Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 904-923 of 1265
-
Pena de ouro : escrevendo processos de educar e educar–se na roda de capoeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)The main objective of this research was to identify, describe and understand the educative processes triggered in the relationship Master and Apprentice, in the context of Capoeira classes of the Cultural Association and ... -
Percepções das crianças sobre currículo e relações étnico-raciais na escola: desafios, incertezas e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/09/2008)The present research had as objectives to understand how children perceive, in school, the ethnical-racial relations by means of the experienced curriculum and to present some methodological suggestions on the pedagogic ... -
Percepções de infância de crianças negras por professoras de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/02/2012)This study aimed to understand that childhood perceptions of black children are unveiled in the process of childhood education teachers. To this end, I present a brief reflection to contextualize my training black woman ... -
Percepções de professoras sobre formação para a cidadania: um estudo numa escola de ensino fundamental – anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)This thesis is structured around the question: What is training for citizenship according to teachers' perceptions? Its general objective is to analyze the perceptions of teachers from a public school in the early years ... -
Percepções de um grupo de professores do ensino médio sobre a ideia de "bom" e "mau" aluno na cidade de São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This work’s main goal is to analyse aspects that bases the “good and bad” idea that a group of high school teachers have about their students, in order to comprehend in which notions (social, moral, pedagogic, etc.) these ... -
As percepções dos professores de Ciências e Biologia, atuantes em telessalas, no uso e no processo de leitura de imagens
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2006)In this work, we tried to think about the perceptions of science and biology teachers about the use of audio-visual resources, starting from the view of the specific reality from the Telecurso 2000 project. The collected ... -
O percurso formativo musical de três professoras: o papel da música na formação inicial e na atuação profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/08/2006)The present research work relates with the musical formation subject of teachers from basic education initial grades and had as objective to discuss and characterize the musical formation of three teachers licensed in ... -
Percursos juvenis e trajetórias escolares : vidas que se tecem nas periferias das cidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/12/2011)In Brazil, the youth, besides the historic numerical relevance in the drawing of population, has become an important social category, that brings specific demands, wherein education and work are central themes. Recently, ... -
Permanência universitária: quando o pedagógico se une ao econômico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)The subject of this research is part of the studies on the expansion and inclusion of Brazilian public higher education. We have as analysis object the university permanence from the students experiences who participate ... -
Personagens negras infantis: retalhos de histórias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/01/2022)The present work aims to analyze and interpret the experiences of black children's characters from contemporary children's literature books present in the collection of Literatura Infantil Negra e a Primeira Infância ... -
Personalidade autoritária em sala de aula: ressentimento e sadismo em tempos de cultura digital
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The Authoritarian Personality (written by Adorno and other researchers at the University of Berkeley, California) is the first volume in the Studies in Prejudice series, sponsored by the American Jewish Committee (AJC) and ... -
Perspectiva CTS em estágios curriculares em espaços de divulgação científica: contributos para a formação inicial de professores de Ciências e Biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2013)In today's society, the increasing integration of Science, Technology and its products in the life of the citizen demands that he be scientifically literate, able not only to understand these issues but make conscious use ... -
Pertencimento étnico-racial e ensino de História
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/03/2006)This research is related to the influence of Teaching of History to build the sense of embrace their ethnic-racial roots and the relation between blacks and whites. It has participated in this research four former black ... -
A pesquisa sobre educação de jovens e adultos : temas e contribuições de teses brasileiras sobre alfabetização e letramento (1987-2012)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)This investigation focuses on Adult Education (called Young and Adult People Education – EJA in Brazil) seen as an areas of social and educational impact. By analyzing its importance against the worrying situation of ... -
A pesquisa sobre formação de professores e multiculturalismo no Brasil : tendências e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2009)The present study advocates the thesis that the prevalence of conservative multicultural perspective and found in the studies selected, enable the construction of essentialized identities and the suffocation of the ... -
Pesquisa-ação-participativa e a temática sócio-ambiental no processo de formação continuada de professoras da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/10/2007) -
Pesquisa-ação: estudo bibliométrico de artigos científicos indexados na base de dados Educ@
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/12/2023)This is a bibliometric study on action research. Action research is a research method with various definitions and investigation procedures. It is a type of collaborative and emancipatory scientific research that involves ... -
Pesquisas no campo da didática : subsídios ao ensino e à aprendizagem de conteúdos e desenvolvimento de habilidades e competências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)Considering the Brazilian education's fragility, expressed in the low scores of students in national and international standardized tests, and considering the current context of the information society, in which mastering ... -
Pesquisas sobre o negro e a educação no Brasil: uma análise de suas concepções e propostas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/03/2005)This abstract aimed at exploring the education/pedagogical proposal of researches regarding the theme of blocks and education and understanding the extent of black understanding race relations and education that underline ... -
O PIBID como elemento formativo e as concepções pedagógicas: um estudo a partir das percepções dos participantes de um subprojeto de biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/08/2023)The research has as general objective to investigate, through the perceptions of its participants, the Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching (PIBID) – Biology as a formative element of science ...