Teses e dissertações: Envíos recientes
Mostrando ítems 441-460 de 1280
-
Memória digital e educação a distância: reflexões acerca da disciplina Letramento Digital da UAB-UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/03/2018)Think about forms of organization and relationship of the current society has been a great challenge, given the speed of changes, many of them as a result of the electronic and digital innovations, particularly those ... -
Diversidade e descolonização do currículo do ensino superior: diálogos Brasil e Estados Unidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/04/2018)This paper is a result of a research entitled "Knowledge, research and innovation in teacher education for ethnic-racial development in higher education: questionings and contributions of the ethnic-racial and cultural ... -
O campo científico de Educação Infantil no Brasil (1981/2010)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)The objective of this study was to analyze the Work Group on Education of Children from 0 to 6 years (GT07, acronym in Portuguese), of the National Association for Graduate Studies and Research in Education (ANPEd, acronym ... -
Barreiras para a implementação de práticas docentes com uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)If we consider that Information and Communication Technology (ICT) can be an aiding tool in the teaching and learning process, it is important to investigate the existence of adequate and available resources, how much the ... -
O ensino dos saberes conceituais críticos do futebol entre jovens estudantes do ensino médio nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)The aim of the present study intervention process which had a Didactic Unit containing Football in the Physical Education at School as a starting point. Affirming the school space as a place for social interaction, and ... -
Experiências emocionais e aprendizagens de mentoras no Programa de Formação Online de Mentores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)The research has as purpose to investigate, to describe and to analyze the professional learning and emotional experiences of experienced teachers - future mentors expressed during their participation in an online training ... -
Instituição de Longa Permanência para Idosos e seus processos educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)This study’s directive was to describe and comprehend educational processes developed in the relations between elderly residents in a Long-stay Institution for the Elderly (LSIE) as well as the elderly and people who attend ... -
O Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - campus São João da Boa Vista: a questão do ensino médio integrado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/03/2018)This thesis is based on the Marxian and Gramscian theoretical-methodological perspective and has as object of study the Integrated High School in the São João da Boa Vista Campus of the Federal Institute of Education, ... -
Política de formação de professores: análise da institucionalização do curso de educação do campo da Universidade Federal do Tocantins – campus de Arraias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)L'objectif général de la thèse était d'analyser les facteurs et les sujets déterminant dans le parcours d´implantation de la politique de création de cours de formation des enseignants financés par le MEC et sous la ... -
Aprendendo a ser professor: contribuições da Rede de Aprendizagem da Docência (ReAD)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)The objective of this research has been to investigate how ReAD (Teaching and Learning Development Net) contributed for the overcoming and operation of difficulties beginner teachers who participated the first offer of ... -
Práticas de objetivação e subjetivação docente: estratégias de saber-poder no contexto do Pibid
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)This work aims to question teacher´s objectivation and subjectivation practices in the context of the Institutional Scholarship Program of Initiation to Teaching (Pibid). In the dissertations and thesis researched about ... -
As condições de expansão da Universidade Federal de Viçosa e de implementação do Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais (REUNI) e suas repercussões no trabalho docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)The objective of the research was analyzed as implications of the expansion of the Federal University of Viçosa (UFV) and the implementation of the Federal University Restructuring and Expansion Plans Support Program (REUNI) ... -
Desenvolvimento profissional de formadores de professores de matemática que são Investigadores da docência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2018)This study aims to understand the experiences of the professional development of Mathematics teacher educators who are researchers of teaching. The term “Mathematics teacher educators” refers to Superior Education professionals ... -
Reflexões sobre o habitus escolar de alunos do ensino fundamental I em seu processo de escolarização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/03/2018)This study aims to study the school habitus of elementary school students in a municipal school. The research is inserted in the discussions about the schooling process, more specifically, in the relation that is established ... -
Violência contra mulheres nas universidades: contribuições da produção científica para sua superação (Scielo e Web of Science 2016 e 2017).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)Gender violence is in every social structure, causing serious damage to the victim as well as to the people around. Statistics and studies show that the women are the main victims. More recently, research and reports have ... -
O eu, o outro e o nós: um caminho para compreender a diversidade na educação física escolar na perspectiva das crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)Throughout its history, Physical Education has divided many people by excluding them from its training as they aim for healthy and strong bodies, due to ideas embedded in its concept. However, as well as the historical ... -
Ouvir, interagir e criar: a composição musical como oportunidade de humanização das relações sociais em uma orquestra comunitária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)This research had as its theme the creation of composition and musical arrangement for a community orchestra, whose participants had a significant diversity of mastery and musical knowledge. The aim of this work was to ... -
Mulheres catadoras fotografando o mundo-vida: revelando processos educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)This research sought to identify, describe and understand which educative processes emerge from photography as a language that enables the communication and critical reading of the lifeworld of eleven women waste pickers, ... -
Recordando sobre o brincar na infância de professores participantes de um processo de formação lúdica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)The present research addresses teachers’ childhood memories theme. The educational investigation took as theoretical input authors, such as: Brougère (2010); Nóvoa (2015); Souza, (2006); Josso (2004); Kishimoto (2006). It ... -
O PROFMAT e as relações distintivas no campo da matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/02/2017)Several national and international studies have addressed the teacher training model in the past decades. A large number of educators, including mathematics teachers, have focused on the theme of mathematics teacher training ...