Teses e dissertações: Envíos recientes
Mostrando ítems 21-40 de 1301
-
Entre prosas e livros: a literatura infantil negro-brasileira interroga, tensiona e expande o campo da literatura infantil brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/04/2022)La présente recherche a pour objectif général de comprendre l'impact de la littérature d'enfance et de jeunesse noire-brésilienne dans le champ théorique de la littérature d'enfance et de jeunesse, en partant des oeuvres ... -
Narrativas de egressos de cursos de licenciatura na Rede de Aprendizagem e Desenvolvimento da Docência (ReAD) da UFSCar: caminhos e possibilidades formativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/12/2023)The theme of this study explores the experiences lived by graduates of teaching degree programs throughout their formative journeys in an online collaborative learning network called the Teaching and Development Learning ... -
A educação científica crítica na perspectiva dos professores de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)Critical Scientific Education (CCE) aims to train individuals who have an active, critical and conscious stance in relation to the world in which they live. This approach seeks to transform society, allowing citizens to ... -
O espaço físico e o ambiente escolar: um estudo sobre os saberes de educadores, professores e gestores de uma escola de educação infantil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2024)The research, a case study, deals with the knowledge of early childhood education professionals from the relationship with knowledge, through the socio-anthropological/microsociological view of the concept formulated by ... -
A dialética da produção e da reprodução na educação escolar: contributos para uma transformação pela vida cotidiana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)In addition to the concern of work and production conditions, criticism of capitalist social formation must turn to the reproduction of the relations of production, as there is no mode of production that can dispense with ... -
Educação científica crítica e professores(as) de ciências: estudo sobre as contribuições da Ferramenta Avaliativa Ciência, Tecnologia e Sociedade (FACTS) para a formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)Critical Scientific Education (CCE) is based on the complex thinking of Edgar Morin and STS studies and was built by Ibero-American researchers. CCE supported the creation of FACTS, a CTS Assessment Tool for educational ... -
“Nossos livros foram discos": potencialidades pedagógicas do rap para a educação das relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2024)This research presents the potentiality of rap for the education of ethnic-racial relations. It aims to understand rap as a culture elaborated from the intellectual production of the black diaspora, seeking to articulate ... -
Grupo Escolar de Ribeirão Claro: reconstrução histórica no período de configuração da concepção pedagógica produtivista no Brasil (1969-2001)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2024)This work belongs to the field of the History of Education, being fitted in the thematic of the History of School Institutions and having the Marxist theoretical-methodological framework as epistemological guideline. It ... -
A função educativa da policial penal: aportes para pensar a prisão como instituição social humanizada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2024)This study assumes that education is a complex phenomenon, which occurs throughout life and in all places and situations. From this perspective, the prison, as an institution, is understood as a space of society that has ... -
Ensino médio: estudo bibliométrico da produção científica na plataforma EDUC@ (1976-2021)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/02/2024)The theme of this Master's thesis is High School in Brazil. The investigation posed the following research question: How is the Brazilian scientific production on High School configured in a database of scientific articles ... -
Contribuições da Pedagogia Histórico-crítica sobre a organização escolar e os desafios da materialidade na Educação Básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/08/2023)Faced with all the difficulties brought by the pandemic, the present research is devoted to studying the problem of the school organization seeking answers to the question of what are the structural elements of school ... -
Relação escola- família durante a pandemia de Covid-19: a perspectiva de professoras(es) da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2024)El año 2020 sorprendió a todos con la llegada de la pandemia del Covid-19. Como resultado, se tomaron contramedidas que incluyeron un decreto que autoriza la enseñanza a través de los TDIC, la llamada enseñanza a distancia, ... -
Processos educativos emergentes da formação de Mediadores(as) do Fútbol Callejero: percepção dos(as) formadores(as)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2024)Football is a global phenomenon that is present in the lives of many people, be it for their favorite team, a match with friends on the street field, a high school game, in championships, newspapers and in academic research, ... -
Crime e geração: a universalização do ensino fundamental no encarceramento, um horizonte que visibiliza o irredento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/09/2023)The number of incarcerated individuals shows a progressive increase with each survey conducted by INFOPEN - National Penitentiary Information Survey. This increase is notable among individuals over 45 years of age. The ... -
Educar e educar-se na prática social de ativismo pela causa animal: construindo significados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/12/2022)Among the various rhetorics that reinforce a binary position between animal-beings and human-beings, reinvigorating the assumptions of the Anthropocene, we highlight in this thesis the pedagogical rhetoric. A paradigm shift ... -
As cem linguagens do desenho da criança no trabalho docente da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2024)El dibujo está presente todos los días en las aulas de las escuelas infantiles y es vivido por los(as) niños(as) de diferentes maneras, pudiendo irradiar elementos de sensibilidad y creación infantil. Teniendo en cuenta ... -
Sexualidade e tabus sexuais: desejo, formação e cicatrizes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/02/2024)This research sought to understand a priori sexual desire and a posteriori taboos. In this trajectory, the concept of enlarged sexuality was evidenced, which, according to Laplanche (2018), was the main discovery of ... -
A manifestação de juízos sobre nexos conceituais de número natural em estudantes do 1º ano do ensino fundamental I por meio do jogo de bola ao cesto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)This dissertation aims to analyze how 1st year Elementary School students express judgments about natural number conceptual nexuses during the development of a Learning Triggering Situation, in the context of Teaching ... -
A Relação com o Saber de diretores: situações de conflitos e violências escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/07/2023)The discussion on violence in the school environment focuses on understanding what the cycles of violence(s) are, in such a way that it provides a welcoming space in the consolidation of welcoming so that the school body, ... -
Pesquisa-ação: estudo bibliométrico de artigos científicos indexados na base de dados Educ@
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/12/2023)This is a bibliometric study on action research. Action research is a research method with various definitions and investigation procedures. It is a type of collaborative and emancipatory scientific research that involves ...