Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 781-800 of 1294
-
Saberes docentes dos instrumentistas professores: diálogo entre ensinar e avaliar num curso de performance em instrumento musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/11/2004)The present research had as general objective knowing and discussing how professors of musical instruments, who teach children, report their teaching learning process according to two central axles: teaching and evaluating. ... -
Autoavaliação institucional: dimensões políticas e gestão democrática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/10/2013)The movements and regulatory reforms, especially in the 1990, brought significant changes to the organization and management consequences as the public school, which arise from conceptions or practices of evaluating a given ... -
Professores de matemática diante da proposta curricular do estado de São Paulo (2008)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/02/2013)This research presents as an aim to analyse the impressions of a group formed by five Mathematics teachers about the State of São Paulo current curriculum implementation. It was elaborated in 2007 and implemeted in 2008 ... -
Alfabetização em São Paulo (1970-1985): um estudo das diretrizes curriculares elaboradas pela Secretaria de Estado da Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2013)This work focus on understanding the grants provided by the Secretaria de Estado de Educação de São Paulo to guide literacy practices in the first grade of elementary school in that State between 1975-1985. The theoretical ... -
Características da aprendizagem significativa em proposições expressas por escrito pelos alunos do ensino fundamental: um estudo de conceitos químicos proposto a partir de atividades experimentais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/05/2004)In this study, it was attempted to develop some experimental activities with the objective of extracting and identifying chemical elements from commercial products of low cost and easy access. The developing finality of ... -
Ensino de rítmica musical: analisando uma prática pedagógica bem sucedida.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/11/2004)From different regards, the present study has the foremost aim of understanding the trajectory and pedagogical practice of a musical rhythm teacher, José Eduardo Gramani, so that the knowledge produced during the course ... -
Educação, subjetivação e singularidade em Max Stirner
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/09/2013)This study aims to problematize, based on a bibliographic study of the German philosopher Max Stirner, the modern paradigm on education, more precisely on the practical of subjectification that compose this paradigm and ... -
A influência das disposições culturais no Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes do Ensino Superior (ENADE)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2013)This work falls within the scope of researches on the school career / academic students of different social groups. This is a study on the performance of Brazilian students in the National Performance Higher Education ... -
B. O. da educação: a visão dos policiais militares sobre a autoridade e a educação.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2003)As the cases of violent occurrence rise in school premises, police tend to be present in the most relevant way in the inter-school relationship as to contribute with the reconstruction of the educational dynamics, mainly ... -
A filosofia da educação de Luís Antônio Verney: entre o iluminismo e uma nova escolástica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/08/2013)Monographic study, historical interpretation in the area of philosophy of education. In True Method of Studying, Luis Antonio Verney openly criticizes the education provided by the Jesuits, blaming them for all cultural ... -
O programa Escola Ativa e a gestão participativa em escolas no campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/07/2013)Active School program was originated from the Colombian Escuela Nueva. It´s a strategy that aims to improve the quality of education in rural areas through the implementation of specific methodology and participatory ... -
Mudanças de geração na era digital: o professor de matemática e seus alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2013)The society is changing, in this sense, our research arises in order to understand it better, as well as to understand the individuals who compose it. Thus, this research presents a significant relevance, to reflect on the ... -
Memória e resistência: os professores no contexto da ditadura civil-militar (1964-1985)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/04/2013)This is a study about the resistance of teachers of first and second degree to brazilian military regime. We try to identify which resistance practices were developed by these teachers and understand if they were organized ... -
Possibilidades do uso de portfólios na aprendizagem da língua materna
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/06/2013) -
Educação das relações étnico-raciais: aprendizagens e experiências de professoras em São Carlos-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/06/2009) -
Desenvolvimento de um programa educacional de formação continuada: o torna-se educador a partir de reflexões e (trans) formações em busca de melhoria do ensino e da aprendizagem.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/03/2004)The teaching democraticalization by Federal Constitution of 1988 and the National Education Basis and Guidelined Law 9394/96, provided opportunity of teaching for all and intensified the need of educational system changes ... -
O exercício da docência entre as grades: reflexões sobre a prática de educadores do sistema prisional do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2013)Brazil faces challenges today regarding education in general and particularly with regard to education in prisons, once lived moment of effervescence in the construction of public policies to meet the legal provisions ... -
Base de conhecimento docente em educação a distância: um estudo sobre educação musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2013)This research focuses on the particularities of teachers knowledge in Musical Education in the distance education modality, as well as the teachers adaptations to teach pratical music contente virtually. The investigation ... -
As disciplinas de história da educação na UAB/UFSCar: possibilidades para a graduação em pedagogia e para a formação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/08/2012)This work aimed at understanding the role of the disciplines of History of Education of Pedagogy by Distance course from the Brazil Open University Program at the Universidade Federal de São Carlos, in his first four offers ... -
Práticas de contagem no contexto de lendas: manifestações orais de crianças de cinco anos em atividades orientadoras de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2013)This work studies the oral manifestations of five years old children in activities of counting practice, where they are exposed to problem-situation involving the conceptual nexus of numbers in the legends context. The ...