Browsing Teses e dissertações by Advisor "Mello, Maria Aparecida"
Now showing items 1-18 of 18
-
Bases conceituais da teoria histórico-cultural : implicações nas práticas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/01/2012)The intention of this research was to analyze and clarify the conceptual foundations of the Historical-Cultural Theory, based on the Historical-Dialectical Materialism by Marx, and their direct implications for the pedagogical ... -
Possibilidades de mediação dos espaços nas brincadeiras e aprendizagens das crianças na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/08/2008)To understand the recent conceptions about childhood we have, necessarily, to seek in the historical aspects some answers for the present, due to the fact that a childhood vision also has historical and cultural relation, ... -
Atividades de movimento na educação infantil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/09/2004)Analyzing the actual state of the knowledge in the Movement area in the Infantile Education, we perceive the need of a deep investigation, mainly in that is related to the contents worked in this area with children from ... -
O desenvolvimento das funções psíquicas superiores de crianças de zero a três anos: a atenção e a memória - uma análise histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/02/2013)This study addresses the development of Higher Psychological Functions of children aged zero to three years, specifically regarding attention and memory, and its relationship with education in daycare centers. The research ... -
Desenvolvimento cultural da criança na Educação Infantil: contribuições da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/04/2010)The main issue in this dissertation is the process of child s cultural development in primary school (from 0 to 5 years old). We aimed at identifying whether the school and family contribute to children s cultural development, ... -
Análise das oportunidades de aprendizagem em aulas expositivo-participativas: estudo de caso de um professor de Biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/03/2005)This work is inserted in an investigative line, guided by a cognitive learning framework, seeking to understand how speech, in the teaching environment, has impact upon the learning process of students. Using as outline ... -
Fundamentos da teoria histórico-cultural para a compreensão do desenvolvimento do pensamento conceitual de crianças de 4 a 6 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)This work aimed at systematizing both theoretical and methodological principles required to understand the development and formation of conceptual thinking in children (4 to 6 years old) from Early Childhood Education ... -
Quietas e caladas: reflexões sobre as atividades de movimento com crianças na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/09/2003) -
Crises das Idades - os entraves nas práticas docentes e as implicações no desenvolvimento da criança : uma leitura a partir de Vygotski
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/02/2009)The proposal of the present work is based on a deeper theoretical analysis of the studies by Vygotsky concerning the Age Crisis, dealt it in volume IV of his works. The manifestation of crises has always been seen as a ... -
A mediação pedagógica como elemento potencializador dos processos de aprendizagem e desenvolvimento infantis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/12/2009)Promoting Primary Education which provides children with thorough development requires the approach of knowledge, attitude and values in training professional educators who act at this level of teaching. Taking into ... -
Educação infantil : análise da manifestação social do preconceito na atividade principal de jogos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/08/2008)This search went on the presuposed of the existence of social relations prejudice manifest by pre-school children of 5 and 6 years during the practice of its main activity, the children s play and games protagonized. ... -
As condições subjetivas e objetivas do trabalho docente no processo de inclusão de crianças na educação infantil : uma análise sob a perspectiva da Defectologia de Vigotsky
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/02/2009)The present study aimed identify and analyze the conceptions expressed by Early Childhood Education professors on the inclusion process of children with special teaching needs in the Basic Education Level based on the ... -
A organização didática do ensino na educação infantil: implicações da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/07/2013)This present thesis is the result of a survey of exploratory bibliographical nature-explanatory notes and it aimed to analyze the possibilities of organizing didactic teaching in early childhood education, in the light of ... -
O sentido e o significado das práticas de cuidar e educar das educadoras de creche: as condições subjetivas e objetivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/11/2011)This study aims to better understand the taking care and teaching practices of day-care educators, who can be either teaching or non-teaching workers. Qualitative approach was chosen so that the research methodology was ... -
Avaliação da aprendizagem no ensino superior na área de saúde: unidade de produção de sentidos sob a perspectiva histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/02/2010)The current research has the assessment in Health graduation teaching within a Higher Teaching Institution as its object of study. It is a qualitative investigation aiming at identifying and analyzing the discourses and ... -
O trabalho com projetos na educação infantil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/12/2005)To work with projects is a practice presents more often in schools of Childish Education. Considering the child s activity in the work with plans and its importance for the development, this study has an objective: to ... -
Aprendizagens nas brincadeiras de crianças de 2 anos na educação infantil: análise dos processos de desenvolvimento cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2015)The importance of research about cultural development of children in kindergarden is configured understand deeply and scientifically how children are appropriating knowledge through social relations. We focus on the cultural ... -
A cultura como mediadora do desenvolvimento das funções psíquicas superiores na criança: a atividade docente de musicalização na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/01/2012)The present work discusses culture as promoting the development of humanity in humans. The concept of culture working is based on the marxist concept that comprises with culture all production developed by humankind ...