Show simple item record

dc.contributor.authorFeitosa, Fabio Biasotto
dc.date.accessioned2016-06-02T19:44:01Z
dc.date.available2008-12-02
dc.date.available2016-06-02T19:44:01Z
dc.date.issued2007-04-26
dc.identifier.citationFEITOSA, Fabio Biasotto. Social skills and academic performance : cognitive processes as moderation and mediation.. 2007. 272 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2007.por
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2829
dc.description.abstractThe general goal of this work was to examine the role of analogous mechanisms of information processing required for social performance (social perception, assessed on the basis of facial expression recognition) and academic performance (cognitive processes, assessed via a general reasoning test) which could contribute to theoretical explanations of the relations that have been empirically identified between social skills deficits and learning disabilities. In Study 1, the subjects were 49 children (average age=8,65 years old), from one public school in the north region of Sao Paulo city. In Study 2, which was a replica of the first, the subjects were 32 children (average age=8,22 years old) from a public school on the outskirts of Cacoal-RO city. The study design was ex-post-facto, associated with the correlational method. The most significant results have shown the mediation function of general reasoning (cognitive processes) in the correlation between social skills and academic performance in children aged equal to eigth and a half years old, or older. The social skills more closely related to general reasoning and facial expression reading were cooperation and responsibility. These results have contributed to the Social Skills Training theory, giving more support to social skills development in infancy for preventing learning disabilities.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectAprendizagempor
dc.subjectDificuldade de aprendizagempor
dc.subjectHabilidades sociaispor
dc.subjectPercepção socialpor
dc.subjectCogniçãopor
dc.subjectDesenvolvimento humanopor
dc.subjectLearning disabilitieseng
dc.subjectSocial skillseng
dc.subjectSocial perceptioneng
dc.subjectCognitioneng
dc.titleHabilidades sociais e desempenho acadêmico : processos cognitivos como moderadores e mediadorespor
dc.title.alternativeSocial skills and academic performance : cognitive processes as moderation and mediationeng
dc.typeTesepor
dc.contributor.advisor1Del Prette, Zilda Aparecida Pereira
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8113238388739093por
dc.description.resumoO presente trabalho teve como objetivo geral examinar o papel de mecanismos análogos de processamento de informação requeridos no desempenho social (percepção social avaliada por meio do reconhecimento de expressões faciais) e no desempenho acadêmico (processos cognitivos avaliados em testes de raciocínio geral) que poderiam contribuir para a explicação teórica das relações que vêm sendo empiricamente identificadas entre déficits de habilidades sociais e dificuldades de aprendizagem. No Estudo 1, os sujeitos foram 49 crianças (idade média=8,65 anos) de uma escola pública da região norte da cidade de São Paulo. No Estudo 2, réplica do primeiro, os sujeitos foram 32 crianças (idade média=8,22 anos) de uma escola pública da periferia do município de Cacoal-RO. O delineamento empregado foi ex-post-facto associado ao método correlacional. Os resultados mais significativos mostraram a função mediadora do raciocínio geral (processos cognitivos) na correlação entre habilidades sociais e desempenho acadêmico em crianças com idade superior a oito anos e seis meses. As habilidades sociais mais relacionadas ao raciocício geral e à leitura de expressões faciais foram as de cooperação e responsabilidade. Os resultados discutidos contribuíram para a teoria do Treinamento de Habilidades Sociais, dando mais suporte ao desenvolvimento de habilidades sociais na infância para prevenir as dificuldades de aprendizagem.por
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEspor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIALpor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/1926451232944635por


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record