Teses e dissertações: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 1061-1080 of 1294
-
Narrativas machadianas: transcendência e historicidade no processo formativo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/09/2006) -
A gestão educacional no Município de Araraquara: a questão dos Conselhos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/09/2006)This work introduces a study of the implementation and running of the councils of popular participation related to the educational area in the Municipal Corporation of Araraquara. Since the possession of the affiliation ... -
Helena Antipoff e o ensino na capital mineira: a Fazenda do Rosário e a educação pelo trabalho dos meninos "excepcionais" de 1940 a 1948
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/09/2006)Rosário Farm was founded in 1940 by Russian educator Helena Antipoff as a boarding school for receiving exceptional children from Belo Horizonte. Our study analyzed the pedagogical practices of that institution, verifying ... -
Representações e experiências de uma comunidade rural e escolar sobre o ambiente, Pouso Alto - MG.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/11/2006)Considering the importance and necessity of developing an Environmental Education to understand the totality of the aspects that permeate the relationship between human being and nature, aiming to establish harmonical ... -
A temática da água desenvolvida na disciplina de Ciências numa perspectiva da educação ambiental: avaliando uma experiência no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/09/2006)The thematic of water was developed by the researcher in 2002, when she taught Science to 5th grade students from Elementary School, in an environmental approach. This research tried to investigate in which ways ... -
Universidade: formação de intelectuais acadêmicos?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2006)This work has as general objective to analyze the profile assumed for university professors from the areas of social science belonging to the São Paulo State Universities (USP, UNICAMP and UNESP), as well their opinions ... -
A organização escolar em ciclos na rede municipal de Araraquara - 2001 a 2005
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/09/2006)The school organization in series predominates in Brazil since 19º century and still shows its power because it´s solidified in teachers, parents and students conception. Different experiences have been introduced since ... -
Nos meandros do processo de formação da identidade profissional de professoras e professores negros.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/01/2006)The target of this work is to understand how the formation process of the professional identity of the black teacher is. For that, I make use of the following research question: in which circumstances black teachers build ... -
A formação de oficiais e as políticas educacionais da Academia da Força Aérea Brasileira.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/08/2006)Through this paper, the historic data about the Academia da Força Aérea is shown, from its transfer to Pirassununga until today. It emphasizes mainly a retaking of the curricular changings occured in this period, considering ... -
Educação pelo lazer: a perspectiva do Programa Curumim do SESC Araraquara.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/08/2006) -
Pertencimento étnico-racial e ensino de História
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/03/2006)This research is related to the influence of Teaching of History to build the sense of embrace their ethnic-racial roots and the relation between blacks and whites. It has participated in this research four former black ... -
O Centro de Divulgação Científica Cultural da Univerisdade de São Paulo, campus São Carlos: um projeto de extensão universitária.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/08/2006)The present study endeavours to contribute to a better understanding of the education in this country by means of a case study of the Centro de Divulgação Científica e Cultural CDCC (Centre for Scientific and Cultural ... -
A pré-história da linguagem escrita na idade pré-escolar na sociedade letrada: contribuições da teoria histórico-cultural.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/07/2006)We try, in our work, to analyze if the experience in the scholar society anticipates the process of appropriation of the written language, in its pre-history, in preschool age children. We understand that the scholar ... -
Bolsa-escola e inclusão educacional em Jaboticabal (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/09/2006)This work studies the School Stipend Program in order to verify whether or not it has achieved the goals of guaranteeing that children attend school and acquire literacy. In addition, it examines whether or not school ... -
O texto na apropriação da escrita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/07/2006)The main objective of this work is to understand the process of acquiring the writing system which children from the outskirts underwent during the literacy period. It was a peculiar situation in which the teacher, by ... -
O percurso formativo musical de três professoras: o papel da música na formação inicial e na atuação profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/08/2006)The present research work relates with the musical formation subject of teachers from basic education initial grades and had as objective to discuss and characterize the musical formation of three teachers licensed in ... -
Educação religiosa versus laicismo: o "Correio Católico" e as escolas do triângulo mineiro 1930-1945
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/12/2005) -
Jovens universitários e álcool: conhecimentos e atitudes.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/11/2005)This quantitative-qualitative research was developed with the objectives to evaluate the alcohol consumption through the Alcohol Use Disorders Investigation Test - AUDIT, between the students of graduation of the course ... -
Aprendizagem da docência: um estudo com professores do curso pré-vestibular da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/09/2005)This research is about an inquiry of the teachers learning process in the CPV (Curso Pré- Vestibular da Universidade Federal de São Carlos). It aims at analysis of the learning built by the teachers during their practices ... -
A Trajetória de uma escola cooperada: do ideal cooperativista à realidade de mercado. As vicissitudes da participação de cooperados e professores.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/03/2006)This work is case study researches about the trajectory of a cooperative school of basic education, located in São José do Rio Preto, inside of São Paulo state. The study has raised possible reasons in order to explain why ...