Listar Teses e dissertações por asesor "356562d9-4e5b-4c96-b885-b13389380cd5"
Mostrando ítems 1-11 de 11
-
Orgulho de ser leitor: uma análise discursiva do que enunciam jovens leitores sobre si e sobre a leitura em postagens na rede social SKOOB
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 04/03/2022)This work, as well as other research conducted by LIRE - Laboratório de Estudos da Leitura (CNPq-UFSCar), aims to analyze discourses on reading and to comprehend representations of this practice shared by different communities ... -
“Nós, estrangeiros em leitura”: representações da leitura por jovens estudantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/06/2021)Access to reading, whether as a technical skill or as an act of leisure, as well as the right to be a reader, have been subordinate to complex power relations and inequality throughout history. One of the ideas that arise ... -
Memórias do samba carioca na voz dos compositores populares : uma análise discursiva de depoimentos do projeto "Puxando Conversa"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 17/03/2016)The present work focuses on a research with samba composers memories who participated in the "Puxando Conversa" Project that, 1990 a 2004, was recorded in video and exhibited in public places, aspects of life and work ... -
A recepção dos mashups literários nacionais: uma análise discursiva de representações do leitor jovem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)In recent years, we have noticed the appearance of special genres of fictional narratives, such as literary mashups. The emergence of such narratives is partly due to certain changes caused in writing and reading practices ... -
Representações do ensino da leitura: as aulas de português na escola secundária brasileira (séculos XIX e XX)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/03/2019)The literary reading seems to have achieved a central role by the activities of teaching Portuguese Language at the end of 19th century and the first decades of 20th century, acting as a starting point for the development ... -
Peculiaridades do exercício da função autor em redes sociais : uma análise discursiva de “mensagens compartilhadas” pelo Facebook
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)This dissertation derives from the continuation of reflections started in previous researches (scientific initiation and term paper), when we use the discursive analysis of a “new” type of text, formed by short phrases ... -
Formando leitores no ensino de outra língua : uma análise de representações de leitura compartilhadas por professores de língua espanhola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)Learning another language and knowing how to read in a foreign language has become a demand and a need for individuals and societies nowadays. Therefore, in this work, we have studied some aspects of the work around reading ... -
Uma análise discursiva do que dizem alunos de escolas públicas sobre a leitura e sobre si como leitores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 12/12/2016)L'objectif directeur de notre recherche doctorale est l'analyse des discours sur la lecture present dans ce qui déclare les élèves des écoles publiques de l'état de Minas Gerais, inscrit dans la première année du lycée. ... -
Livros didáticos digitais, o governo brasileiro e a mídia: uma análise discursiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/03/2019)The general aim of this research is to analyze what was stated in the media about the implementation of digital textbooks in Brazilian public schools in order to understand the discourses to which they belong to, what was ... -
Dos "cadernos de lugar comum" aos "repositórios de frases": práticas de leitura e escrita em notas de Rui Barbosa e Florestan Fernandes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/12/2020)Since the invention of writing several techniques were created related to it and also reading. One of these was metaphorically described by Seneca in his Epistles. According to this philosopher’s understanding, reading and ... -
Quixotices lá e cá do oceano: uma análise de adaptações infantis e juvenis contemporâneas do clássico cervantino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/12/2022)Nuestra investigación en compañía de las adaptaciones del clásico universal D. Quijote de La Mancha, de Miguel de Cervantes Saavedra publicado para el público infantil y juvenil brasileño comenzó en el Máster, cuando nos ...