Teses e dissertações: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 661-680 of 1282
-
Agressões em uma escola de ensino fundamental: visão dos alunos, professores e funcionários.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/03/2006)This study analyses 10 to 12 year-old children, 4th grade students, teenagers between 13 and 15 and students belonging to the 7th grade fundamental teaching experiences related to the aggression and violence in school ... -
Alfabetização de adultos na perspectiva de educandos: experiências pessoais e sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/04/2006)The objective of this work was to identify and to analyze which personal and social experiences are relating to the beginning of reading and writing learning, in the perspective of adult learners. This is a qualitative ... -
Exercer a autonomia: um desafio para a gestão da escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/12/2005)The school administration is a theme of great interes, not only for directors, but for educators in general, mainly if we understand the educator's in a way paper more enlarged, no restricted just to the limited dimensions ... -
As percepções dos professores de Ciências e Biologia, atuantes em telessalas, no uso e no processo de leitura de imagens
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2006)In this work, we tried to think about the perceptions of science and biology teachers about the use of audio-visual resources, starting from the view of the specific reality from the Telecurso 2000 project. The collected ... -
A construção do início da docência: um olhar a partir das produções da ANPEd e do ENDIPE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2006)The present master s degree dissertation is structured around the following question: What do the works presented on ANPEd and ENDIPE say about the process of professional learning of teaching taken place in the beginning ... -
Educação agora é para a vida? A marca social do ensino médio no Brasil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/12/2005)This text intends the recognition historic-philosophic of the High School social mark in Brazil. It is understood by social marc from Antonio Gramsci s concept that each social group has its own kind of school, destined ... -
Preconceitos e discriminações raciais: um olhar de professoras sobre seus(suas) alunos(as) negros(as).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2003) -
Unifran: história, desenvolvimento e novos desafios.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/10/2005)Since the republic proclamation, and in a more intense way, since 1930, the public-private opposition has been dominating the Brazilian educational scenery, varying the actors and the main papers according to the times ... -
As manifestações da indústria cultural em instituições de educação infantil e possíveis formas de resistência: duas realidades no município de São Carlos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/10/2005)This dissertation means to reflect on the childhood condition, with all its natural and historic complexity as well as on the manner by which it has been used in a manicheistic way by the society. Recognizing the strong ... -
Informática na educação: um recurso para aprendizagem e desenvolvimento profissional de professoras mentoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2006)This work of research analyzes the contributions and difficulties of a formative process in computer science for the continued formation and professional development of experienced teachers who act as mentors in a Program ... -
Construindo a trajetória docente: os percursos formativos de professores de ciências.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2004)The present study investigated how the Science teachers felt their formation through their personal education and professional lives. If we understand the teacher s formation as a period that comprehend his/her teaching ... -
O positivismo jurídico como fundamento da educação do bacharel em direito: a concepção do objeto como condicionante do modo de ensino.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2005)Starting from the idea that the philosophical law conception accepted, consciously or unconsciously, determines, or at least conditiones significantly, the law teaching, the author examines the legal acts that rules the ... -
Eleição de diretores escolares no município de São Carlos: propostas e polêmicas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/12/2005)This work approaches the theme of Democratic Management focusing on the question of a School Director election. We questioned about which were the implications involved in the process of electing directors and whether this ... -
O trabalho com projetos na educação infantil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/12/2005)To work with projects is a practice presents more often in schools of Childish Education. Considering the child s activity in the work with plans and its importance for the development, this study has an objective: to ... -
Escola Técnica Paulino Botelho e SENAI São Carlos: formando trabalhadores para uma sociedade sem empregos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2004)In this dissertation, an analysis of the three last decades of the 20th century was done, with an emphasis in the trial of productive reconstruction and the new liberalism reforms and its impact in the education, especially ... -
As imagens multifacetadas da palavra: a literatura na escola.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/11/2004)This research work is a Case Survey, accomplished in Escola Sarapiquá (Sarapiquá School), located in the city of Florianópolis, in Santa Catarina State. The school emerged from the concern of a group of parents about ... -
A disciplina biologia aplicada: sua produção no contexto das reformas curriculares nacionais do ensino médio.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/09/2005)This work investigates a curricular innovation through the proposition and implementation of the Applicable Disciplines integrants of the High School curriculum. These disciplines were created by two public high schools ... -
Análise das oportunidades de aprendizagem em aulas expositivo-participativas: estudo de caso de um professor de Biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/03/2005)This work is inserted in an investigative line, guided by a cognitive learning framework, seeking to understand how speech, in the teaching environment, has impact upon the learning process of students. Using as outline ... -
Os saberes de professores que ensinam ciências nas séries iniciais - um estudo de caso.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/10/2005)The main objectives of this research are: a) to identify and to analyze the knowledge base utilized by science teachers in their daily practice in the first grades of fundamental school ; b) to identify the sources of ... -
Educação pela dureza: um elo de ligação entre autoridade e autoritarismo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/10/2005)The present work search to contribute with the reflections about the authority and pedagogic authoritarianism, as well as the call " severe education" that in a certain way, they almost always had presents in the educational ...