Browsing Teses e dissertações by Advisor "Paula, Sandra Regina Buttros Gattolin de"
Now showing items 1-19 of 19
-
Letramento digital e professores de LE : formação para o uso das novas tecnologias em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 08/05/2009)It seems redundant, but not inopportune that we argue about the impact of technology upon men of this time when it comes to his way of living and interact with the world. The person of this new society has distinctive ... -
O uso do hipertexto na aula de língua inglesa: promovendo o desenvolvimento da oralidade por meio de novas práticas de linguagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 09/03/2012)This research aims at investigating the use of hypertext in the English Language classroom. The central argument of the study is to promote the development of the oral language through new language practices, because with ... -
Programa Escolas Bilingues de Fronteira : das generalizações do documento às especificidades da fronteira entre Foz do Iguaçu e Puerto Iguazu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/10/2011)The purpose of this research comes from the interest in studying the Bilingual Border Schools Program PEBF, which aim is to promote the teacher s exchange between Brazil and Argentina, to teach Portuguese to Argentinean ... -
O desenvolvimento da prática pedagógica de alunos professores de espanhol como língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/02/2011)El proceso de enseñanza aprendizaje de español como lengua extranjera (E/LE) pasa por cambios y testes. En 2005 se promulgó la Lei Federal 11.161, de acuerdo con esta, todas las instituciones de enseñanza secundaria ... -
O cinema na aula de língua estrangeira: uma proposta didático-pedagógica para o ensino-aprendizagem de espanhol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 01/06/2010)The new configuration of the post-modern society has been demanding changes in the teaching extent. We are living in an era in which the school is not the main place where learning happens, and the knowledge is acquired ... -
Relações entre a formação e a prática do professor de língua estrangeira (inglês) para crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 31/08/2010)The present work describes a qualitative research on the training of teachers of English Language (henceforth EL) who deals with the Elementary School I. Initially, we intend to develop a historical background on the ... -
O ensino comunicativo de português língua estrangeira em contexto especifico: uma reflexão sobre a sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/08/2011)A lot have been said about the communicative approach of language as principles to a language teaching that involves the intercultural aspect of the language. The arrival of the communicative approach is related to the ... -
A construção de significados sobre letramento e seus recentes estudos durante a formação inicial e contínua de professores de língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/03/2012)The contemporary period is marked by technological development and by economic, political, cultural and social changes influenced by globalization. Such changes had its impact on Brazilian education, encouraging researches ... -
“Como é no seu país?” Estudo autoetnográfico de uma prática pedagógica em Português Língua de Acolhimento para mulheres migrantes no Brasil: implicações para a formação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/03/2019)This doctoral thesis consists of an autoethnographic doing and writing of my lived experiences as a teacher of Portuguese Welcoming Language (PWLg) in an exclusive course for vulnerable immigrant and refugee women in Brazil. ... -
Políticas Linguísticas e impacto social: a língua estrangeira no Enem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 08/03/2018)The objective of this study was to investigate how and which language policies justify and serve as a basis for Enem (Brazilian National High School Standardized Exam) foreign language (English and Spanish) tests; how this ... -
Exame Celpe-Bras: uma investigação sobre o papel do entrevistador na interação face a face
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 14/02/2014)This work aims at investigating interviewer s role in Celpe-Bras second term 2012 edition. We consider that the role of the interviewer can affect positively or negatively the examinee s performance as well as the examinee ... -
A avaliação de língua inglesa no ENEM : efeitos de seu impacto social no contexto escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 15/02/2013)During all life we test and are tested, in many contexts and situations and with many purposes. (MCNAMARA, 2000) One of the most famous tests is the educational one, which can be internal, prepared and applied by the teacher ... -
Avaliação em língua estrangeira (inglês) no acesso ao ensino superior : o ENEM em discussão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/02/2012)Inferences based on the results of language tests have been used to make decisions about people s lives because tests work as a gateway at important moments related to education, employment and moving from one country to ... -
Práticas translíngues na comunicação de aprendizes de português como língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/02/2019)This research aims at analyzing and describing communicative practices of four Hispanic learners and one Italian learner, in a Portuguese course offered by a public university in the state of São Paulo, under the Translanguaging ... -
Multiletramentos e interculturalidade no ensino de inglês na escola pública: posicionamentos de professores sobre os cadernos didáticos utilizados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 04/04/2014)This dissertation focuses in a theoretical comparison between the text of São Paulo State’s Curriculum and interviews with three teachers from public school. This is done concerning their realization of the concept of ... -
Questões de identidade lingüístico-cultural e sua relação com a oralidade em LE (Inglês): percepções de aprendizes em nível intermediário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/02/2011)When learning a foreign language, more specifically English, it is common that students report that speaking is the most difficult skill to be developed. This difficulty may be related to the lack of a critical view about ... -
A leitura e a formação inicial de professores de espanhol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 14/10/2011)El objetivo de este estudio es conocer y comprender las concepciones de lectura presentes en los documentos oficiales que regulan y organizan la enseñanza secundaria y los cursos superiores de la carrera de profesorado en ... -
A avaliação da oralidade em contexto de formação de professores de inglês com instrução baseada em conteúdo: critérios e instrumentos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)The implementation of content-based instruction (CBI), a pedagogical content/language integrating approach, has been recommended by specialists as an alternative for the development of students’ oral ability (OA) in English ... -
Ecos das vozes do Sul na escola pública: formação crítica e decolonial de uma professora de inglês de alunos do MST
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/02/2024)Coloniality, resulting from colonialism, assumes a management and control stance in different areas of society, including schools. Studies reveal that exclusion is a phenomenon caused by society through mechanisms that ...