Teses e dissertações: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 141-160 of 1280
-
Potencialidades e limites de uma s.d. sobre eugenia: educação para as relações étnico-raciais e controvérsias científicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/07/2022)This work proposes a methodological approach to the development of a didactic sequence as an Educational Curriculum Material, having the controversial theme - Eugenics, which presents itself as a Socio-scientific Question ... -
Os experitempos das crianças, professoras e responsáveis: experiências em tempos de ensino remoto na pandemia da COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/07/2022)The year 2020 was marked by the untimely time of the SARS-Cov-2 virus pandemic. Dating back to Krónos time at the end of February, the virus arrived in Brazilian territory and manifested the political, economic and health ... -
O trabalho intensificado e extensificado do professor gestor na Universidade Federal do Oeste da Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)The growing expansion of vacancies in federal higher education began at the end of the first term of President Luiz Inácio Lula da Silva, after decades of stagnation. Within the scope of the Ministry of Education - MEC, ... -
Repercussões do Programa de Avaliação da Alfabetização (PROALFA) na ação docente: a perspectiva de professores de uma escola estadual em Viçosa-MG
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/07/2022)This work analyzed the perceptions about the external evaluation of the Literacy Assessment Program (Proalfa) of teachers who teach for the 3rd year of elementary school at a state school in the city of Viçosa/MG. We tried ... -
Formadores de formação continuada de professores: aprendizagem e desenvolvimento profissional em uma perspectiva heutagógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/08/2022)This thesis is part of the research developed in the Postgraduate Program in Education (Doctorate degree) at the Federal University of São Carlos (UFSCar), in the Teacher Education and other Educational Agents research ... -
Derrubando cercas e dialogando saberes: desafios para uma extensão universitária transformadora em assentamentos rurais no sudeste da Amazônia Paraense
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2022)In line with the objectives and purposes for which they were created, it is in the genesis and in the attributions given to the Federal Institutes “to develop extension activities according to the principles and purposes ... -
Discursos de docentes do Ciclo II: currículo oficial da secretaria da educação do município de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/06/2022)In 2017, the city of São Paulo updated – in a process of curricular reorientation – the City Curriculum, based on the National Common Curriculum Base (BNCC). The questions that drive this investigation are related to the ... -
(Re)vendo a formação continuada de professores que ensinam matemática quando o assunto é pensamento algébrico: limites e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2022)This dissertation, linked to the Graduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of São Carlos (UFSCar) along the line "Education in Science and Mathematics", aims to analyze the movement of continuing ... -
Instituto de estudos superiores do Maranhão - iesma: origem histórico-educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/03/2022)This academic work emphasized the relations between the Catholic Church of São Luís of Maranhão and the local political and economic powers in the offer of higher education and in the control of the educational field, ... -
A natureza e a criança: uma relação essencial para o desenvolvimento infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2022)This research addresses the theme of environments and natural elements as one of the structuring axes of educational practice in early childhood education and the teaching and learning process of children, and aims, through ... -
Saberes de diretores sobre as dimensões da administração escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/06/2022)This study aimed to analyze the relationship with Knowledge, according to Bernard Charlot, of school directors according to the school administration model of Benno Sander (2007), with the economic, pedagogical, political ... -
Gestão democrática participativa: uma análise sobre os saberes dos diretores escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/06/2022)La discusión sobre la gestión escolar, en la actualidad, ha sido realizada por diferentes académicos, con el foco en la democratización y autonomía escolar, así como en lograr una educación de calidad para sus estudiantes. ... -
O processo de construção identitária e pertencimento étnico-racial de estudantes pardos no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2022)The present work aimed to analyze the processes of identity construction and ethnicracial belonging of brown students, coming from interracial families and students of higher education at the Federal University of São ... -
A participação das crianças nos anos iniciais do ensino fundamental I: o que propõem as publicações de 2015 a 2020 para melhoria das práticas educativas dialógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2022)This master's dissertation aims to carry out a survey of research that deals with the participation of children in the early years of Elementary School I, based on the contributions that the dialogicity defended by Paulo ... -
O fórum de educação do campo, águas e florestas da Amazônia: realidades, contradições e possibilidades na construção das políticas educacionais no período de 2014-2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)The political struggle is not spontaneous act, it is a conscious task, it is a fundamental act of the working class that uderstands the relations and conditions of spoliation imposed under the rules of the capitalist system. ... -
A matemática na trajetória pessoal e profissional: narrativas de professores iniciantes em um Programa Híbrido de Mentoria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)This study has as its theme the relationship between beginning primary school teachers, participants of the Hybrid Mentoring Program (PHM), with the learning and teaching of mathematics in their personal and professional ... -
História e cultura afro-brasileira e africana nos livros didáticos de matemática: um olhar a partir da hermenêutica da profundidade de Thompson
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/02/2022)This study aims to present an analysis of the presence of Afro-Brazilian and African history and culture (HCAA- initials in portuguese) in mathematics textbooks for the final years of Elementary School, approved and ... -
Incorporação orgânica da educação a distância nas universidades públicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/05/2022)Distance Education (DE) has been growing dramatically, being also driven by the experiences lived during the pandemic period, namely in what is conventionally called emergency remote teaching - or similar nomenclatures. ... -
Monteiro Lobato, o "cancelado" de Taubaté: outros significados da denúncia à obra As Caçadas de Pedrinho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2022)The depiction and invisibility of Afro-descendant groups in educational materials is a long-standing debate, including in academic settings. However, after the enactment of Law 10.639/03 and following the National Board ... -
Significados das práticas educativas no Centro Socioeducativo de Internação Feminina de Manaus/AM: a perspectiva das meninas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2022)The research seeks to understand the meanings that girls express based on the educational practices at the Social Educational Girl’s Internment Center of Manaus (SEGICM), in Brazil. The specific goals were aligned to the ...