• Orientações curriculares para o ensino de português para surdos: análise de documento do município de São Paulo 

      Cruz, Márcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)
      The education of deaf people has been a frequent theme in recent years, due to laws and decrees aimed at ensuring bilingual education. The teaching of the Portuguese language as a second language stands out as one of the ...
    • A expressão do sujeito surdo por meio da escrita em língua portuguesa 

      Souza, Christianne Thatiana Ramos de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/03/2019)
      The teaching and learning process of writing for and by the deaf is a topic of great interest in the area of research on the education of the deaf. There is a concern about the problems regarding the teaching of Portuguese ...
    • Relações entre línguas e a experiência do aprender surdo 

      Soler, Priscila Silveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)
      This research analytically approaches the relational process between the Brazilian Sign Language (Libras) and the Portuguese Language (PL) in the appropriation of writing by deaf signers. A certain hybridization is assumed ...
    • O que dizem surdos e gestores sobre vestibulares em Libras para ingresso em universidades federais 

      Rocha, Luiz Renato Martins da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/12/2015)
      The education of disabled people has been addressed by several public policies arising from important legislative advances over the past few years, which, according to the Higher Education Census data (2001 - 2013), increased ...
    • Educação de surdos em Mato Grosso do Sul : desafios da educação bilíngue e inclusiva 

      Quiles, Raquel Elizabeth Saes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/08/2015)
      Deaf education, the object of this research, stands today as a field of study that leads to the reflection of school spaces, especially regarding to its form of organization and pedagogical practices in action. Under the ...
    • Espaço formativo partilhado entre professores e intérpretes educacionais no contexto da Educação Inclusiva Bilíngue de surdos 

      Daroque, Samantha Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/12/2021)
      In the daily routine of the regular classroom, teachers and educational interpreters need to organize specific aspects and solve demands related to the teaching of deaf students. Although they work together, these professionals ...
    • Educação de surdos : estudo bibliométrico de teses e dissertações (2010-2014) 

      Ramos, Denise Marina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)
      The issues related to the deaf education have gained significant prominence in political and educational debates in recent years, impacting on the academic researches agenda in this field. Thus, this research sought to ...
    • Avaliação pedagógica para alunos surdos no contexto de um programa inclusivo bilíngue 

      Resende, Alice Almeida Chaves de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/10/2015)
      The current educational policy postulates the inclusion of all children at regular schools, respecting their needs and peculiarities. However, such care is not always provided. Due to language access difficulties, the ...
    • A contribuição do letramento visual em vídeos didáticos para o aprendizado de alunos surdos 

      Sordi, Aline (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/12/2022)
      This research has the general objective of investigating, in educational didactic videos for the deaf, whether visual literacy is present and how it can contribute to the educational development of the deaf student, as ...
    • Língua exótica: a libras como um dispositivo de condução 

      Nascimento, Gabriel Silva Xavier (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/10/2023)
      Based on the concept of exoticization as a technique of existence-driving, this thesis analyzes the historical trajectory and discursive practices that shaped linguistic governance in the history of deaf education in Brazil. ...