Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 65-84 of 457
-
As classes de objeto e a linguística de corpus na construção de equivalências para glossário francês-português : o verbo na cozinha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/12/2011)Notre recherche a pour but la construction des équivalences à partir du modèle de classes d objets de Gaston Gross (1994) pour un prototype de glossaire bilingue de la Culinaire. C est-à-dire que notre proposition première ... -
Com o Mbaraká entre as palmas das mãos das palavras: uma poética do traduzir Ayvu Rapyta na Ameríndia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/09/2022)La recherche a un certain contenu interdisciplinaire, mais c'est en Linguistique que nous nous retrouvons. Une Linguistique qui pense à l'historicité, au sujet du poème et aux territoires. La politique appartient à le ... -
ComentCorpus: identificação e pistas linguísticas para detecção de ironia no português do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 16/03/2018)Opinions on the Web have been increasing progressively and, thus, has aroused interest in areas of study of Linguistics and Computation, for example. In this context comes the Sentiment Analysis, or Opinion Mining, which ... -
“Como é no seu país?” Estudo autoetnográfico de uma prática pedagógica em Português Língua de Acolhimento para mulheres migrantes no Brasil: implicações para a formação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/03/2019)This doctoral thesis consists of an autoethnographic doing and writing of my lived experiences as a teacher of Portuguese Welcoming Language (PWLg) in an exclusive course for vulnerable immigrant and refugee women in Brazil. ... -
Como se eu fizesse parte da aula: a relação entre uma proposta pedagógica ativa de ensino temático de inglês e a motivação de alunos do primeiro ano do Ensino Médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/03/2023)This study aimed at investigating the connection between an active learning methodology of theme-based English instruction and the motivation of High School freshmen in a technical public institution. Theme-based teaching, ... -
Competências do professor de Português Língua Estrangeira (PLE) em formação : (re)construção e reflexão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/03/2014)This research aims to analyze the performance of teachers (in the process of education) of Portuguese as a foreign language, based on a range of theoretical models of competence. Therefore, a brief summary of the term ... -
Complexidade linguística: um panorama e um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/08/2020)Language complexity is once again the object of study in Linguistics after being largely assumed as a resolved or uninteresting issue. Differently, however, from the 19th century perspective, during which linguistic ... -
O componente curricular de língua inglesa na BNCC e no Currículo Paulista sob o prisma da educação linguística
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/09/2022)The paper introduces the results of a research that investigated how approached linguistics education is introduced in two different documents: the BNCC and the Paulista Curriculum. Those documents have been current since ... -
Compreensões de aprendizes acerca do processo de aprendizagem de LE mediada pela música
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/06/2020)This qualitative and exploratory study aims to analyze the perspectives of a group of foreign language learners about what they claim to have learned from the English language, mostly through music and without the mediation ... -
Comunicação política e(m) imagens de si: percursos a caminho do ethos semiotizado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)The changes in social and discursive practices engendered in the last centuries, especially with the advent and popularization of the Internet, have resignified the subject's gaze towards interactivity and connectivity, ... -
O conceito de identidade na filosofia e nos atos de linguagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 25/02/2008)Dicionário de Análise do Discurso, of Charaudeau and Maingueneau, at the entry Identidade, affirms that the concept of identity is difficult to define. It is central for most human and social sciences, and it is the object ... -
O condicional evidencial no gênero jornalístico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/03/2016)In this research, we propose the study of a type of evidential marker not yet described in Brazilian Portuguese (BP), the conditional tense, which indicates how the speaker had access to the information conveyed in the ... -
A condicionalidade em línguas indígenas brasileiras: uma análise tipológica-funcional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/03/2023)In Brazil, 274 indigenous languages are currently spoken by individuals belonging to 305 different ethnic groups, which reflect a great linguistic and typological diversity, each constituting a complex system, with specific ... -
Considerações sobre autenticidade e direitos autorais em materiais didáticos para ensino-aprendizagem de língua inglesa nas modalidades presencial e a distância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/08/2011)The diversity of educational contexts presented by face-to-face and distance education enables English teachers not only to choose and adopt didactic materials that are available for purchase, but also to evaluate and adapt ... -
A constituição da fórmula discursiva "cultura de paz": circulação e produção dos sentidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 22/08/2014)Ce travail s inscrit dans le cadre théorique de l Analyse du Discours (AD) française de base énonciative, qui voit la langue comme étant opaque et polysémique et les discours comme des pratiques discursives qui s établissent ... -
A constituição do enunciado nas provas do ENEM e do ENADE: uma análise dos aspectos semiológicos da relação língua-imagem sob a ótica dos estudos do discurso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 25/02/2011)This research was developed into studies of discourse, which centrality is defined from the analysis of the mechanisms of enunciation institution in exams of Brazilian evaluation in order to study the relation language-image. ... -
A construção contraditória do discurso identitário no cancioneiro de Soledad Pastorutti no contexto do folclore argentino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/11/2017)This dissertation aims to investigate the presence of contradiction indexes that materialize themselves in Soledad Pastorutti’s identity discourse, within her folk music body of work (corpus), while pointing toward otherness, ... -
A construção da subjetividade nacional no movimento "o melhor do Brasil é o brasileiro"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 13/04/2007)What does it means to claim to be brazilian? How nationalist campaigns promoted by the State may affect the subject? To answer these questions and to take off from the evidence principles as of the nation and to problematize ... -
Construção de banco de questões para exames de proficiência em inglês para programas de pós-graduação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 03/12/2008)As English is the most frequent language in science and in the academic community, the proficiency in this language is necessary to whom is in this environment included, mainly regarding reading comprehension. Many proficiency ... -
A construção de significados sobre letramento e seus recentes estudos durante a formação inicial e contínua de professores de língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/03/2012)The contemporary period is marked by technological development and by economic, political, cultural and social changes influenced by globalization. Such changes had its impact on Brazilian education, encouraging researches ...