Browsing Teses e dissertações by Subject "Autism"
Now showing items 1-20 of 21
-
Equivalência de estímulos e o ensino de habilidades rudimentares de leitura para alunos com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/03/2017)Considering the importance of reading instruction to people with autism, using low-cost strategies that can be applied by the majority of teachers, this study aimed to verify the emergence of relations between printed word ... -
Eficácia do PECS-Adaptado quando aplicado por mães em crianças com autismo em diferentes contextos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/03/2020)The present study aims to apply and evaluate the effectiveness of the Adapted PECS (Engaged People Communicating Socially) applied by mothers of children with autism with impaired functional language in a family context. ... -
Avaliação de um programa de comunicação alternativa e ampliada para mães de adolescentes com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/02/2006)Considering the communication deficit and the behavior desorder as a symptom present in autism, it would be logic to rationalize that these factors are all interconnected. The literature has been showing that families, ... -
Ensino de discriminações condicionais e avaliação de desempenhos emergentes em autistas com reduzido repertório verbal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/03/2009)The autism disorder is characterized by a developmental disability witch implies in severe impacts in many areas of development. One of the basic features of the autism is the impairments on language development. Considering ... -
Perspectiva materna sobre variáveis familiares e serviços oferecidos aos filhos com síndrome de Down e/ou autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/06/2020)This research was divided into two studies, the aims of these studies are: 1: (a) identifying and comparing the needs, the social support and the parent satisfaction of preschool children aged zero to six and elementary ... -
Ensino do ecoico na aquisição do mando em crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)Children diagnosed with the Autism Spectrum Disorder (ASD) present a delay in speech and language. Several researches have been developed to increase, decrease or put under control the frequency of specific stimulus of ... -
Caracterização do desenvolvimento na primeira infância em crianças com Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/02/2020)Autism is a neurodevelopmental condition that compromise several development areas Recent research shows that it is possible to identify signs of autism during the first 3 years of life, which is considered the early ... -
Apresentação da música não contingente anterior à iniciação de estereotipias vocais em crianças com Transtorno do Espectro do Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/05/2021)Vocal stereotypies have been described in behavioral literature as repetitive responses to any words or sounds, usually maintained by automatic reinforcement, often presented by individuals within the Autism Spectrum ... -
Perda ambígua em cuidadoras de crianças com autismo: ela existe?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/08/2011)The ambiguous loss is the uncertainty or lack of information about the whereabouts or condition of a loved one. The ambiguity freezes the mourning process and it prevents cognitions, blocking strategy of coping and ... -
Caracterização e análise das habilidades sociais e problemas de comportamento de crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/03/2012)Autism is a behavioral syndrome that affects multiple areas of development, it is noteworthy changes among these deficits in social skills and behavior problems. National production in the area of autism has advanced in ... -
Histórias Sociais e crianças com autismo: mapeamento da literatura e proposta de treinamento online de mães
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)Individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD) may have deficits in social interactions that can lead to inappropriate behaviors. Some authors have been successful in using social stories to promote social performance and ... -
Uma heurística de desenvolvimento de tecnologia comportamental para redução do estigma direcionado a estudantes com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/08/2021)Technology can be defined as a way to solve important human problems. Behavioral technology, specifically, is applying the scientific findings of Behavior Analysis to solve socially relevant behavioral problems. Despite ... -
Famílias de crianças autistas : compreendendo a participação e os desafios por meio do olhar paterno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)The changes that occurred with the paternal role over the years have a more involved parent affectively participating, whenever possible, everything that goes around your child.Such changes in parenting are changes ... -
Autistas em idade adulta e seus familiares : recursos disponíveis e demandas da vida cotidiana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/03/2015)The Autism Spectrum Disorders (ASD) has as one of the main aspects the abnormal or damaged development in the social interaction, communication and a restrict amount of interests; modern studies show that the autism ... -
Aprendizagem relacional, comportamento simbólico e ensino de leitura a pessoas com transtornos do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/12/2012)The overall aim of this thesis was to investigate relevant variables to relational learning and the emergence of symbolic behavior in people with autism, in the teaching of reading. Were conducted three studies that are ... -
Desempenhos emergentes e leitura funcional em crianças com transtornos do espectro autístico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/12/2007)People with autism display a number of marked deficits in communication, symbolic or imaginative activities, reciprocal social interaction and the presence of a pattern of restrict behavior. Follow-up studies indicate that ... -
Ações de professores de escolas regulares com crianças com transtorno do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/05/2016)The main characteristics of Autistic Spectrum Disorder (ASD) are deficits in communication, socio-emotional reciprocity, non-verbal communication and development. In addition, they present restricted and repetitive ... -
Aprendizagem de posturas em equoterapia por crianças com transtorno do espectro autista (TEA)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/09/2016)The autistic spectrum disorder (ASD) is characterized by inadequacies in social interaction, communication skills, learning and adaptability. The person with ASD should be exposed to conditions that stimulate its maximum ... -
Desenvolvimento de manual instrucional para ensinar conceitos de igual e diferente através de Matching-to-Sample (MTS) em crianças público-alvo da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)The education of the TEA individual is a delicate area that demands a lot of care, but if there is commitment, this individual can develop his skills, essential for satisfactory social and school inclusion. Some teaching ... -
Transferência de controle da resposta de observação diferencial ecóica na tarefa MTS para relações emergentes de tato
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/09/2014)In our lab, for over two decades we have designed and carried out studies that regard teaching and control of basic emerging verbal behavior. Functional independence of tact and mand, as well as responding as listener and ...