Browsing Teses e dissertações by Document Type "Tese"
Now showing items 81-100 of 547
-
Autonomia universitária controlada: o político e o jurídico-institucional na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/03/2008)This paper presents the results of a research about the higher education public policy, developed by Bahia State Government since 1961 until 2000, as part of a economic development project, on the first sight, but also ... -
A educação para as relações étnico-raciais em um curso de Pedagogia: estudo de caso sobre a implantação da resolução CNE/CP 01/2004
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2010)This paper discusses the implantation of the Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-racial Relations and for Teaching of History and Afro-Brazilian and African Culture (DCN ERER) in a Pedagogy course. It is ... -
A identidade institucional da escola técnica pública paulista como espaço organizacional e cultural: unificação e diferenciação.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/10/2005)The present thesis deals with professional education of technical level in São Paulo State of proved political, economic and educational leadership in Brazil. Such attributes connect the paulista technical school to the ... -
Pesquisas sobre o negro e a educação no Brasil: uma análise de suas concepções e propostas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/03/2005)This abstract aimed at exploring the education/pedagogical proposal of researches regarding the theme of blocks and education and understanding the extent of black understanding race relations and education that underline ... -
O processo de construção da profissionalidade docente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/09/2012)This research focuses on the study of aspects of teaching profession which is understood as a dynamic process that requires a set of actions, skills, knowledge, attitudes and values that are specific abilities of a teacher. ... -
A educação das relações étnico-raciais no ensino de Ciências: diálogos possíveis entre Brasil e Estados Unidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/02/2009)This study aims to understand the education process of Brazilian and American teachers that guide them to live ethnic-racial relationships in their field of work, the teaching of Science. The objective is to establish ... -
Isto não é uma criança! Teorias e métodos para o estudo de bebês nas distintas abordagens da sociologia da infância de língua inglesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/04/2013)This research aimed to discuss the theoretical and methodological foundations of Sociology of Childhood, trying to answer some methodological challenges that arise for research with babies, from a dialogue with English ... -
O campo da História da Educação no Brasil: um estudo baseado nos grupos de pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/04/2007)This study is about the field of the History of Education in Brazil and it was based on the analysis of the research groups that integrate the Directory of Research Groups in Brazil/CNPq, in order to verify its contribution ... -
Casos de ensino e professoras iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2005)The comprehension of the formative processes lived by teachers and the definition of the professional knowledge that forms the base of their performance appear as central themes in studies on teacher education, especially ... -
Aprender para ensinar, ensinar para aprender: um estudo do processo de aprendizagem profissional da docência de alunos-já-professores.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/11/2003)This essay is included in the ambit of the searches that intend to make a profound study of the teacher s professional learning process. The studies made in the ambit of this perspective have evidenced that teacher s ... -
Os professores de matemática e a geometria: opiniões sobre a área e seu ensino.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/05/2005)Based on the professional experience with the Geometry teaching and on the existing bibliography which is approaching the abandon of Geometry and its teaching, the possible causes of this abandon and the importance of ... -
Falas e imagens: a escola de educação infantil na perspectiva das crianças.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/12/2005)Speeches and Images: the school of infantile education in the perspective of children is a work that has as intention the production of a methodology and methodologycals procedures, in the perspective of searching an ... -
Antirracismo e educação: uma análise das diretrizes normativas da UNESCO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2014)This dissertation intends to analyze the guiding principles and normative directives related to racism treatment in Education by United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization UNESCO. Through a theoretical ... -
Formação inicial e base de conhecimento para o ensino de matemática na perspectiva de professores iniciantes da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2016)This research aimed to investigate the construction of the repertoire of knowledge for the initial teacher education degree in Mathematics from the perspective of mathematics teachers beginning their careers. Thus, the ... -
As implicações da formação inicial no processo de iniciação à docência dos egressos do curso de Letras do Centro de Estudos Superiores de Tefé, estado do Amazonas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/11/2022)Teaching knowledge is the result of a historical process through which teachers transform the knowledge they have had access to throughout their training and professional activities into learning that is mobilized in the ... -
Resistência e governamentalidade : política educacional em Uberaba (MG) nos anos de 2005 a 2012
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/03/2014)Sur la base des objectifs théoriques et méthodologiques des études de Foucault sur des notions telles que discours, les relations de pouvoir, gouvernementalité et la biopolitique développés par le philosophe Michel ... -
Vontade política, razão comunicativa e educação: análise sobre o sentido político-educacional da reforma do ensino médio - Lei 13.415/17
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)This thesis aims to analyze the formation of political will in contemporary society within formal education. Considering the importance of developing a critical potential for the formative process, we analyze the ... -
A pesquisa sobre educação de jovens e adultos : temas e contribuições de teses brasileiras sobre alfabetização e letramento (1987-2012)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)This investigation focuses on Adult Education (called Young and Adult People Education – EJA in Brazil) seen as an areas of social and educational impact. By analyzing its importance against the worrying situation of ... -
A educação das crianças menores de 06 anos sobre a perspectiva de Heloísa Marinho, Nazira Féres Abi-Sáber, Celina Airlie Nina e Odilon de Andrade Filho : uma análise de suas ideias pedagógicas (1934-1971)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2015)Heloísa Marinho, Celina Airlie Nina, Nazira Féres Abi-Sáber and Odilon de Andrade Filho have a range of bibliographic production, and research articles regarding the understanding of the child under 06 years in Brazil. ... -
Uma terapia filosófica da Modelagem Matemática na Educação Matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)Based on Ludwig Wittgenstein's therapeutic philosophy, the aim is to clarify conceptual confusions that exist in possible images related to what is described about Mathematical Modelling in Mathematics Education as found ...