Envíos recientes

  • Teorema de Pitágoras: proposta de sequência didática para o trabalho com demonstrações no 9° ano do ensino fundamental 

    Gomes, João Lorena de Jesus Gomes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 26/07/2024)
    This work adresses the role and importance of demonstrations in Mathematics classes for the final Years of Elementary Education. To this end, it considers as a starting point the BNCC, which includes the performance of ...
  • Programação em Python no ambiente educacional: uma proposta de ensino de modelagens algébricas 

    Matias, Marcos José (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 16/07/2024)
    This study investigates how programming in Python can assist in learning algebraic modeling. The central problem addressed is the difficulty of 8th-grade students at a rural school in the interior of São Paulo in formulating ...
  • Lógica fuzzy e o Poker : a Matemática para vencer a sorte 

    Branquinho, Ana Clara Boscolo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 15/07/2024)
    Poker is a highly popular card game worldwide, involving aspects such as strategy, technical skill, risk management, and luck, and is currently considered a mind sport. Due to the existence of monetary prizes for winners, ...
  • Análise do ensino-aprendizagem de alunos do ensino médio usando a sequência didática “Os passeios aleatórios do Homem de Ferro” 

    Campos, Guilherme Augusto Silvestre de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 30/07/2024)
    In this work, through the McNemar Test and the proficiency test, we show the student's level of learning through a didactic sequence based on “Mônica's Random Walks” which for us was adapted to “Iron Man's Random Walks” ...
  • Transposição Didática da Geometria Diferencial ligada à Cartografia: apoio ao professor de Matemática 

    Moreno, Thaís Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 25/06/2024)
    Theoretically based on Differential Geometry, this writing highlights the relevance of this complex mathematical area and its potential to enrich the Mathematics teaching and learning, especially at more advanced levels. ...
  • O ensino da função quadrática através de diferentes atividades práticas elaboradas para o ensino médio 

    Braçale, Vinicius Cesar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 15/07/2024)
    Using practical methodologies in the classroom, this work presents a set of three activities to be applied in the classroom to assist in teaching quadratic functions in basic education. Each activity proposes to use a ...
  • Chikungunya no Brasil: modelagem matemática e simulações da dinâmica de transmissão da doença 

    Felipe, Néder Soares (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 25/06/2024)
    Chikungunya is a viral disease primarily transmitted by Aedes aegypti mosquitoes. Since its introduction in Brazil in 2014, the disease has spread rapidly, becoming a significant public health problem. This study aims to ...
  • A avaliação do Saresp e os desafios do retorno em meio á pandemia no Brasil 

    Araújo, Naraiany Aparecida Garcia Machado de Assis Pires de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 07/03/2024)
    The Coronavirus pandemic, COVID-19, had a major impact on Brazilian education, being affected not only in educational issues but also in the context of socialization as individuals. This work was developed along with the ...
  • A formação do professor de Matemática e a utilização de recursos digitais: uma proposta inspirada no contexto da pandemia da COVID-19 

    Senna, Karina Aguena Shimizu (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 11/06/2024)
    This study presents and discusses the results of a research aimed at analyzing the implications of training for mathematics teachers in face-to-face classes using digital technologies in the period after social isolation. ...
  • Letramento Estatístico: uma análise sobre a variedade dos produtos da cesta básica 

    Silva, Luciano Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 14/02/2024)
    The teaching of Statistics through projects has proven necessary due to the large number of information available in the most diverse media in our society, requiring from each individual constituent of this environment ...
  • Educação empreendedora em um plano de negócios: experiência no ensino fundamental II 

    Silva, Conrado Valdovando da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/03/2024)
    In this project, we conceived, executed, and analyzed a didactic sequence that integrated various methodological approaches, notably the use of digital technologies and problem-solving. Our aim was to explore themes of ...
  • As características e o nível do desenvolvimento do pensamento algébrico em tarefas introdutórias envolvendo funções exponenciais 

    Souza, Rodrigo Rodolfo Baltazar de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 16/02/2024)
    This research arose when we sought to understand what level of development of Algebraic Thinking (AT) that students in the 10th – grade, High School, who opted for a training itinerary in which mathematics is not present ...
  • Uma análise da avaliação em matemática no desenvolvimento de atividades da robótica educacional 

    Santos, Aline Regina dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 09/02/2024)
    With this work we seek to understand how the assessment of mathematics skills and abilities occurs during educational robotics classes. We investigated the possibility of developing an assessment instrument using educational ...
  • Soluções de equações do 1º grau com duas variáveis, num contexto geométrico, com o auxílio do software Geogebra 

    Amadeu, Marcelo Bonfante (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)
    This work aims to carry out the study of the 1st degree equations with two variables, by using not only the algebraic context but also the understanding of the same in the geometric context, being this proposal developed ...
  • Uma proposta de ensino de prisma e pirâmide a um aluno com TEA 

    Bertalha, Graziela de Fátima Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 20/12/2023)
    The research was a case study in which the particpant is a student with Autism Spectrum Disorder and aimed to assist the teacher in his teaching task, developing mathematical pedagogical resources anchored to the Van Hiele ...
  • Explorando a probabilidade no ensino médio: uma sequência didática utilizando um jogo 

    Santos, Tania Maria dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/10/2023)
    Probability is a branch of mathematics that plays a significant role in our daily lives and is fundamental in several areas of knowledge. It is recognized that an adequate introduction to this content from the early years ...
  • Um modelo matemático via sistema baseado em regras fuzzy para avaliação do processo ensino-aprendizagem 

    Lunetta, Camila (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 29/09/2023)
    This work aims to propose a model/tool through a rule-based fuzzy system to assist the teacher in the complex task of evaluating student learning, aiming to consider subjective aspects inherent in the evaluation process. ...
  • Newton versus Leibniz: uma luz sobre a controvérsia intelectual na descoberta do cálculo 

    Santos, Ronaldo Alberto Lima dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 18/08/2023)
    The purpose of this dissertation is to conduct a bibliographical research on the life and works of two of the greatest mathematical scientists of the 17th century, Isaac Newton and Gottfried Wilhelm Leibniz. Although the ...
  • Desenvolvimento do aplicativo "O Número Secreto" e uma experiência de aplicação para alunos do ensino fundamental 

    Tagliaferro, Daniel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 03/05/2023)
    The present work has, as its objective, the development of an application of the game “The Secret Number”, available on the OBMEP´s website, and its proposed use in the classroom. Currently, Math teachers face enormous ...
  • Análise de livros didáticos à luz do modelo MTSK: um foco nos números racionais 

    Batista, Éverton Ferraz Marcelino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 10/03/2023)
    This dissertation brings an analysis of two 6th grade mathematics textbooks, which were validated in the last three years of the National Book and Didactic Material Program (2014, 2017 and 2020). The analysis consisted ...

Más