Teses e dissertações: Envíos recientes
Mostrando ítems 1281-1300 de 1302
-
Processos de participação para o controle social em comissões locais de saúde: educar-se no cotidiano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/03/2008)In the set of the changes occurred in the Brazilian society since the promulgation of the Federal Constitution in 1988, lies the institutionalization of the society means of participation for purposes of social control ... -
Uma investigação sobre paradigmas tecnológicos e abordagens pedagógicas dos tutores inteligentes nos sistemas de ensino-aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/03/2008)This research work has as its starting point the conjecture posed by Oliveira regarding a possible technicist reflux yielded by the dissemination of new information and communication technologies (ICTs) over varying extents ... -
Entre a proposta e o pretexto da qualidade do ensino: uma leitura sobre os liames da valorização docente a partir do FUNDEF
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2008)This research purpose is to verify the relation established between teacher valorization and educational quality in the FUNDEF creation bases and in the São Paulo state and municipal implantation, analyzing how this ... -
Formação continuada online de professores dos anos iniciais: contribuições para a ampliação da base de conhecimento para o ensino de geometria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/12/2007)This doctorate thesis identifies and analyzes the contributions of two online distance minicourses to the knowledge base (specific knowledge of geometry, pedagogical knowledge of geometry and pedagogical reasoning processes) ... -
Conversas sobre ensino médio, reformas, alunos e professores : a difícil arte do encontro.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2007)This study carried through in school of average education, in city of average transport, of the São Paulo interior. It looks for to understand the faced difficulties, from the optics of the professors. As cloth of deep we ... -
A ambientalização da formação do arquiteto : o caso do Curso de Arquitetura e Urbanismo da Escola de Engenharia de São Carlos (CAU, EESC-USP).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/05/2007)This research focused on the process of greening undergraduate curricula. It aimed to construct a theoretical and methodological procedure to investigate the components of such processes. The procedure used is based on an ... -
Atividade curricular de integração entre ensino, pesquisa e extensão (ACIEPE) : anseios, conjunturas e contornos de inovações curriculares em movimento.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/05/2007)This research describes and discusses about the conjuncture and the movements of the program so-called as Curricular Integration Activity between Teaching, Research and Outreach (ACIEPE) since its implantation in Sao ... -
A gestão das creches municipais de São Carlos na visão das diretoras: da assistência à educação (1999-2004).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2007)This research refers to the management of early childhood education, representing a diagnosis of the early childhood education institutions in São Carlos, named Creches (Day Care Centers). This study is important because ... -
Construção da ação docente: aprendizagens de professoras leigas em classes multisseriadas na escola do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/12/2007)The investigation of different processes that involve the teaching formation has been object of studies in Brazil and abroad and point a to the necessity of that the teachers know and do its daily one. Its still considered ... -
Trabalho e formação na fronteira: o caso da escola da AJOPAM - Juina - MT
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2002)The life follows on by the frontier independently from the actions of the State, however its presence is merely to guarantee certain basic conditions of the workers who, voluptuaries or stimulated by the official programs ... -
A expansão do ensino de Direito: massificação que desqualifica ou democratização a serviço da prática da justiça no Brasil?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/12/2006)The intention of this work is to inquire if contradictions are penetrating the education of the Right in the country, to understand its process of mercantilism and technicality and to study the consequences that laborious ... -
A reforma do Estado e da educação no governo Fernando Henrique Cardoso: o ENEM como mecanismo de consolidação da reforma.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/08/2005)The present work investigated the State and Education Reforms during the government of Fernando Henrique Cardoso (henceforth FHC) from 1995 through 2000 and the central role of the National High School Examination (henceforth ... -
A significação do conceito de inclusão escolar por professoras.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/10/2006)Departing from a framework that considers man as a cultural and historical being and, therefore, a synthesis of psychic and ideological, social and individual forces, this work aim to apprehend the ocurrence of signification ... -
Práticas de leitura de professoras de educação infantil: narrativas de professoras - Catalão-GO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/10/2006)The present research is about the reading practices of teachers for child education that work in a day nursery of the city of Catalão, in the state of Goias, Brazil. The aim of this research is to provide cartography of ... -
A Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - USP (1948 - 1975)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/03/2007)This work carries through a historical survey of the creation process, installation and development of the Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FMRP-USP) in the period from 1948 the 1975. ... -
O discurso da competência para o trabalho e a educação em tempos neoliberais: a história reeditada como farsa?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/06/2006)By the present study we investigated the production and spread of the discourse about competence, as for its repercussions on the education as well on the work in Brazil. In order that, we situated our attention upon the ... -
A informaática e a educação continuada de professores: analisando aprendizagens e processos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/03/2006)This research, of a qualitative nature, investigates aspects of the learning process of the teaching staff, in order to contribute to the continued in-service learning for teachers in the use of computers in their teaching ... -
Democracia e educação: uma análise da crítica às políticas educacionais do Brasil (1995-2002).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/05/2006)The Brazilian marxist current educators who criticize the educational policies from the 1995 to 2002 Fernando Henrique Cardoso governments, in Brazil, start analysing about the circumstances of a neo-liberal government, ... -
Aprender a ensinar Geografia: a visão de egressos do curso de Pedagogia da UEFS (Univerisdade Estadual de Feira de Santana)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2006)The present study is at the scope of investigation which search to understand how it s been developed the teaching and learning processes of the specific didactics in Pedagogy Training Course for experienced teachers. ... -
Ensinando a ensinar ou vivendo para aprender? A interação entre os conhecimentos de um professor atuante e de um aspirante, como subsídio para aprendizagem da docência.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/03/2006)Contrary to what is known as process-product researches, in which teachers used to be seen as a mere technical performer, nowadays the teacher is the centerpiece in the educational process. In this new approach, the teacher ...