Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 287-306 of 479
-
Letramento em avaliação na formação continuada de professoras de espanhol do ensino público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/12/2023)La evaluación desempeña un papel fundamental en el ámbito educativo, siendo considerada una etapa intrínseca a la práctica docente y con el potencial de influir tanto en las prácticas pedagógicas como en las decisiones ... -
Letramento literário na sala de aula: as práticas pedagógicas de leitura e a atuação do aluno leitor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This research brings the result of the investigation of Pedagogical Practices of Literary Reading and the performance of the student/reader in a state public school of Guanambi (BA). As a theoretical framework, the research ... -
Letramentos nos anos iniciais : entre o texto verbal e o não verbal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/12/2015)Con el avance tecnológico, smartphones y tablets han pasado a integrar nuestras vidas poniéndonos delante textos que mesclan escrita, layout, imágenes, sonidos y objetos 3D. Sin embargo, aunque nuestra exposición a un ... -
Lexicultura e hipertextos : letras de canções como mediação linguística e cultural no contexto do ensinoaprendizagem de português para estrangeiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/02/2015)The integration between language and culture has acquired greater importance in the teaching and learning foreign languages context as well as in Applied Linguistics studies. Considering the lexicon as cultural depository ... -
O léxico no trabalho de tradução intralinguístico e interlinguístico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/03/2024)The National Curricular Common Base (BNCC), as well as other current documents that deal with teaching guidelines, postulate that when it comes to language teaching, we should not be so concerned with grammatical categorizations ... -
Liberdade de expressão em democracias: discursos e sujeitos em redes de comunicação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/03/2019)In this research we develop an analysis of discourses on freedom of expression constructed in different historical moments (antiquity, modernity and contemporaneity), trying to understand how discursive processes constitute ... -
Liberdade e restrição : jogos de computador e linguagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 04/08/2015)Electronic games currently move a lot of money in the entertainment industry, but are also used in other activities, such as educational and advertising, becoming a cultural item important to note. When researching more ... -
A linguagem cinematográfica: uma abordagem semiótica da fotografia em movimento e sua aplicação em The Crow (1994)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2021)This thesis proposes a semiotic look at the cinematographic language, aiming at a more accurate description of the expressive visual elements at play in the process of meaning not only of the films, but, above all, of the ... -
O litígio no acordo ortográfico de 1990 : os falantes e o Estado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/04/2015)The objective of this research is to analyze posts in blogs that deal Orthographic Agreement 1990 to understand the enunciative movement of Portuguese speaker’s place and Brazilian speaker’s place of Portuguese Language ... -
Livros didáticos digitais, o governo brasileiro e a mídia: uma análise discursiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/03/2019)The general aim of this research is to analyze what was stated in the media about the implementation of digital textbooks in Brazilian public schools in order to understand the discourses to which they belong to, what was ... -
Língua Brasileira de Sinais (Libras) como proposta metodológica na Educação Infantil: uma análise do processo de ensino e aprendizado em uma sala da Unidade de Atendimento à Criança – UAC/UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/01/2023)This master's research presents a methodological proposal for teaching and learning Libras as a second language for hearing children, seeking to facilitate the acquisition of the mother tongue and improve the development ... -
A Língua como mercado: uma análise do discurso sobre as relações entre a linguagem e o mercado no capitalismo contemporâneo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/02/2024)We assume that workers' languistic competence, in these times of symbolic activity hegemony, functions as an indispensable part of the sum of physical and intellectual abilities necessary for capitalist production. Thus, ... -
Língua inglesa no ensino multisseriado: tarefas e aprendizagem colaborativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/11/2023)This study aims to investigate the relationship between the multi-grade environment and the teaching of English language through tasks, taking as a theoretical framework the multi-grade teaching (LITTLE, 2001; 2004; 2005), ... -
A língua na tela: descrição e análise da variação do objeto direto anafórico de terceira pessoa em legendas profissionais e fansubs
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/08/2024)Assuming that an examination of the intersections between linguistic variation and genres is not only desirable but essential to understand variation (Vieira; Lima, 2019; Biazolli; Berlinck, 2021; Lima, 2022; Vieira, in ... -
Língua portuguesa no ensino em Timor-Leste: representações sociais de formadores e formandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)Timor-Leste is an island country, located on the Asian continent, whose official language is Portuguese, along with Tetun. It is undoubtedly intriguing, to say the least, that the Portuguese language (PL) survived in this ... -
Língua, cultura e comunidades discursivas: um estudo sobre materiais didáticos de Português Língua Estrangeira (PLE)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/11/2019)Esta tesis ha tenido por objetivo, inicialmente, realizar un estudio discursivo acerca de imaginarios de lengua y de cultura en materiales didácticos de portugués como lengua extranjera. A lo largo de la investigación, a ... -
As locuções conjuntivas dado que, desde que e uma vez que no PB: condicionalidade-causalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 18/03/2013)In this research, we propose the synchronic study of adverbial clauses initiated by conjunctions dado que, desde que and uma vez que in written Brazilian Portuguese. Considering that these conjunctions may express causality ... -
Marcas coesivas : o ensino e o trabalho de construção textual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 26/02/2013)This work is an investigation of the features used in cohesive narratives produced by children in the third year of elementary school. To examine this issue, we chose to analyze the use of terms he (s) and she (s), since ... -
Os materiais didáticos de inglês como língua estrangeira (LE) na prática de professores da escola pública : um convite à formação reflexiva ou à perpetuação do ensino prescritivo?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 12/02/2016)This study investigates the pedagogical practices of four EFL public school teachers, when these professionals make use of teaching materials in their classrooms. In their own voices and guided by their own experiences, ... -
Mattoso Câmara : uma experiência de divulgação científica da linguística do/no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/06/2017)This Masters dissertation proposes a study of the linguist Joaquim Mattoso Câmara Júnior, concentrating on the researcher's figure as science communicator. For this study we start from the reflection of language as divulgation ...