Teses e dissertações: Envíos recientes
Mostrando ítems 1-20 de 309
-
A Feira do Beco do Inferno entre um evento e um movimento: juventude e organização política na cena cultural de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/08/2024)This dissertation examines the event “Feira do Beco do Inferno” in Sorocaba, reflecting on its role as a cultural and political expression of individuals and groups organized in the city, as well as a significant cultural ... -
"Foi o trabalho que apareceu”: experiências de jovens mulheres na limpeza escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/08/2024)This research aims to describe and analyze the experiences of young women inserted in the Young Apprentice Program, who work in the municipal schools of Sorocaba/SP in cleaning functions. Considering the educational and ... -
Política de educação especial: um estudo comparado crítico entre Brasil e Portugal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2024)The present work aims to analyze, through a critical comparative study, the educational policy of Brazil and Portugal, based on special education legislation, highlighting the similarities and speci-ficities that mark the ... -
Fotografia como ferramenta pedagógica no ensino de Botânica: uma avaliação de impacto no Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/08/2024)The present dissertation investigated the use of photography as a pedagogical tool in the teaching of Botany in elementary education, evaluating its impact on students' engagement and understanding of plants. Motivated by ... -
Visões Deformadas da Ciência e da Tecnologia: uma análise de livros didáticos de Física do PNLD 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/05/2024)The Nature of Science is related to consensual characteristics concerning science, the construction of scientific knowledge, the image of the scientist, and the relationships between science, society, the environment, and ... -
Trajetórias de escolarização de estudantes com Transtorno do Espectro Autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/05/2024)The presence of people with disabilities in Higher Education Institutions, which has been gradually established in the Brazilian context, encourages knowledge of the factors that permeated and favored the schooling process ... -
Os valores presentes na educação sexual do ensino de ciências das escolas paulistas: possibilidades a partir de uma ótica freireana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/03/2024)The validity of what is worthy and natural to be taught and learned, in the family, at school and in the most diverse spaces through which most people go through life, has a history. Which will be told in this work, which ... -
A presença do currículo oculto no Currículo Paulista na área de Ciências da Natureza: possibilidades de superação a partir da perspectiva crítica freireana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2024)The curriculum is historically understood by an organizational perspective in relation to content. However, scientific production in the area and the practice experienced in schools shows that the curriculum is configured ... -
Educação em Angola: Experiência, Pesquisa e Esperança
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/02/2024)Each viewpoint of a study can indeed be the standpoint of a point. In this perspective, the present study emerges, inquisitive and qualitative in nature, conducting a thorough critical analysis of education and teacher ... -
A dimensão estética na educação ambiental: Uma análise a partir da pedagogia freireana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 08/03/2024)Aesthetics is a historical factor that is very present in our daily lives, but little discussed when it comes to education. The inseparability of educational concepts with aesthetic values is a premise from a perspective ... -
Educação Freireana : axiologia crítica no currículo de Biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/03/2024)The present work was configured as qualitative research, based on the assumptions of historical-dialectical materialism. The research problem that guided the investigation originated from questions about the historically ... -
Os aparelhos da sociedade civil mobilizados em torno do ensino domiciliar no Brasil (1994-2023)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2024)This dissertation’s theme is homeschooling, that was approved by the Brazilian Chamber of Deputies in may of 2022. The object of the research are the civil society apparatus mobilized in defense and criticism of homeschooling. ... -
“Qual o valor da entrega?”: experiências de jovens trabalhadores e trabalhadoras em plataformas digitais de delivery
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 08/02/2024)While young men and women faced the post-2013 economic crisis and the Covid-19 pandemic as adversities, delivery app platforms took advantage of the period of flexibility in labor legislation, social distancing and the ... -
Respirar utopias e as corporeidades: estudo sobre discursos cênicos de artistas negras na cidade de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/01/2024)Black women artists tell stories that are not found in textbooks. They evoke and connect memories through the sharing of experiences of the Black body. Artworks that hold fundamental importance for the creation of networks ... -
Coletivo de Estudos e Ações Indígenas (CEAI): da resistência à afirmação - A Coleção Retomadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 07/02/2024)This research aims at studying resistance and affirmation movements developed by Coletivo de Estudos e Ações Indígenas (CEAI), linked to an extension course at Department of Letters at Universidade Estadual de Ponta ... -
Percepção da ciência de futuros professores de Ciências da Natureza e de Matemática: um estudo comparado Brasil e Espanha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/01/2024)Los docentes son, por excelencia, formadores de opinión. De esta manera, se vuelve cada vez más importante comprender la construcción profesional de sus puntos de vista sobre las diferentes formas de conocimiento, incluidas ... -
Epistemologia da Educação: a Reprodutibilidade, a Aprendizagem e a Dispersão como elementos de cientificidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/02/2024)The doctoral thesis presented here is the result of reflective and investigative research and development by the Postgraduate Program in Education at UFSCar-Sorocaba and, more specifically, by the Study and Research Group ... -
Pesquisa-vida-formação e cartografia de afetos no território da Coordenação Pedagógica: diálogos entrecruzados de um diário tese.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2024)In this text, you will find a doctoral thesis anchored in the principles of (auto)biographical approach, as it takes place in/with the itinerancy experienced as Pedagogical Coordinator and researcher in Basic Education. ... -
A profissionalidade docente: vivências de professores do Instituto Federal do Acre - Campus Xapuri
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/04/2024)The present study aimed to investigate how teachers at the Federal Institute of Acre - Xapuri Campus understand teaching professionalism. The specific objectives were: to understand teachers' comprehension of teaching at ... -
O lugar e o não lugar da natureza no cotidiano da Educação Infantil - Narrativas docentes em Cartas Pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 08/05/2024)The planet is on the brink of environmental collapse. To reverse this condition and postpone the end of the world (Krenak, 2022b), it is urgent to change the way we relate to nature. This research, with a qualitative ...