• O abrigo como fator de risco e proteção: indicadores e avaliação institucional. 

      Salina, Alessandra; http://lattes.cnpq.br/6115884893676770 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2007-02-09)
      Research indicates how foster care institutions problems may harm the development of children and adolescents in need for protection. Thus, a more efficient practice by professionals who work in these entities could ...
    • A aceitação e o enfrentamento da cegueira na idade adulta. 

      Santos, Flavia Daniela dos; http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4764076P0 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2004-02-06)
      The goal of this study was to analyze the factors which influence the process of accepting and coping with blindness for those who have lost their eyesight through accident or disease in adulthood. Twenty individuals (14 ...
    • Acessibilidade para a pessoa com cegueira em trilhas 

      Ramos, José Júlio Cordeiro; http://lattes.cnpq.br/0977244594082322 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2009-02-03)
      The independence of blind people while in mobility, the object of this research, is one of areas that provide a high incidence of exclusion, since this is a limitation on a fundamental right of all citizens, which is the ...
    • Ações colaborativas em contexto escolar : desafios e possibilidades do ensino de química para alunos com deficiência visual. 

      Melo, Érika Soares de; http://lattes.cnpq.br/8870386329747725 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2013-04-15)
      This research intends to promote collaborative actions between a Chemistry teacher and a Special teacher of a school which is reference in attending visually impaired students from the inner part of the state of São Paulo, ...
    • Ações de professores de escolas regulares com crianças com transtorno do espectro autista 

      Gallo, Giulia Calefi; http://lattes.cnpq.br/7049557014338455 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2016-05-25)
      The main characteristics of Autistic Spectrum Disorder (ASD) are deficits in communication, socio-emotional reciprocity, non-verbal communication and development. In addition, they present restricted and repetitive ...
    • Adequações curriculares na área da deficiência intelectual : análise de uma realidade 

      Boer, Wania Aparecida; http://lattes.cnpq.br/1228785347070367 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2012-02-29)
      The inclusion of students with intellectual disabilities in Brazilian state public education is increasing. Therefore, access, retention and learning are effective legal guarantees of the inclusive educational process. ...
    • Adolescentes em conflito com a lei: perfil e intervenção. 

      Gallo, Alex Eduardo; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B684033 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2006-02-22)
      This study belongs to a research program, driving at the development of an adequate social repertoire, which could decrease the re-incidence of criminal behaviour in youth. Adolescents attended in Community Services and ...
    • Adolescentes em medidas sócio-educativas: saúde mental, auto-estima, suporte social e estilos parentais 

      Silva, Maria Denise Pessoa; http://lattes.cnpq.br/6954184079563032 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2009-12-21)
      According to researchers, adolescence has been considered a risk age group for various mental health problems, such as: depression, behavioral problems and substance abuse. However, only a few Brazilian studies investigate ...
    • Adolescentes em situação de acolhimento institucional prolongado : análise do processo de desligamento 

      Benetti, Daniella Simões; http://lattes.cnpq.br/6463201980996926 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2012-12-14)
      The host institution is one of the lines of political action to guarantee the rights of children and adolescents, whose character is provisional and exceptional form of transition to reintegration and family or for integration ...
    • Agentes comunitários de saúde e sua concepção sobre família e violência 

      Giusto, Roselaine de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/2432812345580036 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2013-05-27)
    • Algumas contribuições do paradigma de escolha para o trabalho de pessoas com deficiência intelectual 

      Escobal, Giovana; http://lattes.cnpq.br/2350037809874590 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2010-12-01)
      For the Analysis of Operant Behavior, between behavior and choice there is a bidirectional relationship, because each environmental stimulus has the potential to control various responses and the repertoires of individuals ...
    • Altas habilidades ou superdotação : políticas públicas e atendimento educacional em uma diretoria de ensino paulista 

      Mani, Eliane Morais de Jesus; http://lattes.cnpq.br/3262109594164736 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2015-02-08)
      Students with high ability or giftedness are known as the audience of the Special Education, supported by the legal provisions, which guarantee adequate educational attention for the full development of their potential and ...
    • Alunos com deficiência na educação de jovens e adultos em assentamentos paulistas: experiências do PRONERA 

      Gonçalves, Taísa Grasiela Gomes Liduenha; http://lattes.cnpq.br/5621711552244157 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2014-11-17)
      The history of our country has shown conflicts over land distribution within a context of social inequality and neglect of the public policies. The production in the area of special education that treats people with ...
    • Alunos com deficiência no ensino superior: subsídios para a política de inclusão da UNIMONTES 

      Oliveira, Antonia Soares Silveira e; http://lattes.cnpq.br/4959575947732109 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2011-02-21)
      This study starts from our professional concerns in all segments of Basic Education and Higher Education in both Public and Private Institutions. Questions have arisen over the implementation of Inclusive Education, the ...
    • Alunos com deficiência visual e suas relações interpessoais no processo de inclusão escolar 

      Tezori, Rosangela Cristina Sales; http://lattes.cnpq.br/6037576866380106 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2015-05-29)
      It is denominated Visual Impairment (VI) the spectrum that goes from blindness to low vision. In low vision, there is an alteration of the functional capacity due to factors like significant lowered visual acuity, important ...
    • Alunos dotados e talentosos : estarão eles em minha sala de aula? 

      Oliveira, Roseli Figueiredo Correa de; http://lattes.cnpq.br/5100198429357677 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2015-12-08)
      Inclusive education allows the presence in the mainstream classroom students with disabilities, disorders and giftedness and talent. For the gifted and talented students are subjects of the educational process, it is ...
    • Ampliação do repertório funcional de portadores de deficiência física. 

      Souza, Daniela Maria Xavier de; http://lattes.cnpq.br/4142936012258050 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2003-04-11)
      Several studies have shown that disabled people attending is done in a insufficient way in our country, being it an important social problem. Besides that, disabled ones also run into difficulties because of prejudice and ...
    • Análise bibliométrica da produção científica sobre direitos das pessoas com deficiência 

      Bravo, Aline Droppé; http://lattes.cnpq.br/7577682239269227 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2013-02-21)
      The relationship between law and persons with disabilities existed since ancient times and is changing, albeit slowly, in search of human dignity. In the context of construction and warranty rights, scientific study was ...
    • Análise biliométrica da produção científica docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial da UFSCar: 1998-2003. 

      Silva, Márcia Regina da; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4767627E6 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2004-12-20)
      This study it has as main to carry through a bibliometric analysis of the scientific production of the professors of the PPGEEs/UFSCar. This research, that can be fit in the area of studies on the scientific production, ...
    • Análise da adaptação familiar e estratégias estabelecidas para construção de vínculos afetivos na adoção tardia 

      Dugnani, Katia Cristina Bandeira; http://lattes.cnpq.br/4050012791414778 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2009-02-16)
      Analyzing the risk factors to the infantile development in light of the reality of a country limited in economic resources as Brazil, the observation of abandonment cases of less favored children has become common. In the ...