Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 681-700 of 1282
-
O protagonismo juvenil na percepção de jovens em um programa de educação para o trabalho na cidade de Ribeirão Preto.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/09/2005)The teen protagonism is defined when the young is able to act in his/her family s circle, social and scholarship circle, being this act individual or in group. This study was carried out in order to identify the manner the ... -
Os sem terra e a educação: um estudo da tentativa de implantação da proposta pedagógica do MST em escolas de assentamentos no Estado de São Paulo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/11/2002)The present research studies the fight for the land that caused the space (espacialização) and the territory (territorialização) of MST and construction of its agrarian reform project. In this time, MST had a special care ... -
Escola: as minas e os manos têm a palavra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2005)The research has for main objective the relationship estabilisered between the black hip-hopper students and formal education. It seeks, from a Foucault style reference, the construction of the language, visions, feelings ... -
Hipertexto e processo formativo: contribuições e/ou obstáculos para a educação.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/06/2005)The unbalanced advance between infra-structure and supra-structure, which material base develops at a faster pace than society evolution as a whole, sharply acts on the man who gradually loses awareness about his own ... -
Ensino e pesquisa no centro universitário o caso da UNORP.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/06/2005)The present work aims to perform a study in the Universitary Institution, specially at Centro Universitário do Norte Paulista Unorp about the teaching and researching activities based on an explanatory research using ... -
O início da docência e a trajetória profissional segundo a visão de professoras em final de carreira.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2004)The present work called The Beginning of Teaching Profession according to Ending Career Professors , has the aim to investigate the following inquiring question: What are the aspects that Elementary School first to fourth ... -
A formação cultural e os temas transversais: um estudo de caso a partir da teoria crítica da sociedade.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2004)The National Curricular Parameters were set to guide the education policies of States and Municipal districts and to subsidize the elaboration of the pedagogic proposals of the schools. Aiming that educational institutions ... -
Representações sociais da ciência e dos cientistas em roteiros de peças de teatro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/02/2015)This dissertation aims to analyze what are the social representations about the science and be a scientist present in two scripts of plays of São Carlos groups of theatre. Such social representations are not reproductions ... -
Educação CTS em livros didáticos: da análise à aproximação com a modelagem matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2015)This research proposes to conduct an analysis of high school mathematics textbooks in STS education perspective, with goal of to identify possible relationships with Mathematical Modeling. In addition, we sought to reflect ... -
Conceito de letramento: desafios e implicações no processo de aprendizado da língua materna - perspectiva bibliográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/03/2015)This dissertation falls within the research area of School Education: Pedagogical Theories and Practices. Its central theme is the concept of literacy within the initial learning of the mother tongue of schoolchildren. The ... -
Softwares educativos no contexto da alfabetização e do letramento nos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/02/2015)In recent years we observed an increase in the number of computers, internet, software and other technologies and technological resources of information and communication in school environments (ALONSO, 2008; KENSKI, 2007; ... -
Da individuação em Simondon ao inventar-se pela educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)That bibliographic theoretical-characterized survey has been as its beginning the following question: How is an individual constituted? By searching the solution for this question, we have mainly based on the thesis of ... -
O diálogo em Paulo Freire: uma análise a partir da Pedagogia do Oprimido e da Pedagogia da Esperança
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2015)Paulo Freire is an important thinker in the education sector and brings many contributions to reflect the possibility of transformation of society and individuals. The dialogue is central in his theory and plays an important ... -
Ambientalização universitária: o olhar dos estudantes da UFSCar para as questões ambientais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/02/2015)The process known as greening universities refers to the introduction of environmental issues in the teaching-research-extension and management fronts. Considering the various initiatives of the Federal University of São ... -
Professoras alfabetizadoras em início de carreira: narrativas e saberes em curso de formação continuada online
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2015)The early teaching career is a phase of professional development of great importance, since it is a moment in which the teacher will build some of its features, your professional identity and a unique style of teaching. ... -
Educação das relações étnico-raciais: processos educativos decorrentes do brincar na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2015)This research seeks to understand the educational processes arising from the social practice on playing on a guided intervention and for the Education of Racial-Ethnic Relations in a kindergarten classroom, in compliance ... -
Políticas públicas de avaliação na perspectiva docente: desdobramentos da Provinha Brasil, Prova Brasil e SARESP para o trabalho de professores dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/02/2015)In the past two decades the external evaluations have influenced public educational institutions in Brazil. Educational programs, public policies, educational practices and curricula are being rethought to meet the goals ... -
O PIBID na formação de educadores musicais: reflexões sobre os processos educativos na construção da identidade profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2015)This dissertation advocates for Humanizing Music Education, a term in education that places the human as priority, as well as its relations based on dialogue, curiosity, authonomy, otherness, amorousness, to be freedom ... -
Aprendizagem da docência em experiências de educação a distância: implicações para a prática docente presencial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)This masters dissertation was developed with the aim of analyze how the learning of teaching for Distance Education occurs, through the continuous formation and the teaching performance on Distance Education and the ... -
Educação, escola e prisão: o espaço de voz de educandos do Centro de Ressocialização de Rio Claro/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2015)Studies on the humanization of prisons and on school education as a right have intensified in recent years and helped to ensure the implementation of education for people on restricted situation and deprivation of liberty. ...