Browsing Teses e dissertações by Graduate program "Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE"
Now showing items 81-100 of 1279
-
Agressões em uma escola de ensino fundamental: visão dos alunos, professores e funcionários.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/03/2006)This study analyses 10 to 12 year-old children, 4th grade students, teenagers between 13 and 15 and students belonging to the 7th grade fundamental teaching experiences related to the aggression and violence in school ... -
Comunidades de aprendizagem: contribuições da perspectiva dialógica para a construção positiva das identidades das crianças negras na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2010)The present research, titled Learning Communities: contributions of the dialogic perspective to the positive construction of the black children s identities at school, aimed at understanding which classroom practices ... -
Ensinando e aprendendo geometria: uma experiência com o software Cabri-Géomètre II na 5a série do ensino fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2003)In the last three decades, geometry teaching in Brazil has had serious problems. A number of Brazilian researchers have identified the cause of such problems and proposed ways likely to overcome this chaotic scenario. One ... -
A música integrada à sala de aula numa perspectiva de formação continuada para professores dos anos iniciais do ensino fundamental: redimensionamento a prática pedagógica.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/11/2003)The aim of the study was to investigate which contributions a continuing education program in music, for Elementary School teachers, could offer. We intended to investigate if such a program could lead to new learning and ... -
Inclusão social, progressão continuada e ciclos no estado de São Paulo: implicações e contradições (1998-2002).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/03/2004)Cette étude a le but d analyser, dans la période de 1998-2002, les implications et les contradictions engendrées par l adoption de les cycles avec progression continue , décision prise par la Secretaria de Estado da ... -
Lazer e processos educativos : mergulhos culturais na Bacia do Salto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2010)This study was conducted with thirteen participants dips and jumps in the Bacia do Salto do Rio Jacaré, site located at Parque dos Saltos in Brotas city, small town of São Paulo state. The social practice of dips and jumps ... -
A situação escolar na perspectiva do aluno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/04/2004)This work aimed to investigate what vision children in the first grades in urban suburban public school have about the school situation . The goals of this work were: to discover how children describe, analize and qualify ... -
Passado presente : anarquismo e construtivismo na educação brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2010)The present research aims at reflecting about the contemporary educational anarchist methodology from the analysis of that one in relation to the educational constructivist theories. The emphasis of this work is on methodology ... -
Experiências de Ensino e Aprendizagem : estratégia para a formação online de professores iniciantes no Programa de Mentoria da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/02/2010)This research investigated three teachers learning in their beginning of career at the first years of elementary school and an expert teacher the mastermind who have taken part of the Mastermind Program (MP) at UFSCar ... -
Produção de textos infantis e pesquisa colaborativa: a prática pedagógica e a aquisição do conhecimento da escrita.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/12/2003)This study describes the analysis of the evolution of texts written by children who attend urban outskirts school, in the process of literacy, which happened due to a collaborative relationship between the researcher and ... -
Representações de professores: elementos para refletir sobre a função da instituição escolar e da professora de educação infantil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2004) -
As contribuições do processo de implementação do projeto para o ensino de Ciências " ABC na educação científica - a mão na massa" para o desenvolvimento profissional de uma professora de pré-escola.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2004)This work consider two point: by one hand, recognizing the important issue that the Natural Science, since the begging of school time, can contribute in a formation of critical students that ask about the reality around ... -
Roda com arte : aprendizagem dialógica em comunidades de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2009)It is presented in this research the preparation and consolidation of a project involving artistic works with children who study in a school in the outskirt of São Carlos town, where the proposal of Learning Communities ... -
Os estudos de educação comparada internacional no banco de dissertações e teses da CAPES no período de 1987 a 2006
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/08/2009)The intensification of the globalization process, the weakening of the National States with the strengthening of supra-national identity territories and the advent of the information technologies favored a more intense ... -
Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) : articulações entre a educação Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) e as propostas educacionais nacionais para o ensino de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/12/2009)The main objective of this study was to investigate the content and structure of Chemistry questions from National High School Exam (ENEM) from 2004 to 2007, seeking to identify if they whether approach or deviate from ... -
A contribuição do jogo teatral para o desenvolvimento da criança pré-escolar: uma análise na perspectiva histórico-cultural.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/08/2003)The intention of this work was to investigate how the activities of theater, carried out in the pre-schools of Infant Education could contribute to the child s development. The approach used in this investigation was the ... -
Educação em direitos humanos para o combate ao sexismo : contribuições do letramento na disciplina de Língua Portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2009)The achievements of women's social movements have granted such group historically denied rights, it is however noted nowadays that socially constructed values reproduce sexist concepts with regards to human relationships ... -
Memórias de professoras de música: um olhar para práticas escolares entre as décadas de 1950 a 1980
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/04/2009)This manuscript is the result of a master s research aiming at describing and analyzing the professional paths and pedagogical practices of four music teachers that taught music in the interior of São Paulo State when the ... -
O uso do computador, a alfabetização e a pós-alfabetização: o que dizem educando/as do MOVA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/12/2006)The present study aims, as it main goal, to anlyze the contribuitions of the utilization of computer to the literacy and postliteracy of teens and adults and for the superation of self-protection. Yet abording the new ... -
Educação de mestiços em famílias inter-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2003)This study aims at aprehending how and in what circumstances families formed by couples of different ethnic-racial origins, being one black and one white, prepare and/or assist their children to face the discrimination the ...