• Em busca das origens de um cinema queer no Brasil 

      Silva, Mateus Nagime Barros da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 26/04/2016)
      The main goal of this dissertation is to find movies made in Brazil up to 1950 that can be interpreted as queer. The first chapter explains the meaning of queer and the establishment of Queer Theory. The second chapter ...
    • Do palco ao écran: eles não usam black-tie 

      Schmidt, Laila Rotter (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 02/04/2012)
      This research aims to comprehend the creative process of the movie "Eles não usam black-tie" (They don't wear black-tie) (1981), directed by Leon Hirszman, based on the homonymic play written by Gianfrancesco Guarnieri, ...
    • “A apoteose da imagem”: cineclubismo e crítica cinematográfica no Chaplin-Club 

      Santos, Fabricio Felice Alves dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 29/03/2012)
      Founded in Rio de Janeiro in 1928, the Chaplin-Club is considered the milestone of ciné-clubs and of film criticism in Brazil. Since the beginning of its activities, the club used to release O Fan, a vehicle dedicated to ...
    • “Com o olho em punho”: o cinema superoitista de Torquato Neto 

      Barreto, Moema Pascoini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 31/08/2017)
      This research intends to explore the filmmaking activities of Torquato Neto in the beginning of the 70´s. Throughout his artistic life course, Torquato crossed diferent sorts of media, producing and stimulating Brazilian ...
    • Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro 

      Scarpelli, Alexandre Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 30/04/2020)
      This research aims to analyze the role played by sound and music in the filmic discourse of four Brazilian works evaluating their connections to the science fiction universe and paying special attention to the Brazilian ...
    • As dinâmicas do mercado das coproduções cinematográficas entre Brasil e França 

      Figueiró, Belisa Brião (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 25/05/2017)
      This research investigates movie coproductions between Brazil and France, made between 1998 and 2014, trying to assess the percourse from the international co-elaboration to the distribution of such movies in the French ...
    • As câmeras cinematográficas nos anos 1950/1960 e o cinema brasileiro 

      Barbuto, Adriano Soriano (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 02/08/2010)
      The motion picture cameras have changed through the years. However, they have kept their main design which has not changed during this period. One of the goals of this text is to understand how that design was created, and ...
    • Diretoras brasileiras e a representação da mulher em documentários dos anos 1980 

      Esperança, Hanna Henck Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 17/12/2020)
      In the 1980s, women occupied a significant portion of the making of short and medium-length documentaries in Brazil, with a very diverse production in terms of narrative and language. In view of the small amount of research ...
    • O itinerário de Ody Fraga rumo ao cinema 

      Mamigonian, José Rafael Gallotti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 09/03/2022)
      This research aims to investigate the initiation path of screenwriter and film director Ody Fraga (1927–1987). We chose to approach the period that precedes the making of his first feature film "Vidas Nuas" (1967), originated ...
    • Entre o palco e a tela : as relações do cinema com o teatro de revista em comédias musicais de Luiz de Barros 

      Vasconcellos, Evandro Gianasi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 19/08/2015)
      This work aims to study the relationship between the “teatro de revista” (revue) and the musical comedies made by Luiz de Barros. An important name in the history of Brazilian cinema, Luiz de Barros made dozens of films ...
    • Crowdfunding no Brasil : um estudo sobre a plataforma Catarse 

      Aguiar, Carlos Eduardo Magalhães Vieira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 14/07/2016)
      At the end of the twentieth century and early twenty-first century, with the advent of digital technologies, the proliferation of the Internet and the cheapening of audiovisual equipment, new options have emerged to ...
    • Poética do cinema infantil brasileiro : aspectos temáticos, formais e mercadológicos em Menino maluquinho 

      Ou, Mirian (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 16/05/2012)
      This work focuses on children's films and aims to raise some of their thematic, aesthetic and commercial characteristics. To do so, takes as its starting point the poetics of cinema as defined by Bordwell (2007) and analyzes ...
    • A crítica cinematográfica em O Diário de S. Paulo entre 1968 e 1969: um estudo sobre a experiência dos estudantes da Universidade de São Paulo 

      Bellinger, Isabella Mitiko Ikawa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 11/04/2013)
      This research is a study of the film section in O Diário de S. Paulo between July 1968 and June 1969. In this year, a group composed by Álvaro Ferreira, Claudio de Andrade (pseudonym initially used by Jean-Claude Bernardet), ...