• Avaliação da aprendizagem da pessoa com deficiência intelectual: análise de teses e dissertações brasileiras 

      Alves, Augusto Marques (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)
      The present research focuses on the schooling of people with disabilities, especially the school evaluation of students with intellectual disabilities. The evaluation of school learning aims to diagnose the elements that ...
    • Trajetória escolar de alunos com deficiência : matrículas do censo escolar 

      Macalli, Ana Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/02/2017)
      This research aims to analyze, in three cities of the countryside region of Sao Paulo State, the school trajectory of students with disabilities. In order to do that, we did an official data survey of the cities released ...
    • Trajetórias acadêmicas de pessoas com deficiência no ensino superior brasileiro 

      Morgado, Liz Amaral Saraiva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/12/2017)
      The research had as main theme the access and permanence of students with disabilities in Higher Education Institutions (HEI) as well as the investigation of how the students' academic trajectory and the impact within the ...
    • Escola de educação básica na modalidade educação especial: análise da proposta de escolarização 

      Piaia, Tiarles Mirlei (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2021)
      The special-needs program in basic education schools, as proposed and executed in the state of Paraná, is documented by the offer and certification of education to its students. The proposal includes the adjustment of the ...
    • Indicadores censitários da Educação Superior brasileira (2017-2019): estudantes público-alvo da Educação Especial 

      Morgado, Liz Amaral Saraiva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/03/2022)
      This study addresses the issue related to the access of students target audience of Special Education to Brazilian Higher Education, through the analysis of enrollments from 2017 to 2019. We sought to answer the following ...
    • Política de Educação Especial em tempos de pandemia da COVID-19 (2020) 

      Alves, Suelen Priscila Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/06/2022)
      During 2020, with the recommendations of social isolation, Emergency Remote Teaching was accepted as a possibility for the continuity of the school year. In this direction, the Federal Government, Ministry of Education ...
    • O trabalho do professor de Sala de Recursos e o ensino não presencial no Brasil (2020) 

      Lima, Alyne Cristine Domene Martins de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/05/2022)
      This study proposes to identify and analyze how the work of the teacher in the resource room happened, observing the limits and possibilities in the context of the physical distancing in the year of 2020, when, due to the ...
    • A rotina de estudos de dois alunos com deficiência intelectual no contexto do ensino remoto emergencial 

      Costa, Samara Cristina Ferreira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/07/2023)
      In times of social distancing in the COVID-19 pandemic, it is important to reflect on the living conditions of students with intellectual disabilities (ID) and the possible impacts on their schooling. The work has the ...
    • Programa de formação de professores do ensino médio: concepções e estratégias para a escolarização dos estudantes com deficiências 

      Raiol, Josivan João Monteiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/12/2022)
      The schooling of students with disabilities is a recurring subject of research and over time the discussion followed the political, social and economic changes around the theme. Thus, by understanding the schooling of ...
    • Escolarização de aluno com síndrome de Down na escola : um estudo de caso 

      Marques, Aline Nathalia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/03/2016)
      Currently the Down syndrome challenge the school and educators to outline new methodologies and pedagogical practices. Consequently, the teacher is an important mediator to conception internalization, which will be ...
    • Práticas pedagógicas na educação infantil : possibilidades e desafios frente à inclusão escolar 

      Alonso, Rosemeire Geromini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)
      The discussion is about the access of Target audience students of Special Education and mainly about their presence in the regular school becomes appropriate. So, in the perspective of scholar inclusion is necessary that ...
    • Jogos de tabuleiro: recurso lúdico na apropriação de leitura e escrita de crianças em situação de vulnerabilidade 

      Vasconcellos, Talita Silva Perussi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)
      The present research responds to the following question: Can the board game be considered as a resource in the reading and writing process? In order to answer this question, this study aimed to observe and analyze the use ...