Show simple item record

dc.contributor.authorTinós, Lúcia Maria Santos
dc.date.accessioned2016-06-02T19:44:07Z
dc.date.available2010-12-07
dc.date.available2016-06-02T19:44:07Z
dc.date.issued2010-11-12
dc.identifier.citationTINÓS, Lúcia Maria Santos. The paths of handicapped students towards education of youngsters and adults: acknoledging and understanding educational trajectories. 2010. 137 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010.por
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2872
dc.description.abstractStudies indicate that the Youngster and Adult Education program has been increasingly used as an educational resource by handicapped people. Although the last decades has shown progress in the legislation aiming to assure the right to a quality education for the students with special needs, including the handicapped ones, based on the principle of an Inclusive Education for all, the question is how the educational services special or regular - are being assured and taken into account for these individuals stands. Based on this question, the objective of this study was to understand the educational trajectories of the handicapped students that are participating in the Youngster and Adult Education program, worth the aim of, better definig the different educational services experienced by these students, including the Youngster and Adult Education program itself. To achier does, it were carried out interviews with two handicapped women enrolled in the Youngster and Adult Education program, and their mothers. For the data analysis, phenomenological understandings were selected, having as a principle the units of meanings, in order to unveil the understandings and meanings of each participants, perceptions then world of interpretations of the experienced contexts. The description of educational trajectories enabled the understanding of some aspects of the educational services (the Special School, the Special Education Classroom, the Regular Education Classroom (Inclusion) and the Youngster and Adult Education program Classes). The understanding analysis allowed to point out convergences and divergences of the analyzed processes: pedagogical attendance; academic degree; exclusion situations; welcoming; referral; certification; right or assurance; inclusion; education and work world, all descend lousy the legislations in effect. Thus, it was observed in these trajectories that the progresses in the legislation regarding the assurance of the right to a quality education, and, in this case, towards the handicapped students, still need to be put into effect with seriousness and real conditions. That these educational services, including the youngster and adult Education program, start to be thought and guaranteed for public politics that recognize the right and the necessities of the handicapped student.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectEducação especialpor
dc.subjectInclusão escolarpor
dc.subjectEducação de jovens e adultospor
dc.subjectDeficiênciapor
dc.subjectHandicapped youngster and adult educationeng
dc.subjectInclusion and special educationeng
dc.titleCaminhos de alunos com deficiências à educação de jovens e adultos: conhecendo e compreendendo trajetórias escolarespor
dc.title.alternativeThe paths of handicapped students towards education of youngsters and adults: acknoledging and understanding educational trajectorieseng
dc.typeTesepor
dc.contributor.advisor1Denari, Fátima Elisabeth
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5575213011914394por
dc.description.resumoPesquisas indicam que a Educação de Jovens e Adultos (EJA) tem sido usada, de forma crescente, como recurso educacional por pessoas com deficiências. Embora as últimas décadas mostrem avanços na legislação, na busca por garantir o direito a uma educação de qualidade, para os alunos com necessidades educacionais especiais, inclusive os com deficiência. Com base no princípio de uma Educação Inclusiva para todos, fica a questão de como vem sendo assegurado e efetivado o serviço escolar especial ou regular para esta população. Nesse contexto, o objetivo deste trabalho foi reconhecer e desvelar as trajetórias escolares de alunos com deficiência e, assim, melhor compreender e (re)significar os diferentes serviços educacionais por estes vivenciados. Para tal, por meio de entrevistas com duas jovens com deficiências, matriculadas na EJA, e suas mães, buscou-se a compreensão do fenômeno pesquisado. Para as análises dos dados, utilizou-se entendimentos fenomenológicos, tendo por princípio unidades de significados, para desvelar as vivências e significados das percepções de cada participante em um mundo de interpretações do contexto vivido. Como resultados, as descrições das trajetórias escolares possibilitaram entender alguns aspectos dos serviços educacionais (a Escola Especial, a Classe Especial, a Classe Regular (Inclusão) e as Salas de EJA). E a análise compreensiva permitiu destacar as convergências e divergências dos processos analisados: atendimento pedagógico; certificação; situações de exclusão; acolhimento; encaminhamento; terminalidade; garantia de direito; inclusão; formação e mundo do trabalho, com reflexões em relação às legislações vigentes. Assim, verificou-se, nestas trajetórias, que os avanços na legislação, referentes à garantia do direito à educação de qualidade, e neste caso para com os alunos com deficiência, ainda estão para serem efetivados com maiores condições, e que estes serviços educacionais, incluindo a EJA, passem a serem pensados e garantidos por políticas públicas que reconheçam o direito e as necessidades dos alunos com deficiência.por
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEspor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIALpor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/9102713410545596por


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record