Mostrando ítems 61-80 de 711

    • Atendimento Educacional Especializado em escolas de tempo integral da Rede Municipal de Ensino de São Paulo 

      Gomes-Silva, Amanda Santana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/05/2022)
      The demand for Specialized Educational Assistance (SEA) has been growing considerably in Brazil, as well as Integral Education, possibly because of Public Policies such as Fundeb and the National Education Plan (NEP). The ...
    • Atendimento educacional de estudantes com necessidades específicas do napne em um campus do IFPR: limites e possibilidades 

      Negri, Lucas de Moraes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/08/2022)
      The present study has as its central theme the care of students with specific needs at the Federal Institute of Paraná, carried out by the Center for Assistance to Persons with Specific Educational Needs – Napne. This theme ...
    • Repercussões da dança folclórica alemã sob a perspectiva de pessoas com deficiência e demais participantes 

      Silva, Bruna Poliana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/03/2022)
      German Folk Dance is a group dance, the dancers being gathered in circles, lines or in pairs. Choreographies represent different situations that relate to German culture, so as to preserve the richness of this culture by ...
    • Ensino de Libras para ouvintes: design educacional de ambiente de aprendizagem dialógico (AVA) 

      Torres, Regina Célia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/08/2022)
      With the recognition of the Brazilian Sign Language - Libras through the publication of Law n° 10,436 of 2002 and Federal Decree n° 5,626 of 2005, which regulated it, the teaching of the language became mandatory in ...
    • Requisitos para contratação de profissionais de apoio escolar nos sistemas estaduais de educação 

      Piovezan, Camila Carlini Bonilha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/06/2022)
      In the schooling scenario of students Target Public of Special Education (PAEE) there are several actors: special education teacher, regular classroom teacher, management team, health professionals and also professionals ...
    • O trabalho do professor de Sala de Recursos e o ensino não presencial no Brasil (2020) 

      Lima, Alyne Cristine Domene Martins de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/05/2022)
      This study proposes to identify and analyze how the work of the teacher in the resource room happened, observing the limits and possibilities in the context of the physical distancing in the year of 2020, when, due to the ...
    • Política de Educação Especial em tempos de pandemia da COVID-19 (2020) 

      Alves, Suelen Priscila Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/06/2022)
      During 2020, with the recommendations of social isolation, Emergency Remote Teaching was accepted as a possibility for the continuity of the school year. In this direction, the Federal Government, Ministry of Education ...
    • Desenvolvimento de um sistema digital na perspectiva do Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA): formação de professores para elaboração de planos de aula 

      Mendoza, Babette de Almeida Prado (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)
      This research aimed to plan, develop and evaluate a prototype of a digital system designed to guide, in a self-directed way, the elaboration of a lesson plan that applies the principles of Universal Design for Learning ...
    • O direito de ingresso das pessoas com deficiências na Educação Superior: atos e agentes administrativos em tela 

      Machado, Jairo Maurano (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/04/2022)
      The admission's right of people with disabilities to Higher Education was recently evidenced by the system of reservation of places, mandatory at the level of education. However, when two candidates with disabilities occur ...
    • Educação sexual nos projetos políticos pedagógicos de escolas especiais 

      Colombo, Isabella Mota (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2022)
      The present study deals with Sex Education offered to students with disabilities enrolled in special schools. Due to the myths and taboos surrounding the sexuality of people with disabilities, such as the belief that they ...
    • Indicadores censitários da Educação Superior brasileira (2017-2019): estudantes público-alvo da Educação Especial 

      Morgado, Liz Amaral Saraiva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/03/2022)
      This study addresses the issue related to the access of students target audience of Special Education to Brazilian Higher Education, through the analysis of enrollments from 2017 to 2019. We sought to answer the following ...
    • Formação de professores e educação de pessoas com deficiência: concepções de docentes formadores 

      Almeida, Luisa de Souza Leão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/04/2022)
      The development of human resources, specifically the training of secondary teachers, is considered one of the pillars of the inclusive education of disabled students. However, it has been suggested that the undergraduate ...
    • Sexualidade de jovens-adultas/os com deficiência visual 

      Theodoro, Helen Cristiane da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2022)
      Studies on sexuality have been intensified in recent decades. Even though it is considered a taboo topic, there is an understanding that sexuality is involved in all stages of development. However, much still needs to be ...
    • Deficiência intelectual e sexualidade: a violência sexual em foco 

      Mendes, Marlon Jose Gavlik (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/04/2022)
      Sex, sexuality and disability are complex phenomena, present in everyone's lives, but manifesting themselves in different ways. These phenomena are permeated by knowledge and powers and can motivate episodes of aggression. ...
    • Relações entre línguas e a experiência do aprender surdo 

      Soler, Priscila Silveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)
      This research analytically approaches the relational process between the Brazilian Sign Language (Libras) and the Portuguese Language (PL) in the appropriation of writing by deaf signers. A certain hybridization is assumed ...
    • Formação de professores da educação infantil acerca dos mitos e concepções sobre o ensino da criança com autismo 

      Cruz, Daniele Rita (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2022)
      In the face of all the deficits in communication, socialization and behaviors that may be present in a child with Autism Spectrum Disorder (ASD), teachers of the common class feel insecure about teaching this student, as ...
    • Representação parental sobre a criança com altas habilidades ou superdotação 

      Braz, Paula Paulino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2022)
      The family institution is the first social nucleus present in the life of the individual and contributes fundamentally as a central reference point in the process of human development. However, since it is formed by several ...
    • A neurociência aplicada à educação especial: em foco a formação dos professores do atendimento educacional especializado 

      Borges, Angelita Salomão Muzeti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/03/2022)
      Historically, Special Education has been presented in different arrangements, carried out in different places, with different purposes in terms of care for students with disabilities. Such arrangements were intertwined ...
    • Os efeitos de ações formativas nas interações mediadas pela comunicação alternativa por alunos com Tea 

      Reis, Henrique de Candia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/10/2021)
      Augmentative and Alternative Communication (AAC) aims to expand the communicative possibilities of people with complex communication needs, in which their abilities to dialogue and to make themselves understood are ...
    • Treinamento em Análise Funcional Baseada em Tentativas para avaliação comportamental em sala comum 

      Ferrari, Isadora Peresi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)
      Trial-based Functional Analysis is an adapted procedure from traditional Functional Analysis methodology to be used among classroom activities. The idea is to investigate problem behavior’s function by experimentally ...