Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 1265-1284 of 1298
-
Trabalho, subjetividade e identidade dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: análise de um caso sui generis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/09/2020)The present study sought to understand the organizational identity of IFSP São Carlos, as well as the work and subjectivity of its professors. To this end, it preliminarily resorted to the history of the RFEPT in the ... -
A Trajetória de uma escola cooperada: do ideal cooperativista à realidade de mercado. As vicissitudes da participação de cooperados e professores.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/03/2006)This work is case study researches about the trajectory of a cooperative school of basic education, located in São José do Rio Preto, inside of São Paulo state. The study has raised possible reasons in order to explain why ... -
Trajetória de vida de intelectuais negros (as) : contribuição para a educação das relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/09/2008)The research presented here is inserted in the context of the deployment of Parecer CNE/CP/003/2004, which aims to attend the purposes indicated in CNE/CP 6/2002, which regulates the Law 10.639/2003. The objective is to ... -
A trajetória do anti-humanismo pragmatista na educação brasileira: os programas de ensino no estado de São Paulo e nos municípios de São Bernardo do Campo e Diadema (1940-2008)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2010)This thesis was developed with the objective of elucidating the factors that has caused the low academic performance in public schools. To make possible this achievement of this job was used to reconstruct the history of ... -
A trajetória sindical do MOSEP na educação básica do Maranhão (1997 a 2004)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/08/2020)This work analyzes the origin and the trajectory of the Opposition Movement in the Public Education of the Maranhão (MOSEP), during the years from 1997 to 2004. To assay this study object, it was made the theoretical-met ... -
Trajetórias de docentes universitários com a temática ambiental: do mito de origem às ações no campo ambiental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2013)This research is aimed at having deeper knowledge of the challenges faced by a group of university professors to consolidate academic practices with the environmental thematic, having the path of their personal and ... -
Trajetórias de exclusão e novas expectativas: um estudo sobre jovens e adultos em processo de alfabetização no município de Araraquara-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/02/2011)The aim of this study is to show the school, family and professional trajectories that both young and adult students have followed during their years of schooling and literacy. In addition to this, we understand the reason ... -
Trajetórias e caminhos : uma cartografia dos bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/09/2016)This research aimed to trace the movements of the babies through the cartography, considering them protagonists of the traces. Aiming to promote a discussion about the research methodology for studies of babies in ... -
Trajetórias escolares de estudantes da UFSCar dos cursos de pedagogia presencial e a distância : contribuição ao estudo da formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/03/2016)This work chooses as object of study the life and school trajectories of a student group of formal Pedagogy course (daytime and evening courses - campus of São Carlos) and Pedagogy distance course, at the Federal University ... -
Trança de gente: mulheres negras e relações intergeracionais na superação do racismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2022)The thesis entitled “TRANCE OF PEOPLE: Black Women and intergenerational relations in overcoming racism” has the goal to investigate how intergenerational solidarity takes place in three families with different generations ... -
Trilhando os caminhos do início da docência: concepções sobre o percurso formativo no processo de tornar-se professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)Teacher education is a continuous process that occurs throughout life and begins even before college, and teachers living experiences influence decision-making and pedagogical practices, contributing to their Professional ... -
Trocas de saberes musicais : um olhar para os processos educativos do grupo vocal Entre Amigos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2010)This study had as its aim to regard, describe and understand the educational processes developed among the integrators of the vocal group "Entre Amigos" ("Among Friends"), existing at the town of Leme, in the state of S. ... -
O tutor virtual como formador: a matemática no curso de pedagogia a distância da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2013)The making of this paper was motivated by an interest in issues concerning the formation of (future) elementary math teachers through distance education and, in a more specific way, the role tutors play in this learning ... -
Unifran: história, desenvolvimento e novos desafios.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/10/2005)Since the republic proclamation, and in a more intense way, since 1930, the public-private opposition has been dominating the Brazilian educational scenery, varying the actors and the main papers according to the times ... -
A Universidade Federal de Tocantins/Campus de Arraias na Consolidação do Desenvolvimento Socioeducacional: os indicadores sociais e as percepções dos sujeitos da Região Sudeste do Estado do Tocantins
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/08/2022)This study analyzes the process of insertion of the Federal University of Tocantins (UFT) in the Southeast region of the State of Tocantins and seeks to understand the impacts that this institution has in the region ... -
Universidade: formação de intelectuais acadêmicos?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2006)This work has as general objective to analyze the profile assumed for university professors from the areas of social science belonging to the São Paulo State Universities (USP, UNICAMP and UNESP), as well their opinions ... -
As universidades confessionais brasileiras e as reformas da educação superior da década de 1990
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/02/2012)This study has as an objective to examine the consequences of higher education amendments and the institutional transformations it has been suffering in this scenery. It was collected data from four institutions that act ... -
Uso de canciones en educación media para la enseñanza del idioma inglés en Tegucigalpa, Honduras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2016)The following research was carried out in Tegucigalpa, Honduras, specifically at high school level in public schools. The objective of this research is to know, through surveys, the teachers´ and students’ perceptions, ... -
O uso do computador, a alfabetização e a pós-alfabetização: o que dizem educando/as do MOVA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/12/2006)The present study aims, as it main goal, to anlyze the contribuitions of the utilization of computer to the literacy and postliteracy of teens and adults and for the superation of self-protection. Yet abording the new ... -
Uso dos recursos tecnológicos nas práticas dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2014)The integration of technological resources in teaching and learning process assigns to education a need for new thinking and sets new challenges to the routine of the classroom, leaving the teacher to review practices and ...