Teses e dissertações
Envíos recientes
-
Educação Financeira: uma proposta de ensino com alunos do ensino médio.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 08/10/2024)This study evaluated the implementation of a sequence of activities on financial education. The aim was to investigate the importance of structured financial education within the High School curriculum, in accordance with ... -
Uma abordagem matemática no ensino da robótica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/10/2024)The objective of this research is to present a proposal on how robotics can contribute to the teaching of mathematics today. To this end, we discuss the trajectory of educational robotics and propose a set of activities ... -
Teorema de Pitágoras: proposta de sequência didática para o trabalho com demonstrações no 9° ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 26/07/2024)This work adresses the role and importance of demonstrations in Mathematics classes for the final Years of Elementary Education. To this end, it considers as a starting point the BNCC, which includes the performance of ... -
Programação em Python no ambiente educacional: uma proposta de ensino de modelagens algébricas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 16/07/2024)This study investigates how programming in Python can assist in learning algebraic modeling. The central problem addressed is the difficulty of 8th-grade students at a rural school in the interior of São Paulo in formulating ... -
Lógica fuzzy e o Poker : a Matemática para vencer a sorte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 15/07/2024)Poker is a highly popular card game worldwide, involving aspects such as strategy, technical skill, risk management, and luck, and is currently considered a mind sport. Due to the existence of monetary prizes for winners, ... -
Análise do ensino-aprendizagem de alunos do ensino médio usando a sequência didática “Os passeios aleatórios do Homem de Ferro”
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 30/07/2024)In this work, through the McNemar Test and the proficiency test, we show the student's level of learning through a didactic sequence based on “Mônica's Random Walks” which for us was adapted to “Iron Man's Random Walks” ... -
Transposição Didática da Geometria Diferencial ligada à Cartografia: apoio ao professor de Matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 25/06/2024)Theoretically based on Differential Geometry, this writing highlights the relevance of this complex mathematical area and its potential to enrich the Mathematics teaching and learning, especially at more advanced levels. ... -
O ensino da função quadrática através de diferentes atividades práticas elaboradas para o ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 15/07/2024)Using practical methodologies in the classroom, this work presents a set of three activities to be applied in the classroom to assist in teaching quadratic functions in basic education. Each activity proposes to use a ... -
Chikungunya no Brasil: modelagem matemática e simulações da dinâmica de transmissão da doença
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 25/06/2024)Chikungunya is a viral disease primarily transmitted by Aedes aegypti mosquitoes. Since its introduction in Brazil in 2014, the disease has spread rapidly, becoming a significant public health problem. This study aims to ... -
A avaliação do Saresp e os desafios do retorno em meio á pandemia no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 07/03/2024)The Coronavirus pandemic, COVID-19, had a major impact on Brazilian education, being affected not only in educational issues but also in the context of socialization as individuals. This work was developed along with the ... -
A formação do professor de Matemática e a utilização de recursos digitais: uma proposta inspirada no contexto da pandemia da COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 11/06/2024)This study presents and discusses the results of a research aimed at analyzing the implications of training for mathematics teachers in face-to-face classes using digital technologies in the period after social isolation. ... -
Letramento Estatístico: uma análise sobre a variedade dos produtos da cesta básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 14/02/2024)The teaching of Statistics through projects has proven necessary due to the large number of information available in the most diverse media in our society, requiring from each individual constituent of this environment ... -
Educação empreendedora em um plano de negócios: experiência no ensino fundamental II
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/03/2024)In this project, we conceived, executed, and analyzed a didactic sequence that integrated various methodological approaches, notably the use of digital technologies and problem-solving. Our aim was to explore themes of ... -
As características e o nível do desenvolvimento do pensamento algébrico em tarefas introdutórias envolvendo funções exponenciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 16/02/2024)This research arose when we sought to understand what level of development of Algebraic Thinking (AT) that students in the 10th – grade, High School, who opted for a training itinerary in which mathematics is not present ... -
Uma análise da avaliação em matemática no desenvolvimento de atividades da robótica educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 09/02/2024)With this work we seek to understand how the assessment of mathematics skills and abilities occurs during educational robotics classes. We investigated the possibility of developing an assessment instrument using educational ... -
Soluções de equações do 1º grau com duas variáveis, num contexto geométrico, com o auxílio do software Geogebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)This work aims to carry out the study of the 1st degree equations with two variables, by using not only the algebraic context but also the understanding of the same in the geometric context, being this proposal developed ... -
Uma proposta de ensino de prisma e pirâmide a um aluno com TEA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 20/12/2023)The research was a case study in which the particpant is a student with Autism Spectrum Disorder and aimed to assist the teacher in his teaching task, developing mathematical pedagogical resources anchored to the Van Hiele ... -
Explorando a probabilidade no ensino médio: uma sequência didática utilizando um jogo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/10/2023)Probability is a branch of mathematics that plays a significant role in our daily lives and is fundamental in several areas of knowledge. It is recognized that an adequate introduction to this content from the early years ... -
Um modelo matemático via sistema baseado em regras fuzzy para avaliação do processo ensino-aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 29/09/2023)This work aims to propose a model/tool through a rule-based fuzzy system to assist the teacher in the complex task of evaluating student learning, aiming to consider subjective aspects inherent in the evaluation process. ... -
Newton versus Leibniz: uma luz sobre a controvérsia intelectual na descoberta do cálculo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 18/08/2023)The purpose of this dissertation is to conduct a bibliographical research on the life and works of two of the greatest mathematical scientists of the 17th century, Isaac Newton and Gottfried Wilhelm Leibniz. Although the ...