Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 221-240 of 1280
-
Práticas pedagógicas transformadoras escolares na Educação de Jovens e Adultos: contribuições de revistas da América Latina e Caribe
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2021)This bibliographic research has as central theme educational transformative school practices in Youth and Adult Education (EJA). In this sense, the general objective of this work is to: identify and analyze school pedagogical ... -
A produção de conhecimento sob a lógica do mercado: pesquisa e pós-graduação na Universidade Federal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)This study aimed to investigate the market potential of research carried out by graduate students with grants funded by the São Paulo State Research Support Foundation in the Graduate Programs of the Center for Exact ... -
Concepções de criação musical na prática docente no contexto da colonialidade e na perspectiva da humanização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/05/2021)The present thesis aims for pointing out the conception that music teachers specializing in Music Education at Claretiano University hold regarding the role of music creation in early music initiation studies and how these ... -
Efeitos das avaliações externas na administração escolar: controle e emancipação da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/04/2021)The theme of this dissertation refers to external evaluations, its object was the effects of these evaluations on school administration. The general objective was to analyze the effects of external evaluations on the ... -
Cultura infantil, culturas infantis e culturas da infância: polissemias em debate.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/04/2021)This dissertation, inspired by Foucault's genealogy, pursues the concept of “child culture” in order to understand its polysemy, derivations and (in)definitions within the theoretical fields of Childhood Sociology, Early ... -
A alfabetização é nossa! Contribuições da educação dialógica à alfabetização e ao letramento do campo: um estudo bibliográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2021)This paper presents a qualitative research in the field of Education, focusing on literacy skills in the modality of rural education, specifically that literacy, as a teaching and learning process, offered to students ... -
A precarização do trabalho docente no ensino superior: análise sobre as implicações do trabalho do professor designado na Universidade do Estado de Minas Gerais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/05/2021)The State University of Minas Gerais (UEMG) has had a high number of temporary professors. This research asks: what are the implications of temporary hiring for teaching work at UEMG, Unidade Passos? The objective of the ... -
Educação no meio rural: a prática das professoras alfabetizadoras nas classes multisseriadas no município de Indaiabira- MG
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/04/2021)The present study had to analize the teaching practice of literacy teachers in multisiered classrooms in the early years of elementary school, in the rural area of the municipality of Indaiabira / MG. The provision of basic ... -
Produção acadêmica sobre cultura organizacional em escolas de educação básica no Brasil de 2006-2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/04/2021)This dissertation derives from an investigation which was developed within the Study and Research Group on School Organization: Democracy, Human Rights and Principals’ development - DEFORGES. Organizational culture in ... -
Cinema, televisão e documentários: possibilidades imaginativas em contextos de ensino técnico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2021)This dissertation discusses the possibility of a reflection on the school, education and the ways of seeing that are constituted in these spaces. In this way, we observe the educational processes and visuality projects ... -
Orquestra UFGD: processos educativos emergentes em com-vivência musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2021)The UFGD Orchestra is a project developed by the Dean of Extension and Culture of the Federal University of Grande Dourados (UFGD) and started its activities in 2013. Currently, the group has approximately 45 participants, ... -
Francisco Campos e a construção do autoritarismo brasileiro: educação, democracia e sociedade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/04/2020)The aim of the research is to understand the conservative thinking of Francisco Campos and his reflections in Brazilian politics, especially during the Estado Novo, in the measure that he was the idealizer, based on the ... -
As relações mapeadas no discurso da modelagem com a realidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/03/2021)This research aims to problematize the composition operated by the Mathematical Modeling discourse about reality within the scope of published researches concerning Mathematical Modeling. In this work, Mathematical Modeling ... -
Crianças negras em imagens do século XIX
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/09/2010)This research was based on the need of understanding the presence of black children in the 19th century and as a consequence understand childhood from this perspective. It intended to show how black children could be ... -
Narrativas travestis e transexuais: transbordar resistências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)This research compiled some narratives aiming infant histories, scholar trajectory and prostitution of transgender and transvestite people. The methodological procedure used to reach this objective was the exploratory ... -
Clube dos valentes: prevenção da violência e desenvolvimento de amizade na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)This doctoral thesis aims to understand what is the impact of preventive socialization on egalitarian models of masculinity, in opposition to violent actions, based on the dialogical practices of the “Clube de Valentes” ... -
"Se podes ver, repara": a (re)educação do olhar em cena
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2021)This research is part of the investigations that focus on the link between cinematographic language and aesthetic formation. Specifically, we part from the critique of the way in which school education promoted by hegemonic ... -
Experiências de (re)início da docência na educação básica: a profissionalidade em foco
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/12/2020)The objective of this research was to analyze how the professionalism of the teacher with more than five years of teaching practice in the early years of elementary school is shaped when he/she becomes a beginning teacher ... -
Jovens rurais de São Carlos - SP: circulação cotidiana, projetos de vida e os sentidos da escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/03/2021)This thesis aims to understand the aspects that involve the condition of rural youth life, as well as the everyday circulation, life projects and meanings of the school, taking the case of the rural youth of the city of ... -
Contribuições do Programa Híbrido de Mentoria (PHM) da UFSCar para o desenvolvimento profissional docente: perspectiva de professoras iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/02/2021)This dissertation aimed to identify and analyze if / and how the Hybrid Mentoring Program (HMP) contributed to the professional development of beginning teachers participating in it. The data analyzed was from oral and ...