledge of the material world to intervene in the institutional structures ... -
Tecnologias digitais no campo da educação no Brasil: distribuição do capital científico entre 1996 e 2016
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/02/2020)This is the report of a doctoral research that investigated the phenomenon of the distribution of scientific capital on several fronts in researches about Digital Information and Communication Technologies (DTIC) within ... -
O teletrabalho docente na cultura digital e o direito à desconexão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/10/2022)This research aims to investigate the consequences of teaching telework in the context of digital culture in the light of changes in the Brazilian labor legislation. The intensive use of digital technologies and mobile ... -
Televisão e formação na era digital: um exame crítico das pretensões formativas do programa Salto para o futuro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2015)The sea of real-time images, the instant access to latest news and the contemporary demand that praises and requires the so-called positive social values pass by the exhausting and brutalized affirmation process of this ... -
A temática da água desenvolvida na disciplina de Ciências numa perspectiva da educação ambiental: avaliando uma experiência no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/09/2006)The thematic of water was developed by the researcher in 2002, when she taught Science to 5th grade students from Elementary School, in an environmental approach. This research tried to investigate in which ways ... -
Tendências das perspectivas Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) nas áreas de educação e ensino de ciências: uma análise a partir de teses e dissertações brasileiras e portuguesas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2012)Nowadays, Science and Technology developments and influences on humanistic, social, cultural and economic dimensions have raised discussions about the nature, potential and limits of those areas. Science teaching according ...