Listar Teses e dissertações por tipo de documento "Dissertação"
Mostrando ítems 41-60 de 273
-
O estudo de aula para a implementação da alfabetização científica nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/08/2022)This work addresses aspects of teacher training through a collaborative process that is configured from the Classroom Study approach. The study took place during the COVID-19 pandemic with 13 elementary school teachers ... -
As políticas de alfabetização na visão do Banco Mundial e suas consequências para o Brasil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/08/2022)This research entitled "Literacy Policies in the World Bank's view and its consequences for Brazil", aims to understand the political project for education and analyze Strategies of the World Bank (BM) for its scope, with ... -
O curso de licenciatura em pedagogia EaD da Universidade Federal de São Carlos: reflexões sobre o currículo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/02/2022)The objective of this work was to discuss the curriculum of the degree course in EaD pedagogy at the Federal University of São Carlos in the light of National Curriculum Guidelines and data contained in studies selected ... -
Repertório sobre a contenção/movimento do corpo: percepções das professoras da educação infantil sobre a prática corporal em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/08/2022)This is a study with greater emphasis on remote teaching in the time of the Covid-19 pandemic, which followed the pandemic moment Covid-19 from contact restriction to the gradual return of classes. Through the qualitative ... -
Implantação e implementação da lei 12711/2012 no Instituto Federal de São Paulo - Campus Salto/SP: vieses da gestão democrática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/01/2023)This work focuses on the issue of affirmative actions, more precisely those aimed at access to Higher Education. The object of study is the analysis of the implantation and implementation of Law 12.771/2012 at the IFSP ... -
Educação alimentar e nutricional: uma análise histórico-crítica da relação educação, alimentação e nutrição
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/11/2021)This dissertation seeks to present a historical analysis of the process of genesis and development of Food and Nutrition Education (EAN) in Brazil, seeking to understand the concepts of food, nutrition and education present ... -
Narrativas de pessoas surdas que apreciam a música
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2019)Several researches demonstrate the importance of music in people's lives. However, in the case of people with hearing loss, this argument is disregarded because there's still a consensus that it is impossible for those to ... -
Os caminhos pedagógicos de Janusz Korczak: análise documental de teses e dissertações nacionais de 1999 a 2017
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)This work had as a proposal to develop the theme: “The pedagogical paths of Janusz Korczak: documental analysis of national theses and dissertations from 1999 to 2017”, in the educational area, in order to seek the pedagogical ... -
O papel de um grupo colaborativo no desenvolvimento profissional docente de professoras dos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 04/08/2022)This dissertation was developed in a collaborative group with teachers from the early years of a municipal school in Sorocaba/SP, in the years 2020 to 2021. This research aims to verify the reflection on the collaborative ... -
Moldando a nova Pátria: o ensino primário na construção do patriotismo e civismo em Angatuba/SP (1930-1945)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)This dissertation has as its theme the development of the civic-patriotic formation that occurred in the city of Angatuba/SP during the first government of Getúlio Vargas (1930-1945), from the pedagogical instruments used ... -
Atuação dos orientadores pedagógicos dos centros de educação infantil do município de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/08/2022)This study aimed to investigate the role of the Pedagogical Advisor who works in the public network in Early Childhood Education institutions in a city in the interior of São Paulo. As specific objectives were defined: ... -
Políticas públicas para a primeira infância em Sorocaba (SP): limites e possibilidades das articulações feitas pelo Conselho Municipal de Educação (CMESO)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/08/2022)This study aims to investigate the performance of the Municipal Education Council of Soro-caba (CMESO) in relation to public policies for Early Childhood Education regarding educational management processes within the ... -
Os olhos de Ojuobá: experiências docentes para a educação das relações étnico-raciais no ensino fundamental da rede pública municipal de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/08/2022)The research on screen analyses how pedagogical practices are revealed for the Education of Ethnic Racial Relations (ERER) that intend to get rid of the distancing perspective, arising from the touristic curriculum. It ... -
Percepção de ciência e tecnologia de futuros professores das séries iniciais do ensino fundamental: um estudo descritivo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/08/2022)A functioning democracy requires citizen participation in questions of science and technology (S&T). The attitudes of beginning Pedagogy students towards S&T are relevant because as prospective teachers they will influence ... -
A precarização na formação dos(as) pedagogos(as) no século XX: uma análise dos marcos legais para o curso de Pedagogia de 1939 a 1996
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/01/2023)The process of precarious work is a phenomenon that expands over the entirety of the social fabric, conditioning and being conditioned by numerous processes, among which we can mention the formation of subjects. Thus, we ... -
Impactos político-pedagógicos do uso do nome social nas histórias de vida de travestis negras brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/08/2022)This Master dissertation aims to understand how the implementation of ordinance 8.727/2016, which provides for the respect of the Brazilian social name at school, impacts or has impacted on the life stories of black ... -
Histórias em quadrinhos como veículo de divulgação científica: significações sobre a história de conservação do mutum-de-Alagoas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/08/2022)The Alagoas curassow (Pauxi mitu) is an extinct‐in‐the‐wild bird since 1980 and has survived thanks to reproduction programs in captivity. Originally endemic to the Atlantic Forest of Northeastern Brazil, the species ... -
Saberes docentes no ensino superior: compreendendo a aprendizagem profissional a partir da pesquisa (auto)biográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/12/2021)The general objective of this work is to unveil knowledge of teaching in Higher Education, from the mapping of academic productions that dialogue with (auto)biographical narratives. For the composition of the corpus of ... -
Escola indígena no estado de São Paulo: uma visão político-legislativa da educação escolar nas aldeias paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/07/2022)The right to access education is of undeniable importance, but there is a significant gap between the guaranteed right and its effective access. Society has historically been mobilized through the formulation and implementation ... -
Narrativas (auto)biográficas, processos de aprendizagem da docência e desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática: contribuições para o campo da educação matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2021)The (auto)biographical research in the field of Education associated with the process of teacher education and professional development have been increasingly consolidated in the scientific field. Regarding the link between ...