• Empoderando pais para a luta pelos direitos de seus filhos com deficiência: pesquisa-ação emancipatória 

      Araújo, Rosângela Martins de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/10/2011)
      Currently the perspective focused only on the individual and his or her disability has been replaced by researches on family-centered approaches and integrated with partnership and collaboration support process. This trend ...
    • O ENEM como via de acesso do surdo ao ensino superior brasileiro 

      Briega, Diléia Aparecida Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/02/2017)
      The study performed in this dissertation is focused on the access to Brazilian Higher Education by deaf people through Enem [Brazilian High School National Examination]. It analyzes accessibility as a principle, such as ...
    • Ensinando categorias estruturais de história a crianças com dificuldades de aprendizagem. 

      Maranhe, Elisandra André (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/12/2004)
      The development of children s ability of written narrative of stories can be related to previous experiences with oral models, as when adults read or tell stories in schools or in the family context. Teaching abilities of ...
    • Ensino colaborativo para aumento de repertório adequado de crianças com autismo em sala de aula 

      Pereira, Amanda Cristina dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/08/2017)
      Considering the importance of teaching appropriate behavioral repertoires for children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in a wide variety of environments in which the child is inserted and the need for appropriate ...
    • Ensino colaborativo como estratégia de formação continuada de professores para favorecer a inclusão escolar 

      Rabelo, Lucélia Cardoso Cavalcante (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2012)
      This study approaches the thematic of the collaborative teaching, which is understood as a partnership between teachers of regular classes and special education teachers who share responsibilities, as well as the whole ...
    • Ensino colaborativo na educação infantil para favorecer o desenvolvimento da criança com deficiência intelectual 

      Mendes, Melina Thaís da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/05/2016)
      School inclusion is not represented only by the registration of intellectual disabled children, but their stay and ensuring an effective education that should happen from kindergarten. Considering this need, the research ...
    • Ensino de comportamentos básicos de basquetebol para crianças portadoras de síndrome de Down 

      Stefane, Claudia Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/01/1996)
      The goals of Physical Education have changed in the past few years based on the different interests of the educational institutions and their political orientation, From the beginning of the 70's on. an increasing preoccupation ...
    • Ensino de conceitos a uma criança com deficiência visual por meio de brincadeira 

      Ferroni, Giovana Mendes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2012)
      The development of teaching strategies and learning concepts for visual impaired children has been a challenge in researches and educational purposes. The objective of this study was to investigate the handling of toys for ...
    • Ensino de discriminações condicionais e avaliação de desempenhos emergentes em autistas com reduzido repertório verbal 

      Varella, André Augusto Borges (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/03/2009)
      The autism disorder is characterized by a developmental disability witch implies in severe impacts in many areas of development. One of the basic features of the autism is the impairments on language development. Considering ...
    • Ensino de discriminações condicionais por imitação: efeitos de dois arranjos de apresentação de tentativas. 

      Sella, Ana Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/02/2005)
      Imitation can be defined, in general terms, as the similarity of behavior between two organisms when the response topography of one, the imitator, is similar to nd controlled by the behavior of the other, the demonstrator. ...
    • O ensino de escovação e promoção da saúde bucal em crianças pré-escolares com autismo 

      Marega, Tatiane (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/06/2008)
      Studies have shown that autistic adults and adolescents have a high incidence of cavities due to their substandard practices of oral hygiene. Disruptive behaviors like flinching or fleeing are commonly observed during ...
    • Ensino de leitura e de escrita a adultos com deficiência intelectual matriculados na Educação de Jovens e Adultos 

      Silva, Érika Rímoli Mota da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)
      The present study aimed to evaluate the acquisition of reading and writing skills in adults with intellectual disability who attended the Education of Young and Adults (EJA) program through a computerized reading and writing ...
    • Ensino de Libras para ouvintes: design educacional de ambiente de aprendizagem dialógico (AVA) 

      Torres, Regina Célia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/08/2022)
      With the recognition of the Brazilian Sign Language - Libras through the publication of Law n° 10,436 of 2002 and Federal Decree n° 5,626 of 2005, which regulated it, the teaching of the language became mandatory in ...
    • Ensino de notas musicais ao piano para um menino com Autismo 

      Langendonck, Melanie Fairlie Pearson Van (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/03/2019)
      Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) may present deficits in communication and social interaction, as well as restricted and repetitive behaviors and interests. Research has been carried out in the area of music, ...
    • Ensino de professores para o uso de Instrução com Tentativas Discretas para crianças com Transtorno do Espectro Autista 

      Aporta, Ana Paula (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/04/2015)
      Nowadays the number of people diagnosed with autism has been rising. For instance, in U.S.A, one in 68 children is diagnosed with autism spectrum disorder and, proportionally, there s an increasing effort towards training ...
    • Ensino de química para alunos cegos : desafios no ensino médio 

      Aragão, Amanda Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/04/2012)
      The using of models on Chemistry Teaching is tying the understanding of various subjects, namely, molecular representation, chemical functions, stoichiometry, and others, to visual signification. These skills are important ...
    • Ensino de relações espaciais de direita e esquerda para indivíduos com autismo e deficiência intelectual 

      Silva, Elaine de Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)
      Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) and intellectual disability may experience delays in psychomotor development and flaws in the structuring of the body schema, which subsidize the development of spatial orientation. ...
    • Ensino do ecoico na aquisição do mando em crianças com autismo 

      Giolo, Mayara Cristina Freitas Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
      Children diagnosed with the Autism Spectrum Disorder (ASD) present a delay in speech and language. Several researches have been developed to increase, decrease or put under control the frequency of specific stimulus of ...
    • O ensino do método Halliwick em cursos Lato sensu e interfaces com a educação especial 

      Arzolla, Maria Cristina Dal Pozzo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/11/2007)
      Aquatic therapy is a method of prevention and rehabilitation of handicap. Its specialized learning methods enables motor training and independence in the fluid environment and, therefore, provides a better life quality ...
    • Ensino informatizado de frações a crianças surdas e ouvintes por meio do paradigma de equivalência de estímulos 

      Angelotti, Vanessa Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)
      Mathematics is viewed by many students as one of the most complex subjects and considered one of the main responsible for school failure. No one knows for sure at what time learning difficulties beginning to emerge, but ...