• Universidade Aberta à Terceira Idade: efeitos sobre a qualidade de vida percebida 

      Inouye, Keika; http://lattes.cnpq.br/7558935747100052 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 30/11/2011)
      The education in the old age is intended to promote the acquisition of knowledge that determines the resizing for the fomentation of the quality of life (QoL) from the assumptions of interdisciplinarity, social participation ...
    • O uso de dispositivos eletrônicos móveis como Tecnologia Assistiva por pessoas com baixa visão 

      Borges, Wanessa Ferreira; http://lattes.cnpq.br/8832656114320939 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 12/06/2019)
      The access to the visual information present in several social spheres, demand a good functioning of the visual system. The absence and / or reduction of their performance can cause disadvantages in the development, ...
    • A utilização da tecnologia assistiva como um recurso para inclusão escolar de alunos com sequelas de mielomeningocele 

      Assis, Caroline Penteado de; http://lattes.cnpq.br/8340141413527560 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 26/02/2010)
      Research on the inclusion of students with myelomeningocele held in the country discuss only the access of students to the school context. Further research in this area of education has become necessary to investigate ...
    • Utilização de contos de fadas e atividades simbólicas na compreensão de crianças vítimas de violência 

      Alves, Heliana Castro; http://lattes.cnpq.br/1048145085222187 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 28/02/2007)
      Based on an ecological perspective from a multifactorial analysis of the domestic violence phenomenon and on theories that consider the importance of the Fairy-Tales in the infantile emotional development, this research ...
    • Validação do Questionnaire on Resources and Stress - Short Form (QRS-F) 

      Zanfelici, Tatiane Oliveira; http://lattes.cnpq.br/0269442842332108 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 31/07/2013)
      Family members of people with disabilities may be exposed to various stressors, among them the disability itself, becoming potential targets of stress. In this context, several models have been designed for the study of ...
    • Variáveis familiares de crianças com deficiência e os tipos de escolarização inclusiva e segregada 

      Gualda, Danielli Silva; http://lattes.cnpq.br/1142606280990974 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 25/02/2015)
      This study aimed to: (a) Describing and comparing the family-school relationship in the parents or guardians opinion for preschool children with disability, enrolled in regular schools, in special schools and, also, of ...
    • As vicissitudes de famílias que convivem com a violência: um estudo longitudinal com intervenção 

      Pereira, Paulo Celso; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=S761225 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 29/04/2011)
      Family violence is an international phenomenon, victimizing, among others, primarily women and children. The child may be the target of abuse (direct violence) and/or being exposed to marital violence (indirect violence). ...
    • A violência contra a mulher e o atendimento prestado às vítimas : a perspectiva do policial civil 

      Nunes, Patrícia Tonissi Migliato; http://lattes.cnpq.br/7578694439215415 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 06/03/2012)
      The Women's Police Stations were created to combat and prevent violence against women, enabling act in time to prevent the occurrence or worsening damage to individuals development. However, some observational studies, ...
    • Violência doméstica e desempenho escolar: desafios para o judiciário e para a educação especial. 

      Pereira, Paulo Celso; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=S761225 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 23/02/2006)
      Children, as well as women, the elderly and the disabled, are the preferential victims of violence. The child ca be a direct or indirect victim of such phenomenon (as in the case of children exposed to marital violence). ...
    • Violência em escolas com características de risco contrastantes 

      Pereira, Ana Carina Stelko; http://lattes.cnpq.br/4721496386444127 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 09/02/2009)
      The school context was pointed out as favorable in regards to violence prevention efforts. However, Brazilian studies revealed the existence of violence in the schools, in spite of the absence of valid instruments, and ...
    • Violência intrafamiliar e envolvimento em "bullying"no ensino fundamental. 

      Pinheiro, Fernanda Martins França (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 10/03/2006)
      Many studies have shown that children exposed to domestic violence are at risk of presenting behavior problems and other adjustment problems at school. Nevertheless, few studies have assessed the relationship between ...
    • Vulnerabilidade e resiliência: fatores de risco e proteção em escolares com necessidades educativas especiais 

      Murata, Marília Pinto Ferreira; http://lattes.cnpq.br/6232514920173182 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 18/03/2013)
      Resilience has emerged as an important factor in overcoming adversity and reducing the negative effects of unfavorable circumstances, and it was considered a dynamic and contextbound, with emphasis on safety nets and ...