Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 421-440 of 1280
-
A fruição estética dos jogos teatrais no filosofar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2018)In this study we will examine how theater art and theater education can be a teaching procedure conducive to philosophical reflection in the classroom and to the production of knowledge in the discipline of Philosophy in ... -
Crianças e jovens em situação de vulnerabilidades e a naturalização da(s) violência(s)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)This research had two main objectives: to analyze whether in the perceptions and life trajectories of the research participants the naturalization of violence is observed; and to identify whether the rights of children and ... -
Avaliação do trabalho docente e suas especificidades na UNESP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/07/2018)Our objective in this research was to analyze the assessment procedures and instruments of the teaching work, as well as the education quality and assessment conception, by the teachers and the institution. We began with ... -
Da luta pela Politecnia à reforma do ensino médio: para onde caminha a formação técnica integrada ao ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/11/2018)This research has as its theme the study of the technical training integrated to the high school proposed by law 11.892 / 08 that created the Federal Institutes of Education, Science and Technology. Within this theme, we ... -
Os efeitos dos slogans nos discursos da educação e o silêncio que significa: leitura dos editoriais dos jornais Folha de S. Paulo e O Estado de S. Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/11/2011)Folha de S.Paulo and O Estado de S.Paulo newspapers were sources of a study about the presence of slogans in educational speeches. This research asserts that communication by slogans damages the understanding of the ... -
A interseccionalidade e suas contribuições para a compreensão do encarceramento de mulheres negras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/03/2018)This is a theoretical study with a qualitative approach, and contributions in black feminism, which, when considering that there is no hierarchy between the practices of oppression experienced by women, recognizes the ... -
Currículo e integração curricular em um curso de graduação em medicina: concepções manifestadas pelos docentes que o vivenciam
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/09/2018)The present research aims to describe and analyze the relationship between the proposal of integrated curriculum of the undergraduate course in Medicine, Federal University of São Carlos (UFSCar) and the conceptions ... -
Implicações da prova Brasil no trabalho de professores da rede de ensino de Cascavel-Pr: contradições entre as exigências das avaliações em larga escala e o currículo municipal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/08/2018)This doctoral thesis fits in the studies of the Public Assessment Policies of Basic Education and its main objective is to understand the repercussions of the Brazil Exam in the teaching work for the teachers of the public ... -
A experimentação no curso de licenciatura em Química da UFSCar (campus São Carlos): aproximações e distanciamentos à química verde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)The introduction of Green Chemistry in university subjects has occurred mainly through experimental proposals in teaching laboratories in the last twenty years. For this reason, the objective of this work was to investigate ... -
A entrada na carreira docente: o que dizem as narrativas de professores de ciências e biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)The beginning of the teaching career has peculiar and important characteristics to the teacher’s consolidation in the profession. It is a stage of the professional development that can evoke diverse feelings and motivate ... -
Aprendizagem da docência pela prática da tutoria virtual: um estudo sobre formação, saberes, desafios e estratégias da docência na educação à distância no âmbito da Universidade Aberta do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2015)Distance Education (DE) is a type of education that enables the democratization of access to knowledge, the expansion of job opportunities and learning throughout life, as this is independent of the distance between student ... -
Luz, câmera, ciência: uma análise crítica da representação da ciência em filmes de ficção científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/07/2018)This work brings the analysis of the science representation of a group of cinematographic works of the genre of science fiction. Cinema, as a cultural manifestation, conveys values and visions of the world. It is possible ... -
Adolescência heteronormativa masculina: entre a construção obrigatória e a desconstrução necessária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/05/2015)The purpose of this thesis is to contribute to the edification of knowledge concerning the construction of youth masculinity. The hypothesis is that heterosexuality needs homosexuality for its own strengthening and that ... -
Os bastidores da educação primária: criação e expansão das escolas isoladas rurais em municípios do interior paulista (1889 –1921)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/03/2018)This work has as main objective to deal with the creation and expansion of isolated schools in the interior of São Paulo between the years 1889 to 1920 – the first 31 years of republic. The isolated schools were unidocent ... -
Eles ousaram! Projeto História Nova do Brasil: as Reformas de Base começaram pela educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2017)In the midst of the great effervescence of ideas, political manifestations, models and propositions of a nation in dispute, characteristic of the early 1960s, the Ministry of Education and Culture (MEC) supported a project ... -
Revolução burguesa e ensino profissional: o protagonismo da Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial (1946-1961)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/03/2018)The present thesis aims to analyze the protagonism of the Brazilian-American Commission for Industrial Education (CBAI – Comissão Brasileiro Americana de Educação Industrial) in the substitution of imports in Brazil and ... -
Terapia Ocupacional e Educação: as proposições de terapeutas ocupacionais na e para a Escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2018)According to a current definition in Brazil, occupational therapy is a field of knowledge and intervention in health, education and in the social sphere, which brings together technologies and resources oriented to the ... -
Escolas multisseriadas e os ideários pedagógicos: um estudo sobre as escolas do e no campo na região do Bico do Papagaio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2018)This thesis aims to analyze the educational conceptions into teachers` practice in multigrade schools an express the main idea called Por uma Educação do Campo acording to educational policy to this modality teaching. As ... -
Metanálise de pesquisas brasileiras que tratam do desenvolvimento do pensamento algébrico na escola básica (1994-2014)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)This study is a PhD thesis whose objective is to identify, describe and analyze what theoretical and methodological elements have been considered in Brazilian dissertations in Mathematics Education, from 1994 to 2014; which ... -
A avaliação do estudante em atividades de Modelagem Matemática: o que as pesquisas apontam?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)The use of Modeling in Mathematics classes has been advocated for decades by the community of researchers in Modeling in Mathematics Education. Several scholars and teachers have been dedicated to researching the challenges, ...