• Enunciados comunicativos de uma jovem usuária de comunicação alternativa e seus parceiros de comunicação 

      Silva, Aline Pillegi da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/04/2011)
      Communication, innate and essential factor to human development, finds itself present in every moment of life. However, communication is not based just on speech, on orality. For a more efficient communication, we have ...
    • Envelhecimento de pessoas com deficiência intelectual: qualidade de vida 

      Gimenes, Priscila Alvarenga Cardoso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/11/2017)
      From primitive societies to present days, changes in the conceptions, ideas and paradigms that govern social participation and care for people with disabilities have been occurring. These changes, associated with the ...
    • Envolvimento de cuidadores no programa educacional de pessoas com autismo e deficiências severas: o que é e como medí-lo? 

      Assunção, Karine Ribeiro de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/08/2004)
      The involvement of the family in the special education of handicapped individuals has been raising of researchers who try to identify involvement behaviors and elaborate specific strategies to each family, in order to help ...
    • Equivalência de estímulos e generalização recombinativa no seguimento de instruções com pseudofrases (verboobjeto) 

      Postalli, Lidia Maria Marson (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/07/2011)
      An important issue in the field of verbal behavior is how a person understands and learns to behave according to verbal commands or instructions. The stimulus equivalence paradigm, as a model of symbolic behavior, may ...
    • Equivalência de estímulos e o ensino de habilidades rudimentares de leitura para alunos com autismo 

      Millan, Ana Elisa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/03/2017)
      Considering the importance of reading instruction to people with autism, using low-cost strategies that can be applied by the majority of teachers, this study aimed to verify the emergence of relations between printed word ...
    • Equivalência de estímulos e o ensino de relações numéricas para crianças com transtorno do espectro do autismo 

      Picharillo, Alessandra Daniele Messali (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)
      The aim of the present study was to evaluate the effects of teaching between spoken number, Arabic number and quantity, using a computerized matching-to-sample procedure, through stimuli equivalence paradigm and to evaluate ...
    • Escola de educação básica na modalidade educação especial: análise da proposta de escolarização 

      Piaia, Tiarles Mirlei (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2021)
      The special-needs program in basic education schools, as proposed and executed in the state of Paraná, is documented by the offer and certification of education to its students. The proposal includes the adjustment of the ...
    • A escola inclusiva na perspectiva de estudantes com surdez público da educação de jovens e adultos 

      Alecrim, Sumara Barbosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)
      The fight for the right to education for the Target Public of Special Education (PAEE) has come a long way and this context encompasses Youth and Adult Education (EJA). Reflecting on the proposal of inclusive schools, ...
    • Escolarização da pessoa com deficiência intelectual : terminalidade específica e expectativas familiares 

      Lima, Solange Rodovalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/08/2009)
      This research had as a general objective to analyze the coherence between the legal purpose of schooling of the mentally impaired and the meanings given by the family to this schooling in the ordinary classroom of the ...
    • A escolarização da pessoa com deficiência nas comunidades ribeirinhas da Amazônia Paraense 

      Fernandes, Ana Paula Cunha dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2015)
      In this doctoral research it is questioned: how does the education of students with special needs who attend schools in riverside communities linked to Belém of Pará system of education? The objective is to analyze the ...
    • Escolarização de aluno com síndrome de Down na escola : um estudo de caso 

      Marques, Aline Nathalia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/03/2016)
      Currently the Down syndrome challenge the school and educators to outline new methodologies and pedagogical practices. Consequently, the teacher is an important mediator to conception internalization, which will be ...
    • Escolarização de crianças com fissura lábio palatina 

      Silva, Glorismar Gomes da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/11/2018)
      The Cleft Lip and Palate (CLP) are congenital malformations affecting the facial region, whose cleft or opening communicates the oral and nasal regions, causing air leak through the nose and hypernasalized voice. It is ...
    • Escolarização do estudante com deficiência intelectual no contexto da educação profissional tecnológica 

      Mendonça, Thálita Juliana Boni de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/05/2022)
      The learning of students with intellectual disabilities (ID) and the favors for the schooling process is not a recent discussion, but it intensified from the 1990s, when a movement of guarantee and rights of an inclusive ...
    • Escolha e desempenho no trabalho de adultos com deficiência mental 

      Escobal, Giovana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2007)
      Choice making is a fundamental skill for all individuals. Choice opportunities are related with important questions of human development, and of paramount importance to the development of clinical and educational programs ...
    • A escrita de si como relação subjetiva e inscrição ética do sujeito surdo 

      Morais, Mariana Peres de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/03/2023)
      Deaf education has been a very relevant topic in recent decades in our country, especially due to the current discussion about inclusive practices. However, it is noted that the advances made in the teaching of deaf people ...
    • Espaço formativo partilhado entre professores e intérpretes educacionais no contexto da Educação Inclusiva Bilíngue de surdos 

      Daroque, Samantha Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/12/2021)
      In the daily routine of the regular classroom, teachers and educational interpreters need to organize specific aspects and solve demands related to the teaching of deaf students. Although they work together, these professionals ...
    • O estado da arte da produção científica em educação especial na Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) : um estudo bibliométrico 

      Pizzani, Luciana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/12/2008)
      Special Education approach and its interfaces with other knowledge areas are evidenced through the diverse scientific production consolidated in scientific journals besides national and international databases. In the ...
    • Estratégias de enfrentamento de mulheres vítimas de violência doméstica 

      Lincoln, Leila Estevão da Silva Cacciacarro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2013)
      The aim of this work is domestic violence and coping strategies used by women victims of this violence. Violence against women can be characterized by the interaction of husband / partner to intimidate, threaten, make use ...
    • Estratégias no ensino de vestir-se e alimentar-se para uma criança com baixa visão 

      Villela, Tereza Cristina Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)
      This work had the general objective of identifying and describing the useful resources for teaching dressing and feeding activities for a child with low vision, and the specific objective was to identify and describe the ...
    • Estratégias pedagógicas inclusivas para crianças com paralisia cerebral na educação infantil 

      Gonçalves, Aline Kelly Scalco (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 17/02/2006)
      The school inclusion of students with special educational needs, understood not only as the legal guarantee of the right of attending school but also the permanence and success in the process of education of those students ...