Teses e dissertações: Envíos recientes
Mostrando ítems 1261-1280 de 1302
-
A ciência na Educação Infantil: uma análise a partir dos projetos e reflexões desenvolvidos por educadores infantis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/06/2008)The current work (This present paper) aims to reflect how to think the natural sciences in the field of Child Education, since this science is related to a rigid knowledge corpus, structured and organized and the education ... -
O campo da História da Educação no Brasil: um estudo baseado nos grupos de pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/04/2007)This study is about the field of the History of Education in Brazil and it was based on the analysis of the research groups that integrate the Directory of Research Groups in Brazil/CNPq, in order to verify its contribution ... -
A aprendizagem da docência de uma professora iniciante : um olhar com foco na intermulticulturalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/06/2009)The diversity invades the school through the culture and beliefs of students and their families, minority groups etc. The attention to issues such as diversity, difference, equality and inequality it is urgent. In this ... -
O espaço escolar na Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (1944-1966)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/08/2008)The research The School Space in the Brazilian Magazine of Pedagogic Studies (1944-1966) intends to analyze the School Space, from the architecture and health, just like it was presented by the Brazilian Magazine of Pedagogic ... -
O desenvolvimento profissional de professoras iniciantes mediante um grupo colaborativo de trabalho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/06/2008)The early years of professional activity are the period in which new graduates face the challenge of completing their transition from students to teachers. Research has shown that this phase is characterized by intense ... -
Gestão escolar : a prática pedagógica administrativa na política de educação inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/10/2008)This thesis is addressing the analysis of knowledge involving the practice of teaching and administrative daily school administrators who work with the proposed construction of a municipal system of inclusive education, ... -
Cursos de Administração e políticas de avaliação do ensino superior no estado de São Paulo (1995-2006)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/12/2008)Le thème de cette étude est l'évaluation institutionnelle, en mettant l'accent sur des cours de premier cycle en administration. Vise à établir si les politiques de l'évaluation de l'enseignement supérieur de plomb, selon ... -
O texto, o contexto e o pretexto : ensino de literatura, após a reforma do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2008)The secundary educational reform in Brazil grants to secondary school the role of improving knowledge acquired on previous education level in order to offer students conditions of pursuit on superior education, as well it ... -
As condições subjetivas e objetivas do trabalho docente no processo de inclusão de crianças na educação infantil : uma análise sob a perspectiva da Defectologia de Vigotsky
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/02/2009)The present study aimed identify and analyze the conceptions expressed by Early Childhood Education professors on the inclusion process of children with special teaching needs in the Basic Education Level based on the ... -
Configuração do campo da educação no Brasil : estudo bibliométrico da Revista Brasileira de Educação e da Revista Brasileira de História da Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/12/2008)This research aimed a study on the configuration of the field of Brazilian Education through publication in scientific journals in the area. From a theoretical- methodological point of view the research supported in the ... -
A multiculturalidade nas políticas educacionais e a formação de professores : Brasil e Portugal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/02/2009)In this work trying to understand how the education politics and of teachers' formation, in Brazil and in Portugal, they are attending to the present multiculturalidade in these countries. For this, I use the documentary ... -
A criança e a infância nos documentos da ONU: a produção da criança como 'portadora de direitos' e a infância como 'capital humano do futuro'
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/11/2008)The developed research is characterized as a documental base study of a qualitative nature related to the United Nations (UN) and to the idea of child and childhood produced by this agency. The relevance to the development ... -
O professor de matemática e seus saberes e suas necessidades em relação à sua disciplina
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/05/2007)This work is a result of the research about the characteristics of the knowledge related to specific content of mathematics matter that a teacher is developing/reworking throughout his professional career. This is a case ... -
Educação de jovens e adultos no interior da Bahia : programa REAJA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/03/2008)This paper has as objective analyze REAJA Rethinking the Education of Teenagers, Young People and Adults, implanted in 1997 in the city of Vitória da Conquista BA, to identify its trajectory since its creation until ... -
O espaço e a infância das crianças de 0 a 4 anos que não freqüentam a educação infantil em Vitória da Conquista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/04/2008)This research talks about children without childhood care assistence. The investigation was made about children between zero and four years old, in a location in the city of Vitória da Conquista, state of Bahia, Brazil. ... -
A avaliação institucional das escolas técnicas do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/04/2008)Based on the qualitative research methodology in education, we discuss the institutional assessment on the policies of technological education reform, after LDB 9.394/96, focusing on the Institutional Evaluation System of ... -
O ensino de filosofia da educação nos cursos de pedagogia na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/05/2007)The teaching of philosophy of the education in the courses of pedagogy in the Federal University of Mato Grosso do Sul, in the period from 1999 to 2003, is the object of inquiry of this work, and it was structuralized in ... -
Formação de professores de educação física da Universidade Estadual de Londrina: tradução do projeto curricular pelos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/03/2008)The curricular reformulation process which is established for every graduation course at National institutions of Higher Education, has the instructions for these curricular modifications in the National Curriculum ... -
Formação e atuação de educadores ambientais : análise de um processo educativo na universidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2008)This research is part of a study on long term educational processes aimed at the training in environmental education. The investigation focused on the specialization course Education of Local Socio-environmental Sustainability ... -
Currículo em ação nos anos iniciais do ensino fundamental e a atenção à multiculturalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/09/2007)The present study had as objective identifies aspects of the pedagogic practice that can contribute to the regulation and social emancipation, discussing them starting from the studies of Critique Multiculturalism. This ...