• Percurso cronológico dos registros visuais e táteis para o auxílio da comunidade surdocega: um recorte do período 2012-2022 

      França, Andressa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2023)
      Social interactions are key elements for the development and formation of societies. The networks of relationships provided by them happen through communicative phenomena that involve, above all, language. These resources ...
    • Caminhos e possibilidades para a alfabetização de pessoas com surdocegueira congênita: a importância da formação docente 

      Falkoski, Fernanda Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2023)
      The literacy of congenital Deafblind person is a little addressed topic that is little addressed nationally and internationally. This research intends to present paths and possibilities for the literacy of congenital ...
    • Qualificação de Instrumentos para Análise da Política de Inclusão Escolar na Ótica de Professores 

      Moraes, Maiara Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)
      The National School Inclusion Policy from the Perspective of Inclusive Education guarantees the teaching of the target audience of Special Education (PAEE) in common class schools and its execution in conjunction with other ...
    • A atuação de uma equipe multiprofissional no apoio à educação inclusiva 

      Silva, Márcia Altina Bonfá da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      The search for an educational inclusive system has driven the discovery of ways and practices that concretize the ideal of access equality, abidance and learning to all students that present special educational needs inside ...
    • Famílias de crianças autistas : compreendendo a participação e os desafios por meio do olhar paterno 

      Souza, Aline Cristina de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)
      The changes that occurred with the paternal role over the years have a more involved parent affectively participating, whenever possible, everything that goes around your child.Such changes in parenting are changes ...
    • Risco de abuso sexual em pessoas com deficiência intelectual e contexto familiar sobre sexualidade 

      Ferrari, Isa Maria de Souza Fernandes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      Although sexuality is a natural behavior when associated to people with intellectual disabilities, there are beliefs and myths on the subject, especially in the family, primarily responsible for the teaching of sex and ...
    • Escolarização de aluno com síndrome de Down na escola : um estudo de caso 

      Marques, Aline Nathalia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/03/2016)
      Currently the Down syndrome challenge the school and educators to outline new methodologies and pedagogical practices. Consequently, the teacher is an important mediator to conception internalization, which will be ...
    • Alunos com deficiência visual e suas relações interpessoais no processo de inclusão escolar 

      Tezori, Rosangela Cristina Sales (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/05/2015)
      It is denominated Visual Impairment (VI) the spectrum that goes from blindness to low vision. In low vision, there is an alteration of the functional capacity due to factors like significant lowered visual acuity, important ...
    • Alunos dotados e talentosos : estarão eles em minha sala de aula? 

      Oliveira, Roseli Figueiredo Correa de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/12/2015)
      Inclusive education allows the presence in the mainstream classroom students with disabilities, disorders and giftedness and talent. For the gifted and talented students are subjects of the educational process, it is ...
    • A atuação da equipe multiprofissional dos Institutos Federais com os estudantes público-alvo da Educação Especial 

      Volante, Daniele Pinheiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2023)
      The diversity of professionals in the Federal Institutes (IFs) enables the composition of multiprofessional teams (EMPs) as a service to support the inclusion of Special Education students (Paee) in these institutions. ...
    • Espaço formativo partilhado entre professores e intérpretes educacionais no contexto da Educação Inclusiva Bilíngue de surdos 

      Daroque, Samantha Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/12/2021)
      In the daily routine of the regular classroom, teachers and educational interpreters need to organize specific aspects and solve demands related to the teaching of deaf students. Although they work together, these professionals ...
    • Percepções de uma estudante surda sobre suas vivências no ensino médio 

      Dias, Vitor de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/05/2023)
      The aim of this study is to analyze, together with a deaf student who has completed high school, their perceptions regarding accessibility in this educational stage. In light of the bilingual educational proposals outlined ...
    • Prevenindo fracasso escolar: comparando o autoconceito e desempenho acadêmico de filhos de mães que trabalham fora e donas de casa. 

      D'Affonseca, Sabrina Mazo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2005)
      Researchers in the area of special education have shown that various factors outside the school system can lead children to develop learning problems. Poor quality family relationships, for example, can interfere with ...
    • Língua brasileira de sinais na formação do profissional da saúde: a equipe de enfermagem 

      Viana Filho, Marco Aurélio Tupinambá (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/12/2020)
      The present research is based on two aspects, which are: first, the incipience of investigations and research on the causes of the difficulties of the Deaf to access health services and second, the influence of academic ...
    • Papéis dos profissionais da rede de apoio à inclusão escolar na educação infantil 

      Costa, Juliane Dayrle Vasconcelos da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/04/2021)
      Beyond the entry, it is also necessary to ensure the permanence, participation, and learning of students from the Target Public of Special Education (TPSE) in all levels, steps, and modalities of teaching. For this, the ...
    • Estudantes com doença crônica e/ou deficiência com comorbidade: escolarização e proposta de formação docente 

      Pedrino, Mariana Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 02/08/2021)
      Over the past thirty years, important laws have been created for the protection and maintenance of the rights of children and youth, with an emphasis on education and health. Specialized Education Services, contemplating ...
    • O professor de educação especial nos institutos federais 

      Guimarães, Luciana Carlena Correia Velasco (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/05/2021)
      Special Education is transversal and is foreseen at all levels and teaching modalities, therefore, the presence of the special education teacher must be ensured as one of the actors of this modality. Once, the role of the ...
    • Avaliação de um programa de formação docente sobre inclusão escolar aliando ensino colaborativo e diferenciado 

      Santos, Keisyani da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/10/2021)
      : Initially the basic premise of Special Education was that its target audience students would benefit from a unique body of knowledge that were intended for them if they studied in small classes and in separate environments, ...
    • FACLibras: Uma proposta de ferramenta para avaliação da compreensão da língua brasileira de sinais- LIBRAS por jovens surdos 

      Freitas, Joice Raquel Lemes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/12/2022)
      The bilingual education model for the deaf defends, among other aspects, the appropriation of the Brazilian Sign Language (Libras) as a first language and that teaching this language is important, especially in dialogic ...
    • Política de Educação Especial em tempos de pandemia da COVID-19 (2020) 

      Alves, Suelen Priscila Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/06/2022)
      During 2020, with the recommendations of social isolation, Emergency Remote Teaching was accepted as a possibility for the continuity of the school year. In this direction, the Federal Government, Ministry of Education ...