• Jogos de tabuleiro: recurso lúdico na apropriação de leitura e escrita de crianças em situação de vulnerabilidade 

      Vasconcellos, Talita Silva Perussi; http://lattes.cnpq.br/4173409802627218 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)
      The present research responds to the following question: Can the board game be considered as a resource in the reading and writing process? In order to answer this question, this study aimed to observe and analyze the use ...
    • A legislação brasileira e italiana sobre Educação Especial : da década de 1970 aos dias atuais 

      Cabral, Leonardo Santos Amâncio; http://lattes.cnpq.br/5306031040506357 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 22/02/2010)
      The opinions of several countries on how to enforce the education of people with disability promote international discussions aimed at identifying elements, whether from the political, organizational or methodological ...
    • Leitura compartilhada e letramento emergente na educação infantil 

      Conti, Lilian Maria Carminato; http://lattes.cnpq.br/4306989351358925 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 19/10/2018)
      Providing significant learning experiences in reading and writing in order to guarantee that all the students have the same opportunities constitutes one of the greatest challenges of Brazilian Education. The constant ...
    • Leitura compartilhada e promoção do letramento emergente de pré-escolares com deficiência intelectual 

      Conti, Lilian Maria Carminato; http://lattes.cnpq.br/4306989351358925 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 21/05/2014)
      Among the challenges of educational inclusion, it stands out to ensure children with intellectual disabilities effective conditions for the development of their learning to read potential. To provide opportunities since ...
    • Letramento emergente, consciência fonológica e leitura de alunos com deficiência intelectual no ensino regular 

      Barbosa, Esmeralda Aparecida de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/4867790870276142 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 02/07/2014)
      This study stems from an interest in examining the impact of school inclusion in terms of possible benefits of an academic nature, such as the acquisition of basic learning of reading for students with intellectual ...
    • Levantamento de crianças com indicadores de altas habilidades em Jaboticabal/São Paulo 

      Marques, Clayton dos Reis; http://lattes.cnpq.br/0163513013352236 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 27/09/2010)
      Few people with High Abilities/Giftedness are identified in Brazil, and fewer are those that receive satisfactory service to develop their full potential. The field needs more production of knowledge, mainly focusing on ...
    • Levantamento de repertório de linguagem em crianças pequenas com síndrome de Down 

      Aniceto, Gabriela; http://lattes.cnpq.br/1200796633285284 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)
      Down’s syndrome is defined by its genetic component. There is a set of anatomophysiological commitments that interfere in these children development, especially in language development. To evaluate this instruments and ...
    • A Libras no ensino de leis de Newton em uma turma inclusiva de ensino médio 

      Cozendey, Sabrina Gomes; http://lattes.cnpq.br/8994976426906652 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 28/02/2013)
      In the process called inclusion the regular schools gradually receive students with special needs, among these students there are someone who have a hearing limitation, those students can be identified as students with ...
    • Linha de base cumulativa e sistema de conseqüências no ensino informatizado de leitura 

      Cordioli, Raquel Baccarin Ribeiro; http://lattes.cnpq.br/0284918535550702 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 25/06/2009)
      The study evaluated two versions of a computerized program for teaching reading skills (de Souza e de Rose, 2006) which was intended to teach the relations between sets of stimuli consisting of a written word, a picture ...
    • Matemática para deficientes mentais: contribuições do paradigma de equivalência de estímulos para o desenvolvimento e avaliação de um currículo. 

      Rossit, Rosana Aparecida Salvador; http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4792577J5 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 03/12/2003)
      In daily practice, we deal with several conventional systems related to math numbers, measures, time, money, etc. Among these systems, behaviors which include money handling is fundamental in many daily aspects. While ...
    • Método Halliwick de natação : aplicação em crianças com deficiência visual 

      Gomide Neto, Ulysses; http://lattes.cnpq.br/2905797623719852 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 20/03/2013)
      Swimming is one of the most complete sports and more accessible to all kinds of people. The benefits of swimming for visually impaired relate to social, cognitive, motor and affective. Development is a continuous process ...
    • Ministério Público de São Paulo: atuação frente à pessoa com deficiência na inclusão escolar 

      Lago, Sandra Regina dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 25/10/2013)
      Inclusive education is a disturbing and challenging issue for its difficulties and limitations. Throughout history, this subject has constituted controversial. However, in recent years that legal achievements are being ...
    • A motivação escolar de alunos com baixo rendimento acadêmico: metas de realização, atribuições de causalidade e autoconceito 

      Zambon, Melissa Picchi; http://lattes.cnpq.br/7962266388908738 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 22/02/2006)
      In Brazil, many data indicate the school difficulties found by the students, mainly in the public teaching. The analysis of the factors motivacionais has shown a promising alternative for the understanding of the low ...
    • Motivação para leitura em alunos do 6º ano do ensino fundamental : Análise por dimensões, rendimento, sexo e escola 

      Torezan, Keila Roberta; http://lattes.cnpq.br/6085320218605556 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 03/07/2012)
      In Brazil, many data indicate the school difficulties found by the students, mainly in the public teaching. The analysis of the motivational factors has shown a promising alternative to the understanding of the low academic ...
    • Mulheres com síndrome de Turner : relação entre atividade física e qualidade de vida 

      Duarte, Anne Caroline; http://lattes.cnpq.br/4584302533798757 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 10/03/2016)
    • Natação para bebês com necessidades especiais: efeito de um programa de estimulação aquática 

      Basso, Aline; http://lattes.cnpq.br/2356593038737074 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 25/02/2011)
      Swimming for babies is an activity which is rich in stimulus towards the growing capabilities and motor, cognitive, affective and social abilities of the baby. When directed towards babies and children who have special ...
    • As necessidades informacionais dos bacharéis em Direito na defesa das pessoas com necessidades especiais 

      Bravo, Aline Droppé; http://lattes.cnpq.br/7577682239269227 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 19/02/2009)
      Treating the rights related to persons with special needs (PSN) is a matter not only to professionals in the area of Law, but to society as a whole. Knowledge of legislation with the resulting disclosure of such information, ...
    • Objetos de aprendizagem em contextos inclusivos: subsídios para a formação de professores 

      Bardy, Lívia Raposo; http://lattes.cnpq.br/8293664574553009 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 24/02/2010)
      This study linked the line "The scientific and human resources training in Special Education" aims to contribute to the process of inclusion, as well as the process of training teachers to work with students who have SEN. ...
    • Olhares docentes sobre a inclusão escolar dos estudantes com deficiência na escola comum 

      Costa, Vanderlei Balbino da; http://lattes.cnpq.br/9675106511430204 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 07/12/2012)
      This study is the result of doctoral research entitled How Teachers see the school inclusion of students with disabilities in regular schools . It was held in public schools in a city in the central region of São Paulo ...
    • Ontogênese do seguimento de instruções: o papel da formação de classes de equivalência 

      Postalli, Lidia Maria Marson; http://lattes.cnpq.br/2748282330028870 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 28/02/2007)
      Responding under the control of verbal commands is an important component of human learning. The stimulus equivalence paradigm, as a model of symbolic behavior, is useful in explaining how instructions specify contingencies ...