Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 572-591 of 1298
-
A Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - USP (1948 - 1975)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/03/2007)This work carries through a historical survey of the creation process, installation and development of the Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FMRP-USP) in the period from 1948 the 1975. ... -
Falas e imagens: a escola de educação infantil na perspectiva das crianças.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/12/2005)Speeches and Images: the school of infantile education in the perspective of children is a work that has as intention the production of a methodology and methodologycals procedures, in the perspective of searching an ... -
A família vai à escola: as concepções de justiça social, cidadania e parcerias comunitárias como estratégias conservadoras de poder em cinco programas da Secretaria de Estado da Educação de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2011)This work aims to study five programs of the State Secretariat of Education of São Paulo, implemented from 1995 to 2008: Escola da Família - Desenvolvimento de uma Cultura de Paz no Estado de São Paulo, Superação Jovem, ... -
Fanzines como instrumento de expressão atrás das grades: processos educativos através da arte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/08/2024)In thinking about possibilities for dialogic learning inside spaces of restriction and deprivation of liberty, the proposal of this paper focuses on a pedagogical action that can promote autonomy for people in this situation: ... -
Fatores preventivos de violência de gênero no contexto universitário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/04/2023)Gender-based violence is a worldwide phenomenon with high rates of occurrence, including among youth. International studies indicate the effectiveness of actions developed in schools and universities that aim to prevent ... -
A fábrica é escola. Práticas sociais e educativas de empresários e trabalhadores.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/12/2003)Education is usually treated from institutional, formal and schooling aspects. In this study however, education is investigated as a social work practice in the factory. The working day-to-day life of shoe factory workers ... -
O fechamento da escola no campo em Aporé/GO sob a hegemonia neoliberal no campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)This paper exposes the result of a study about the closure of rural schools in the city of Aporé-GO between 1975 and 2001. The purpose of the research was to understand the territorial dynamics of capital in the Cerrado ... -
O fechamento de escolas rurais do município de Limeira/SP: a negação do direito à educação aos trabalhadores do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2022)This research has aimed to analyze the problems that closing rural schools policy brings to individuals who live in rural areas. The work started from the hypothesis, verified and confirmed in the thesis, that the closure ... -
A filosofia da educação de Luís Antônio Verney: entre o iluminismo e uma nova escolástica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/08/2013)Monographic study, historical interpretation in the area of philosophy of education. In True Method of Studying, Luis Antonio Verney openly criticizes the education provided by the Jesuits, blaming them for all cultural ... -
Física no ensino médio e estudantes trabalhadores: buscando relações entre significado e sentido para a aprendizagem.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2007)According to the report of the Inter-American Bank of Development (BID) of 2000 and data from the National Secondary Education Examination (ENEM) of 2003, it is a necessity for the majority of Brazilian students who attend ... -
Fora de lugar : ação e reflexão na coordenação pedagógica em uma escola de sistema apostilado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2012)This work recovers the author s effective practice as the pedagogical coordinator in a school where booklets are used in its teaching system. The coordination happened during the school year of 2010 and the first semestre ... -
Forças armadas e educação : o Colégio Militar de Campo Grande – MS (1993-2010)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2011)This research work has as its object of study the relationship established between the Colégio Militar de Campo Grande, created in 1993, and the historical context in South mato-grossense ensues with the end of the cold ... -
Forma escolar dos aldeamentos jesuíticos do século XVI
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/04/2023)The present research consists of the study of the Jesuit settlements of the 16th century, spaces dedicated to the conversion and education of the Indians. Therefore, the aim is to understand the school form used in these ... -
Formação ambiental na escola do campo: uma análise documental sob o olhar do ecoletramento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/10/2011)Ecological sustainable environmental formation is in the basis of public education policy on country Education so that socioenvironmental questions become part of the curriculum, therefore, of the syllabus. In this theoretical ... -
Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2009)The research had as a focus the investigation of the group work: the teachers and the coordinator teacher of a primary school cycle I (1st to 4th grade) of the state net of teaching and a university professor, having the ... -
Formação continuada de professores que ensinam Matemática nas séries iniciais : uma experiência em grupo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/12/2009)Taking the profession difficulties of teachers in general and challenges of teaching practices, there is always a need for continuous training. Considering that need, this research has studied the practices which were ... -
Formação continuada de professores/as dos anos iniciais do ensino fundamental em matemática: uma revisão sistemática de artigos publicados nos últimos cinco anos - 2018 a 2023
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/05/2024)The continuing education of teachers, when it comes to satisfaction research, appears increasingly discredited. Research shows that the ongoing teacher training currently offered is, for the most part, disconnected from ... -
Formação continuada online de professores dos anos iniciais: contribuições para a ampliação da base de conhecimento para o ensino de geometria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/12/2007)This doctorate thesis identifies and analyzes the contributions of two online distance minicourses to the knowledge base (specific knowledge of geometry, pedagogical knowledge of geometry and pedagogical reasoning processes) ... -
A formação cultural e os temas transversais: um estudo de caso a partir da teoria crítica da sociedade.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2004)The National Curricular Parameters were set to guide the education policies of States and Municipal districts and to subsidize the elaboration of the pedagogic proposals of the schools. Aiming that educational institutions ... -
A formação da subjetividade autêntica nos primeiros escritos de Nietzsche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/08/2020)Focusing on the formation of authentic subjectivity in Nietzsche's first writings, this dissertation was developed in two moments: first, working with the concept of tragedy, presented in his first work The Birth of ...