Browsing Teses e dissertações by Subject "Leitura e escrita"
Now showing items 1-14 of 14
-
Intervenção Pedagógica para ensino de leitura, escrita e aritmética para uma criança com implante coclear
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/04/2015)The cochlear implant (CI) consists of an effective technological resource in the treatment of deafness. The surgery for the CI has been performed by the time children are still one year old. Therefore, the number of deaf ... -
Programação de ensino de leitura e escrita para crianças com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/03/2008)The importance of reading and spelling for citizens is a significant issue. However, repeatedly the school system shows failures in teaching these repertoires. When children with mental retardation are inserted in the ... -
Efeitos de um programa de remediação fonológica nas habilidades de leitura e escrita em alunos com Síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 04/02/2009)Many studies show the importance of remediation programs to improve phonological skills of reading and writing, however few are concerned with results that could be found in students with Down syndrome. Thus, the main ... -
Avaliação da eficácia de um programa suplementar para o ensino de leitura e escrita aplicado em ambiente escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/08/2008)A computerized teaching program for the individualized teaching of reading and writing has been developed and periodically revised by a research team. Designed under the conceptual framework of stimulus equivalence, the ... -
Programa de atividades recreativas para aprendizagem de leitura e escrita: contextualização das palavras ensinadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/04/2009)The goal of this study was to develop a program of object-playing tasks to teach nameobject relations, and to verify its effects on learning reading and writing. To teach reading participants were exposed to a computerized ... -
Tutoria para alunos com baixo aproveitamento acadêmico e o desenvolvimento de cognições e estratégias de leitura e escrita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/05/2010)Studies have identified a set of teaching conditions associated with tutoring effectiveness focused in book reading for preventing the writing and reading failuse as a form of supporting teaching to regular education. In ... -
Efeitos da exposição combinada a programas informatizados de ensino de leitura, escrita e consciência fonológica a alunos com dificuldade de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/06/2016)The present study aimed to verify the development of phonological awareness and the acquisition of reading and writing in children with learning difficulties using a reading and writing and a phonological awareness ... -
Jogos de tabuleiro: recurso lúdico na apropriação de leitura e escrita de crianças em situação de vulnerabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)The present research responds to the following question: Can the board game be considered as a resource in the reading and writing process? In order to answer this question, this study aimed to observe and analyze the use ... -
Atividades estimuladoras de leitura e escrita em estudantes com síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/02/2013)Literature presents that students with Down Syndrome (DS) learn to write and read in a slower pace than students without the disability. From these considerations, the present work considers the following question: to what ... -
Desempenho em vocabulário, leitura e escrita: prematuridade como fator associado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2014)Learning to read is preceded by the acquisition of vocabulary, and premature birth is a risk factor for the delayed development of language. However, few studies have investigated the association between prematurity and ... -
Programações de ensino para refinamento das habilidades de leitura e escrita de um aluno com Transtorno de Asperger
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2013)The Asperger nuisance is considered a global development nuisance with loss in many areas: social interaction, communication and interests and restrict activities. People with the nuisance, in general, do not present ... -
As práticas de letramento da família e as dificuldades de aprendizagem: perspectivas para o debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/08/2012)The object of this research were qualitative ethnomethodological approach to the literacy practices of parents of children with learning difficulties in order to understand what values and beliefs could be underlying their ... -
Adaptação curricular em atividades de leitura e escrita para alunos com deficiência intelectual na perspectiva colaborativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/01/2019)The inclusion of students with intellectual deficiency is not only due to enrollment in the regular school system, but also to the guarantee of permanence and effective learning. Given this, there is a direction of actions ... -
Ensino informatizado de leitura e escrita para alunos dos anos iniciais do ensino fundamental na abordagem da resposta à intervenção no contexto da pandemia do Covid-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/05/2021)The Multi-tier Intervention Response (RTI) model aims to intervene early with children who are at risk (or difficulty) in acquiring academic skills. Thus, the model presents a direction in relation to the service proposal ...