Browsing Teses e dissertações by Document Type "Tese"
Now showing items 41-60 of 544
-
Processos formativos e reflexivos : contribuições para o desenvolvimento profissional de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/12/2008)This research falls within the ambit of the ones that deals with teacher education, professional development and reflective practice. It is a study about teacher education processes, through a reflective and inquisitive ... -
Canções, diálogos e educação : caminhos para uma prática escolar humanizadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/02/2009)The research question proposed by this study was: how can songs contribute to the appreciation of the cultural singularity in the school? What educative processes are generated from the contact of a teacher, her pupils and ... -
A expansão do ensino de Direito: massificação que desqualifica ou democratização a serviço da prática da justiça no Brasil?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/12/2006)The intention of this work is to inquire if contradictions are penetrating the education of the Right in the country, to understand its process of mercantilism and technicality and to study the consequences that laborious ... -
O discurso da competência para o trabalho e a educação em tempos neoliberais: a história reeditada como farsa?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/06/2006)By the present study we investigated the production and spread of the discourse about competence, as for its repercussions on the education as well on the work in Brazil. In order that, we situated our attention upon the ... -
A informaática e a educação continuada de professores: analisando aprendizagens e processos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/03/2006)This research, of a qualitative nature, investigates aspects of the learning process of the teaching staff, in order to contribute to the continued in-service learning for teachers in the use of computers in their teaching ... -
Formação continuada online de professores dos anos iniciais: contribuições para a ampliação da base de conhecimento para o ensino de geometria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/12/2007)This doctorate thesis identifies and analyzes the contributions of two online distance minicourses to the knowledge base (specific knowledge of geometry, pedagogical knowledge of geometry and pedagogical reasoning processes) ... -
A ciência na Educação Infantil: uma análise a partir dos projetos e reflexões desenvolvidos por educadores infantis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/06/2008)The current work (This present paper) aims to reflect how to think the natural sciences in the field of Child Education, since this science is related to a rigid knowledge corpus, structured and organized and the education ... -
Democracia e educação: uma análise da crítica às políticas educacionais do Brasil (1995-2002).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/05/2006)The Brazilian marxist current educators who criticize the educational policies from the 1995 to 2002 Fernando Henrique Cardoso governments, in Brazil, start analysing about the circumstances of a neo-liberal government, ... -
Formação e atuação de educadores ambientais : análise de um processo educativo na universidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2008)This research is part of a study on long term educational processes aimed at the training in environmental education. The investigation focused on the specialization course Education of Local Socio-environmental Sustainability ... -
Conversas sobre ensino médio, reformas, alunos e professores : a difícil arte do encontro.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2007)This study carried through in school of average education, in city of average transport, of the São Paulo interior. It looks for to understand the faced difficulties, from the optics of the professors. As cloth of deep we ... -
A ambientalização da formação do arquiteto : o caso do Curso de Arquitetura e Urbanismo da Escola de Engenharia de São Carlos (CAU, EESC-USP).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/05/2007)This research focused on the process of greening undergraduate curricula. It aimed to construct a theoretical and methodological procedure to investigate the components of such processes. The procedure used is based on an ... -
Movimentos sociais, reforma agrária e escolaridade: o caso dos alunos do projeto Ceta na Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/09/2009)This study analyzes the educational trajectory of six students which are matriculated in the Professional Secondary Grade School and in the University Course offered by National Program of Agrarian Reform (Pronera), ... -
Contribuições ao estudo da fluidodinâmica e da secagem de pastas em leitos fluidizado e vibrofluidizado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/10/2009)The aim of this study was to analyze the fluid dynamic of the fluidized and vibrofluidized beds with particles with diameter under 1.00 mm, and also to analyze the fluid dynamic behavior of wet beds and the drying of ... -
A trajetória do anti-humanismo pragmatista na educação brasileira: os programas de ensino no estado de São Paulo e nos municípios de São Bernardo do Campo e Diadema (1940-2008)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2010)This thesis was developed with the objective of elucidating the factors that has caused the low academic performance in public schools. To make possible this achievement of this job was used to reconstruct the history of ... -
Programa de Mentoria da UFSCar e desenvolvimento profissional de três professoras iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/02/2010)The objective of this research is to analyze the learning of three beginner teachers during the participation in the Mentorship Program of UFSCar's Portal Teachers. This program was designed to understand and implement ... -
As universidades confessionais brasileiras e as reformas da educação superior da década de 1990
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/02/2012)This study has as an objective to examine the consequences of higher education amendments and the institutional transformations it has been suffering in this scenery. It was collected data from four institutions that act ... -
A docência em uma escola do campo: narrativas de seus professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/12/2009) -
Modelagem matemática na educação básica: obstáculos e dificuldades apontados por professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/06/2015)The mathematical modelling in the perspective of mathematics education has achieved meaningful progress in the last years in relation to academic and scientific aspects, both nationally and internationally. Mathematics ... -
Docência no ensino superior : aprendendo a ser professor de contabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/07/2015)Inserted in the field of Teaching in Higher Education, this research aimed to understand which conceptions about being a teacher underlie and give meaning to teaching accounting professors in higher education. Of ... -
Cinema e educação : produção e democratização do audiovisual com crianças e adolescentes em Curitiba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/07/2015)The starting point of this study is the project "Children and Animated Film", held by the “Cinemateca de Curitiba” between 1976 and 1983 that innovated the relationship between cinema and education in municipal schools. ...