• Ensino de comportamentos básicos de basquetebol para crianças portadoras de síndrome de Down 

      Stefane, Claudia Aparecida; http://lattes.cnpq.br/7808406751232968 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 1996)
      The goals of Physical Education have changed in the past few years based on the different interests of the educational institutions and their political orientation, From the beginning of the 70's on. an increasing preoccupation ...
    • Os efeitos da adaptação do PECS associada ao Curriculum funcional natural em pessoas com autismo infantil 

      Walter, Catia Crivelenti de Figueiredo; http://lattes.cnpq.br/4061818490832341 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2000-11-16)
      Communication disorders in persons diagnosed with autism, generally are severe and bring difficulties to their interpersonal relationships, putting them apart, being not comprehended by the majority of other people. The ...
    • Aprendizagem relacional em crianças com baixo desempenho escolar 

      Vasconcellos, Mariliz; http://lattes.cnpq.br/2628411501148247 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2003-02-28)
    • Resolução de problemas com adolescentes em conflito com a lei: uma proposta de intervenção 

      Padovani, Ricardo da Costa; http://lattes.cnpq.br/5442923292795249 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2003-03-31)
      Young offenders have always marked their presence in society, and constitute in a universal phenomenon. The goal of the present study involves the evaluation of an intervention program of young offenders based in the ...
    • Ampliação do repertório funcional de portadores de deficiência física. 

      Souza, Daniela Maria Xavier de; http://lattes.cnpq.br/4142936012258050 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2003-04-11)
      Several studies have shown that disabled people attending is done in a insufficient way in our country, being it an important social problem. Besides that, disabled ones also run into difficulties because of prejudice and ...
    • O comportamento agressivo de crianças do sexo masculino na escola e sua relação com violência doméstica. 

      Maldonado, Daniela Patricia Ado; http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4779047P9 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2003-05-22)
      Aggressive behavior is one of behaviors that cause more problems to social interaction, implicating in a transgression of human rights. The present study aimed at studying aggressive behaviors of male children in school ...
    • Programa educativo sobre o desenvolvimento infantil para mães sociais. 

      Perez, Renata Reis Munhoz (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2003-07-30)
      This work had for objectives to develop, to apply and to evaluate an educational program on the infantile development, from 0 to 2 years, for social mothers of the nursery of the orphanage. They announced of this research ...
    • Procedimentos para ensinar comportamento textual com base na nomeação de figuras 

      Paulino, Emanuelle Cristina (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2003-08-13)
      This study is part of a research program that has the main goal of developing procedures to foster reading acquisition. In the present experiment we investigated the transfer of stimulus control from pictures to printed ...
    • Análise de procedimentos para avaliação de interesses baseado em um currículo funcional natural e seus efeitos no funcionamento geral de indivíduos com deficiência mental e autismo. 

      Cuccovia, Margherita Midea; http://lattes.cnpq.br/3162000195087084 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2003-08-29)
      Evaluation or teaching programs that emphasize the student s difficulties indicate to the educators which developmental areas are presenting deficits and where to invest for the recovering of these students. The current ...
    • Capacitando professores de ensino fundamental em serviço para uma educação inclusiva. 

      Ortiz, Luciana Guedes Machado (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2003-08-30)
      In this work, it is met the results of a study about the teachers' Fundamental Teaching training in service, seeking their preparations for the Inclusive Education, through their realities in a public school of Fundamental ...
    • Programa de intervenção com bebês pré-termo e suas famílias: avaliação e subsídios para prevenção de deficiências. 

      Formiga, Cibelle Kayenne Martins Roberto; http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4777866J1 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2003-11-18)
      Early identification of developmental delays in preterm infants is notable in various studies which emphasize the prevention of disabilities through the possibility of a better prognosis through specialized special education ...
    • Matemática para deficientes mentais: contribuições do paradigma de equivalência de estímulos para o desenvolvimento e avaliação de um currículo. 

      Rossit, Rosana Aparecida Salvador; http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4792577J5 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2003-12-03)
      In daily practice, we deal with several conventional systems related to math numbers, measures, time, money, etc. Among these systems, behaviors which include money handling is fundamental in many daily aspects. While ...
    • Implementação e avaliação empírica de programas com duas crianças surdocegas, suas famílias e a professora. 

      Cader-Nascimento, Fatima Ali Abdalah Abdel; http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4796242A0 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2003-12-10)
      This paper had the objective of analyze intervention procedures with deafblind children, their families and their classroom teacher, based on the van Dijk co-active approach and on the socio-historical perspective. The ...
    • Surdez e educação: pais de crianças surdas e ansiedade 

      Ferrini, Cyntia Maria Silva; http://lattes.cnpq.br/7222853843468945 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2004-01-16)
      A deaf child's birth brings the family into a new reality. Such reality might unchain anxiety states or not, depending on the conception the family has on deafness and deaf people as well as on interaction quality and ...
    • A aceitação e o enfrentamento da cegueira na idade adulta. 

      Santos, Flavia Daniela dos; http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4764076P0 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2004-02-06)
      The goal of this study was to analyze the factors which influence the process of accepting and coping with blindness for those who have lost their eyesight through accident or disease in adulthood. Twenty individuals (14 ...
    • Capacitação de conselheiros tutelares: instruir para aprimorar. 

      Silva, Joviane Marcondelli Dias da; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772328A0 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2004-02-27)
    • Análise do uso da linguagem em crianças com deficiência visual sob uma perspectiva funcional. 

      Oliveira, Jáima Pinheiro de; http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4764750T3 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2004-03-12)
      The importance of the language for the visual impairments children is unquestionable. Therefore, it is in function of it that they plan, modify or they improve their behavior. In the scientific field, it is discussed until ...
    • Comportamento de subtrair com base no paradigma de equivalência de estímulos: um estudo com deficientes mentais. 

      Araujo, Priscila Mara de; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708588T5 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2004-03-27)
      A MTS procedure to teach conditional discriminations involving numerical stimuli in equivalence class formation nets was evaluated to teach people with mental retardation. Among the trained and tested relations it was ...
    • Intervenção com crianças pré-escolares agressivas: suporte à escola e à família em ambiente natural. 

      Ormeño, Gabriela Isabel Reyes; http://lattes.cnpq.br/9293121890121178 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2004-03-29)
      Children s aggressive behaviors are related to the multiple contexts of their lives, such as the say the family, school and other social institutions. This study had the aim of evaluating an early intervention program with ...
    • Aprendizagem observacional, formação e expansão de classes de equivalência. 

      Piccolo, Adriana Aparecida Tambasco; http://lattes.cnpq.br/4282885195721660 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2004-04-23)
      Observational learning of conditional discrimination has been described in the literature, with results thus far yielding few conclusions. The present study investigated the conditions under which observational learning ...