Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 581-600 of 1281
-
Conselhos escolares em situações de indisciplina e/ou violência : discursos de conselheiros em três escolas públicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)This investigation aims to analyze the discourses of school counselors on how to cope with indiscipline and violence at school, as well as the operation of the School Board (SB) itself. The study was carried out from ... -
A teoria histórico-cultural e a brincadeira : (re)pensando a educação infantil a partir dos autores contemporâneos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)We seek to apprehension, understand and analyze how the game is understood by the Historicalcultural Theory, in the context of Early Childhood Education, from the analysis of the productions of the following contemporary ... -
As luzes d’A Lanterna : iluminismo educacional e educação anarquista em edições de um jornal libertário paulistano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/05/2015)The anarchist movement, contemporary to the Enlightenment, has the press like one of its main dissemination tools, advertising and expression. This type of literature that integrates the reference of educational research ... -
A função socioeducacional da Pia União das Filhas de Maria na primeira metade do século XX em São João da Boa Vista - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)Understanding that women's participation in the history of culture and in the history of education has been subject to a limited number of surveys, the present proposal aims to develop a study of the collection of documents ... -
Experiências de infâncias com produções de culturas no Ilê Axé Omo Oxé Ibá Latam
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2016)This thesis entitled "Childhoods experiences with Crop Yields in Ile Axe Omo Ibá Latam", sought to bring insights grounded in a cognitive justice perspective, recognizing children as crop producers in their social practices ... -
Crianças negras em escolas de “alma branca” : um estudo sobre a diferença étnico-racial na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)Usually we come across quite discriminatory realities, in which black children live a subjectivity that sees and absorbs their identity in a negative and subaltern way. This leads us to believe that we are subjectivated ... -
Modelagem matemática e mobilização de conhecimentos didático-matemáticos na formação continuada de professores dos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)This study has been as aims to investigate the continuing education of teachers who teach mathematics in the early years of Elementary School I, considering a learning environment from the perspective of Mathematical ... -
Características da identidade do mentor em construção: Programa de Formação Online de Mentores da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/02/2016)The main objective of this research is to characterize elements of personal and professional development and participation in the proposed training process that may have influenced the construction of teacher identity and ... -
Autoridade enfraquecida, violência escolar e trabalho pedagógico : a percepção de professores sobre a ruptura dos vínculos de afeto e os mal-estares no magistério
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)This study discusses details of a subject that has become urgent in recent times, namely school violence in their relationships with the loss of school authority. We investigated the links between disempowerment and school ... -
Fundamentos da teoria histórico-cultural para a compreensão do desenvolvimento do pensamento conceitual de crianças de 4 a 6 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)This work aimed at systematizing both theoretical and methodological principles required to understand the development and formation of conceptual thinking in children (4 to 6 years old) from Early Childhood Education ... -
No “chão” da universidade : o ensino superior de música na perspectiva intercultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)This study is about Music Higher Education and it aims to answer the following question: what are the possibilities and limits of a music theory subject according to the principles of Critical and Intercultural Education? ... -
A impressão do consenso : uma análise político-epistemológica do SARESP na Folha de S. Paulo e no Jornal da APEOESP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)The research is based on the statements circulating in the political/media relationship, from which reviews the statements related to the school performance evaluation system of São Paulo state (SARESP). For this, texts ... -
Educar mentes e salvar almas : ação missionária protestante na escolarização de indígenas no sul do Mato Grosso (1928-1950)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2015)This research is linked to the line "History, Philosophy and Sociology of Education" from the Doctoral degree in Education, Post-Graduation Program in Education (PPGE) in the Federal University of São Carlos (UFSCar).The ... -
Educar-se entre usuários/as de crack
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2015)This research aimed at comprehending the educational processes developed in relations amongst crack users, at social practice of crack use on public spaces. In this context, education is taken as an intersubjective ... -
Ensaio sobre a genealogia, o ressentimento e o mestre ascético
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/06/2016)This work deals primarily with the possible relationships and differences between Nietzsche and Foucault, considering the philosophical tonic each, from the way they understand and use the genealogical method. Then it makes ... -
O modelo freireano de educação popular e os fundamentos do comunitarismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2012)The principal objective of this thesis is to bring the debate between communitarianism and liberalism into the context of popular education, proposing a reinterpretation of the thought of Paulo Freire, from the communitarian ... -
Aprendizagem e desenvolvimento profissional da docência em um espaço híbrido de formação : o terceiro espaço
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)This research aimed to analyze the limits and contributions of a hybrid space, the 3rd Space, understood as dialogue environment between students of Pedagogy - of distance learning programs -, experienced Elementary School ... -
EJA e práticas pedagógicas : contribuições e desafios presentes nas publicações da ANPED nos anos de 2003 a 2013
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2015)This master thesis is guiding question understand what teaching practices that contribute to the care of young people and adults in the classroom from the analysis of the GT 18 ANPEd, which hosts the publications of the ... -
Mobilização na aprendizagem da física escolar : uma análise a partir da relação com o saber
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)The purpose of this dissertation is to identify the elements that favor (or not) students’ engagement in learning physics based on the relation to knowledge theoretical framework proposed by the French philosopher Bernard ... -
Possíveis relações entre formas de provimento do cargo e percepções de diretores escolares sobre o exercício de suas funções
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/04/2016)The globalization process experienced in recent decades has been responsible for numerous social, political and cultural factors that have changed society and, consequently, how the education has to be conceived. Such ...