Mostrando ítems 81-100 de 723

    • O direito de ingresso das pessoas com deficiências na Educação Superior: atos e agentes administrativos em tela 

      Machado, Jairo Maurano (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/04/2022)
      The admission's right of people with disabilities to Higher Education was recently evidenced by the system of reservation of places, mandatory at the level of education. However, when two candidates with disabilities occur ...
    • Educação sexual nos projetos políticos pedagógicos de escolas especiais 

      Colombo, Isabella Mota (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2022)
      The present study deals with Sex Education offered to students with disabilities enrolled in special schools. Due to the myths and taboos surrounding the sexuality of people with disabilities, such as the belief that they ...
    • Indicadores censitários da Educação Superior brasileira (2017-2019): estudantes público-alvo da Educação Especial 

      Morgado, Liz Amaral Saraiva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/03/2022)
      This study addresses the issue related to the access of students target audience of Special Education to Brazilian Higher Education, through the analysis of enrollments from 2017 to 2019. We sought to answer the following ...
    • Formação de professores e educação de pessoas com deficiência: concepções de docentes formadores 

      Almeida, Luisa de Souza Leão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/04/2022)
      The development of human resources, specifically the training of secondary teachers, is considered one of the pillars of the inclusive education of disabled students. However, it has been suggested that the undergraduate ...
    • Sexualidade de jovens-adultas/os com deficiência visual 

      Theodoro, Helen Cristiane da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2022)
      Studies on sexuality have been intensified in recent decades. Even though it is considered a taboo topic, there is an understanding that sexuality is involved in all stages of development. However, much still needs to be ...
    • Deficiência intelectual e sexualidade: a violência sexual em foco 

      Mendes, Marlon Jose Gavlik (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/04/2022)
      Sex, sexuality and disability are complex phenomena, present in everyone's lives, but manifesting themselves in different ways. These phenomena are permeated by knowledge and powers and can motivate episodes of aggression. ...
    • Relações entre línguas e a experiência do aprender surdo 

      Soler, Priscila Silveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)
      This research analytically approaches the relational process between the Brazilian Sign Language (Libras) and the Portuguese Language (PL) in the appropriation of writing by deaf signers. A certain hybridization is assumed ...
    • Formação de professores da educação infantil acerca dos mitos e concepções sobre o ensino da criança com autismo 

      Cruz, Daniele Rita (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2022)
      In the face of all the deficits in communication, socialization and behaviors that may be present in a child with Autism Spectrum Disorder (ASD), teachers of the common class feel insecure about teaching this student, as ...
    • Representação parental sobre a criança com altas habilidades ou superdotação 

      Braz, Paula Paulino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/02/2022)
      The family institution is the first social nucleus present in the life of the individual and contributes fundamentally as a central reference point in the process of human development. However, since it is formed by several ...
    • A neurociência aplicada à educação especial: em foco a formação dos professores do atendimento educacional especializado 

      Borges, Angelita Salomão Muzeti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/03/2022)
      Historically, Special Education has been presented in different arrangements, carried out in different places, with different purposes in terms of care for students with disabilities. Such arrangements were intertwined ...
    • Os efeitos de ações formativas nas interações mediadas pela comunicação alternativa por alunos com Tea 

      Reis, Henrique de Candia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/10/2021)
      Augmentative and Alternative Communication (AAC) aims to expand the communicative possibilities of people with complex communication needs, in which their abilities to dialogue and to make themselves understood are ...
    • Treinamento em Análise Funcional Baseada em Tentativas para avaliação comportamental em sala comum 

      Ferrari, Isadora Peresi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)
      Trial-based Functional Analysis is an adapted procedure from traditional Functional Analysis methodology to be used among classroom activities. The idea is to investigate problem behavior’s function by experimentally ...
    • Educação física escolar: percepções sobre a eficácia do curso de capacitação do Comitê Paralímpico Brasileiro 

      Ranzan, Mayara Erbes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/02/2022)
      The training process in the initial Physical Education courses, and specifically in the context of future work with students with disabilities, has its history marked by challenges. One of these challenges is to provide ...
    • Currículo de língua portuguesa para surdos da Secretaria Municipal da Cidade de São Paulo: um estudo exploratório 

      Almeida, Thayná Carvalho de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/08/2021)
      Aiming at the importance of bilingual education for the deaf and teaching PL as L2 for deaf people, a topic of great importance in the field of deafness, the present work aims to object of analysis the Portuguese Language ...
    • Uma heurística de desenvolvimento de tecnologia comportamental para redução do estigma direcionado a estudantes com transtorno do espectro do autismo 

      Perkoski, Izadora Ribeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/08/2021)
      Technology can be defined as a way to solve important human problems. Behavioral technology, specifically, is applying the scientific findings of Behavior Analysis to solve socially relevant behavioral problems. Despite ...
    • O planejamento educacional para alunos público alvo da educação especial do ensino médio integrado 

      Franco, Ana Beatriz Momesso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/05/2021)
      The National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education, in 2008, aimed at the school inclusion of Special Education Target Public (PAEE) students in regular education systems, however, the peak ...
    • Análise de recursos audiovisuais utilizados por docentes do ensino superior nas disciplinas de Libras 

      Fornari, Rodrigo Vecchio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/12/2021)
      The Brazilian Sign Language is a visual-gestural language, and its learning takes place mainly through the visual channel. Therefore, the audiovisual resources present in didactic materials for the teaching of Libras in ...
    • Avaliação de um programa de formação docente sobre inclusão escolar aliando ensino colaborativo e diferenciado 

      Santos, Keisyani da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/10/2021)
      : Initially the basic premise of Special Education was that its target audience students would benefit from a unique body of knowledge that were intended for them if they studied in small classes and in separate environments, ...
    • Língua brasileira de sinais na formação do profissional da saúde: a equipe de enfermagem 

      Viana Filho, Marco Aurélio Tupinambá (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/12/2020)
      The present research is based on two aspects, which are: first, the incipience of investigations and research on the causes of the difficulties of the Deaf to access health services and second, the influence of academic ...
    • O professor de educação especial nos institutos federais 

      Guimarães, Luciana Carlena Correia Velasco (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/05/2021)
      Special Education is transversal and is foreseen at all levels and teaching modalities, therefore, the presence of the special education teacher must be ensured as one of the actors of this modality. Once, the role of the ...