Browsing Teses e dissertações by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO"
Now showing items 1-20 of 117
-
Rede social virtual de professores especializados e a escolarização de estudantes com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)The Brazilian educational policy states that schooling of the Target Public of the Special Education (PAEE, in portuguese) should be performed at ordinary classrooms from regular schools, associated to the Specialized ... -
Efeitos do coensino na mediação pedagógica para estudantes com cegueira congênita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/12/2017)In the political, philosophical and legal aspects, the schooling of children with disabilities, such as blind children, is based on the inclusion paradigm. Considering the particularities in the development and learning ... -
Aluno com altas habilidades/superdotação: um estudo longitudinal a partir da teoria das inteligências múltiplas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/05/2017)The process of recognition, identification and attendance to the student with High Abilities is something still seen by the school system in a very complex way, full of barriers and exclusion to the most capable student. ... -
Suportes para estudantes com deficiência visual no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2018)Visual impairment is a sensory alteration that affects the capture of information from the environment, which can cause, from mild to severe damage in the development and learning of who owns it. In higher education there ... -
Histórias e memórias de lideranças surdas em Pernambuco
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/04/2018)This thesis is based on his historical and cultural approach, wich recognizes the historicity of the human being, values the transmissin of socially acquiered knowledge, assumes that constitutions of the subject happens ... -
Avaliação das relações pré-aritméticas em crianças e adolescentes com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)This research had the general objective of evaluating mathematical skills of counting and measurement of children and adolescents with visual impairment, being organized in two studies. Initially, a general presentation ... -
Educação especial na formação em educação física : um olhar sobre os planos de ensino das licenciaturas paranaenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/01/2018)With the intent of increasing debates and reflections about the formation of professors on Physical Education courses and the relationship of this formation at work with disabled people, the current study seeks to analyze ... -
Formação e atitudes sociais sobre inclusão escolar em Licenciandos de Ciências Exatas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/08/2018)The number of enrollments of students with disabilities has increased over the years as a result of struggles and enforcement, which has ensured that these students have access to schooling in regular education. However, ... -
Efeitos do PECS associado ao Point-of-view Video Modeling na comunicação de crianças com Transtorno do Espectro Autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/02/2018)This study aimed to analyze the effects of the Picture Exchange Communication System (PECS) associated to Point-of-view Video Modeling (POVM) on the performance of the communicative skills of children diagnosed with Autistic ... -
Estudo comparativo sobre famílias de pré-escolares com deficiências, dificuldades escolares e desenvolvimento típico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/08/2018)This study aimed to: (a) explore the possible risk and protection factors of families of children with disabilities, indicative of school difficulties and typical development, and (b) examine the relationships between ... -
Desenho universal e tecnologia assistiva: implementação de atividades pedagógicas para aluna com paralisia cerebral em classe comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 02/02/2018)At present, Brazil has advanced in legal documents regarding the inclusion of special education targeted students in terms of the access to regular school classrooms. The latest documents mention the provision of assistive ... -
A alta capacidade pela perspectiva das mulheres: estudos de caso do Brasil e da Espanha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/10/2019)The finding that national and international studies on women's giftedness are still incipient in light of the universe of research already conducted on human intelligence highlights the inequality in the identification and ... -
Aspectos críticos da aprendizagem de relações condicionais e emergência de equivalência de estímulos em crianças com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/11/2017)The Study 1 investigated stimuli equivalence class expansion by two 5years-old visually impaired children. The stimuli were eigth auditory or tactil sets related to three animals: lion /elephant/ monkey. ... -
Tradutor e intérprete de Libras: construção da formação profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2018)The process of deaf people inclusion in different social spaces becomes possible, mainly, by the professional practice of the translator and interpreter of Libras (Brazilian Sign Language), that to do it presupposes a ... -
Inclusão escolar: análise de consensos e dissensos entre pesquisadores brasileiros da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2018)It is a consensus among Brazilian researchers in Special Education that the world movement for School Inclusion is a political, cultural, social and pedagogical action, triggered in defense of the right of all students to ... -
Orientações curriculares para o ensino de português para surdos: análise de documento do município de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)The education of deaf people has been a frequent theme in recent years, due to laws and decrees aimed at ensuring bilingual education. The teaching of the Portuguese language as a second language stands out as one of the ... -
Formação de professores atuantes em salas de recursos: identificação e uso de tecnologia assistiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)Currently, Special Education Target Public students attend regular schools, in a regular period of common classes; and in the opposite period in the Resource Rooms. Within them the content should be presented to the students ... -
Análise funcional da atenção compartilhada adulto-criança pequena com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/12/2019)Shared attention (SA) is considered a milestone in child development. One of the most mentioned components in the literature for children starting SA is eye contact. The study of SA in young children with visual impairment ... -
Roda de conversa: (re)pensando o processo de ensino de alunos com deficiências no ensino fundamental II
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)Research that aims to investigate the reality of the inclusive process of people with disabilities in the common school system points out several components that still represent a barrier to their effective quality. One ... -
Equivalência de estímulos e o ensino de relações numéricas para crianças com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)The aim of the present study was to evaluate the effects of teaching between spoken number, Arabic number and quantity, using a computerized matching-to-sample procedure, through stimuli equivalence paradigm and to evaluate ...